تنها راه نجات مسلمين بازگشت به قرآن است.

اين‌ مجموعه‌ ، قسمت‌ اوّل‌ از دورۀ أنوار المَلكوت‌ (شامل‌ نور ملكوت‌ قرآن‌ ، نور ملكوت‌ مسجد ، نور ملكوت‌ نماز ، نور ملكوت‌ روزه‌ ، و نور ملكوت‌ دعا) ميباشد . مجموعۀ «نور ملكوت‌ قرآن‌» در چهار مجلّد تدوين‌ گشته‌ است.

مطالبي از كتاب:

مشاهده فهرست تفصیلی

جلد اوّلجلد دوّمجلد سوّمجلد چهارم

مشاهده متن

جلد اوّلجلد دوّمجلد سومجلد چهارم

فهرست عناوین کلی دوره

عناوين كلي جلد اول:

مقدمّه

بحث‌ أوّل: قرآن‌ راهنما به‌ بهترين‌ آئين‌هاست‌

بحث دوّم‌: قرآن‌، هادي‌ سُبُل‌ سلام و گرايش‌ از ظلمت‌ به‌ نور، و ورود در صراط‌ مستقيم‌ است‌(تفسير آيۀ: قَدْ جَاءَ كُمْ مِنَ اللَهِ نُورٌ وَ كِتَـابٌ مُّبِين)

بحث‌ سوّم‌: احكام‌ قرآن‌ منطبق‌ بر حقّ و جاوداني‌ است‌؛ (تفسير آيۀ كريمۀ و إنَّكَ لَتُلَقَّي‌ الْقُرْءَانَ منْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ (

عناوين كلي جلد دوم:

بحث چهارم: قرآن روشن كنندۀ همه چيز است، و قابل نسخ نيست (تفسير آية: وَ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَـٰبَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَ هُدًي وَ رَحْمَةً وَ بُشْرَي' لِلْمُسْلِمِينَ)

اشكالات دهگانۀ وارده بر مقاله‌ای بعنوان «بسط و قبض تئوريك شريعت».

إشكال اوّل: «أصالت و ابديّت دين إلهي و محدوديّت فهم بشري».

إشكال دوّم: «عظمت و تقدّم علوم اسلامي بر علوم امروزي».

إشكال سوّم: «اساس حوزه‌هاي علميّه بر قرآن و عرفان است».

إشكال چهارم: «إعراض روشنفكران از مباني اسلامي، در اثر فرهنگ خارجي».

إشكال پنجم: «مجاز و استعارۀ قرآن، عين صدق و بلاغت است». _

إشكال ششم: «تعدّي از ظهورات قرآن، إسقاط حجّيّت قرآنست».

إشكال هفتم: «برهان علاّمۀ طباطبائي در استناد علل طبيعي به علل مجرّده».

إشكال هشتم: «منطق قرآن، حجّيّت عقل و يقين است نه فرضيّه‌هاي وهمي».

إشكال نهم: «فطرت، راه تكويني كمال؛ و أحكام فطري رسانندۀ به كمالند».

إشكال دهم: «نظريّۀ تبدّل انواع، صرف فرضيّه بوده و دليل قطعي ندارد».

عناوين كلي جلد سوم:

بحث پنجم: منطق‌ قرآن‌، توحيد خالص‌ در جميع‌ شؤون‌ است (تفسير آيۀ: قُلْ أَيُّ شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهَـٰدَةً قُلِ اللَهُ شَهِيدُ بَيْنِي‌ وَ بَيْنَكُمْ وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هَـٰذَا الْقُرْءَانُ.)

بحث‌ ششم‌: سير قرآن‌ در آيات‌ أنفسي‌ (تفسير آيۀ: اللَهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَـٰبًا مُتَشَـٰبِهًا مَثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلَي‌' ذِكْرِ اللَهِ

بحث‌ هفتم‌: ثمره‌ قرآن‌، تربيت‌ انسان‌ كامل‌ است‌ (تفسير آيات‌: فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَ'قِعِ النُّجُومِ * وَ إِنَّهُ و لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ * إِنَّهُ و لَقُرْءَانٌ كَرِيمٌ)

عناوين كلي جلد چهارم:

بحث‌ هشتم‌: سير قرآن‌ در آيات‌ آفاقي‌، و عظمت‌ اخلاق‌ آن‌ (تفسير آيۀ: وَ لَقَدْ صَرَّفْنَآ فِي‌ هَذَا الْقُرْءَانِ لِيَذَّكَّرُوا وَ مَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا نُفُورًا)

بحث‌ نهم‌: عربيّت‌ و إعجاز قرآن‌ (تفسير آيۀ: إِنَّا جَعَلْنَـاهُ قُرْءَانًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ وَ إِنَّهُ و فِي‌ أُمِّ الْكِتَـابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ)

بحث دهم: عظمت‌ و أصالت‌ قرآن‌ كريم‌ (تفسير آيۀ: وَ قَالُوا لَوْ لَا نُزِّلَ هَـذَا الْقُرْءَانُ عَلَي‌' رَجُلٍ مِنَ الْقَرْيَتَيْنِ عَظِيمٍ)

بحث يازدهم: قاطعيّت‌ و واسعيّت‌ قرآن‌ عظيم‌ (تفسير آيۀ: الٓمٓص‌ٓ * كِتَـابٌ أُنزِلَ إِلَيْكَ فَلَا يَكُن‌ فِي‌ صَدْرِكَ حَرَجٌ مِنْهُ لِتُنذِرَ بِهِ وَ ذِكْرَي‌' لِلْمُؤْمِنِينَ)

بحث‌ دوازدهم‌: غير قابل‌ تغيير بودن‌ و عموميّت‌ قرآن‌ مجيد (تفسير آيۀ: وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هَـذَا الْقُرْءَانُ لاِنذِرَكُم‌ بِهِ وَ مَن‌ بَلَغَ أَئِنَّكُمْ لَتَشْهَدُونَ أَنَّ مَعَ اللَهِ ءَالِهَةً أُخْرَي‌' قُل‌ لآ أَشْهَدُ