بحث نهم: عربيّت و إعجاز قرآن و تفسير آيۀ: إِنَّا جَعَلْنَـٰهُ قُرْءَانًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ وَ إِنَّهُ و فِي أُمِّ الْكِتَـٰبِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ
بحث دهم: عظمت و أصالت قرآن كريم و تفسير آيۀ: وَ قَالُوا لَوْ لَا نُزِّلَ هَـٰذَا الْقُرْءَانُ عَلَي' رَجُلٍ مِنَ الْقَرْيَتَيْنِ عَظِيمٍ
بازگشت به عناوين دوره نورملكوت قرآن
بحث هشتم: سير قرآن در آيات آفاقي، و عظمت اخلاق آن
مضامين متفاوتي از آيات قرآن كريم دربارۀ اصل خلقت انسان
آيۀ اوّل (نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ)؛ اشارۀ قرآن به تمركز شخصيّت انسان در «نطفة أمشاج»
تفسير علاّمه در «الميزان» نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِيهِ را
آيا معناي أمشاج، كروموزومها هستند، و يا حالت خاصّ حاصلۀ از لقاح؟
آيه دوم:( سلالة من طين...ثم انشا نا ه خلقا ءاخز) تصريح آيۀ قرآن بر«حركت جوهريّة» صدر المتألّهين
خطبۀ حضرت امام رضا عليه السّلام ايستاده بر فراز منبر در تفسير «زَوْجَيْن»
معني «زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ» در آيۀ «وَ مِن كُلِّ الثَّمَرَ'تِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ»
إخبار قرآن و «نهج البلاغة» از فرضيّۀ لاپلاس و نيوتون و كپلر
گفتار حضرت علاّمه در كيفيّت انفصال أجرام بعد از اتّصال
گفتاري از طنطاوي دربارۀ آيۀ: لَتُبَيِّنُنَّهُ و لِلنَّاسِ وَ لَا تَكْتُمُونَهُ
علوم مادّيّه و طبيعيّه تا حدّي كه موجب كمال انسان است شرافت دارد
آيات ديگري از قرآن كريم كه دعوت به سير در آيات آفاقيّه مينمايد
تفسير آيه: و من الجبال جدد بيض و حمر مختلف ألوانها و غرابيب سود
سخاوت رسول خدا صلّي الله عليه و آله وسلّم به قدري بود كه از حدّ خارج ميشد
آيات وارده در انفاق، از كرائم آيات اخلاقي است (آيات چهاردهگانۀ سورۀ بقره)
دقائق و ظرافتهاي نكات اخلاقي در آيات انفاق وارد در قرآن
عرفان يا فلسفه و حكمت، يگانه راهگشاي حلّ مسائل توحيد است
مضامين عاليۀ دعاي سيّد الشّهداء عليه السّلام در روز عرفه
ملكات عرفاني سيّد الشّهداء عليه السّلام در زيارت مطلقه
بحث نهم: عربيّت و إعجاز قرآن
كلام عبدالحليم جندي دربارۀ منهاج تفسيري حضرت امام صادق عليه السّلام (ت)
معناي «اُمّ الكتاب»، و معناي «عليّ» و «حكيم» از صفات قرآن
معارف إلهي،درقالبمفاهيم محسوسبرايسطح فكربشرتنزّل داده شده است (ت)
آيات عديدهاي از قرآن كه دربارۀ نزول قرآن به زبان عربي وارد است
تفسير آيۀ الله علاّمه، آيۀ «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الامِينُ عَلَي' قَلْبِكَ» را
از جمله آيات دالّۀ بر نزول قرآن به لسان عربيّ، آيۀ سورۀ نحل است
در ترجمۀ احوال مفسّر بزرگ شيعه: سيّد رضي رحمه الله (ت)
از جمله آيات دالّۀ بر نزول قرآن به زبان عربيّ، آيۀ سورۀ فصّلت است
آيات دالّۀ بر نزول قرآن به لسان عربيّ، در سورههاي شوري، أحقاف و طه و...
مزيّت زبان عربي چيست؟ و به چه سبب قرآن به لسان عربي نازل شده است؟
گوستاولوبون: أقوام مختلفۀ مسلمين در دو چيز با هم اتّفاق دارند: زبان عربي و حجّ
گفتار گوستاولوبون در عظمت قرآن، و نشر زبان عرب در تمام دنيا
يكي از مهمترين موارد اختلاف مسلمين با مسيحيان، مسألۀ گناه و عقاب است
عقيدۀ نصاري دربارۀ گناه بشر و فِداي مسيح، مخالف عقل صريح است
در تمام دنيا زباني به ارجمندي و عاليرتبگي زبان عرب نميرسد
حملۀ سيّد جمال الدّين به إرنِست رِنان به سبب گفتارش در مورد ناتواني أعراب ازعلم و فلسفه
افتخار به نژاد و ملّيّت مذموم است، زيرا نژاد امر اختياري نيست
سوزاندن أعراب كتابخانۀ اسكندريّه و ايران را شايعۀ باطل است
زنده كردن لغات فارسي باستاني، برگشت از تعاليم قرآن است
نزول سورۀ تكاثر، براي از بين بردن افتخار به موهومات ملّيگرائي است
تبليغات براي فردوسي و شاهنامه، تبليغات عليه اسلام است
نامۀ مرحوم شهيد مطهّري به رهبر فقيد انقلاب دربارۀ شناخت هويّت دكتر شريعتي (ت)
استعمار، جهاد اسلام را همچون حملۀ إسكندر و مغول ارائه ميدهد
هدف استعمار آنستكه از راه فرهنگ و ادبيّات، سطح علمي قرآن را در اذهان پائين آورد
گفتار آية الله شعراني در لزوم حفظ ادبيّات قدماء، به علّت نزديكي آن بهزبان عربي (ت)
عربي، زبان قرآن است؛ و تكلّم به زبان عربي از نشانههاي اهل قرآن
كوششهاي استعمار براي برانداختن زبان عربي و قرآن در ممالك اسلامي
خيانتهاي محمّد علي فروغي در زمان رضاخان و محمّد رضا پهلوي
قبول پنج مادّۀ پيشنهادي مرحوم آيةالله العظمي حاج آقا حسين قمّي، ازطرف شاه
نقشههاي شوم دشمنان قرآن با رسيدن وعدههاي إلهي بر باد ميرود
تلاش استعمار در ايران براي تبديل خطّ و روز تعطيل هفتگي (ت)
معجزۀ قرآن در تمام شؤون آن است، نه منحصر به بلاغت آن