عناوين كلي جلد دوم:
بحث چهارم: قرآن روشن كنندۀ همه چيز است، و قابل نسخ نيست و تفسير آية: وَ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَـٰبَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَ هُدًي وَ رَحْمَةً وَ بُشْرَي' لِلْمُسْلِمِينَ
بازگشت به عناوين دوره نورملكوت قرآن
بحث چهارم: قرآن روشن كنندۀ همه چيز است، و قابل نسخ نيست
و تفسير آية: وَ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَـٰبَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَ هُدًي وَ رَحْمَةً وَ بُشْرَي' لِلْمُسْلِمِينَ
نقل مرحوم فيض كلامي را از بعضي از اهل معرفت در اينكه قرآن تِبيان هر چيز است
كسيكه به علوم كلّيّه راه يابد معناي تبيانِ قرآن لِكُلِّ شَيْءٍ را ميفهمد
تَحدّي قرآن به نزول مانند قرآن، و يا ده سوره و يا يك سوره مثل قرآن
منكران قرآن، يا با وصول به علوم كلّيّه و يا با رفتن از دنيا قرآن را درمييابند
وَ إِنَّهُ لَكِتَـٰبٌ عَزِيزٌ * لَا يَأْتِيهِ الْبَـٰطِلُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لَا مِنْ خَلْفِهِ
كلّيّت قرآن موجب استدلال هر كسي به آن است؛ إنَّ الْقُرْءانَ حَمّالٌ ذُو وُجوهٍ
تصريح به مسائل علمي موجب تشويش مردم و بازماندن قرآن از أداء رسالت خود ميگردد
اعتراف اينشتين بر عدم دليل تجربي و نظري بر غير متناهي بودن فضا
اعتراضهاي ملحدان و منكران از آنستكه از همه چيز معناي مادّي ميفهمند
قول به منتهي شدن انسان به آدم و حوّا، و هر يك از حيوانات به اصل خود (فيكسيسم)
قول به منتهي شدن انسان و تمام انواع حيوانات به يك نوع واحد(تكامل، ترانسفورميسم)
كووِيۀ فرانسوي (واضع علم تشريح تطبيقي) از مدافعين فيكسيسم بوده است
داروين، خود مسيحيِ متديّن و خداشناس بود؛ ولي نظريّۀ او مستمسك مادّيّين شد
مختصري از ترجمۀ احوال مرحوم آية الله شيخ محمّد جواد بلاغي نجفي (ت)
رواياتي كه دلالت دارد بر آنكه حوّا از ضلع چپ آدم آفريده شده، معتبر نيست
مقالات و رسائل شبلي شميّل مصري در طرفداري از نظريّۀ نشو و ارتقاء
مقالات شبلي شميّل در جواب از شبهات و إشكالات كرومر به دين اسلام
در حكمت متعاليه، آفريدن خدا از راه سنّت تكامل و يا از غير آن يكسان است
كلام ابن سينا در لزوم ممكن دانستن مطالبي كه بر امتناعش برهان اقامه نشده است
آياتي از قرآن در ردّ سه طائفه از مسيحيان كه به اُلوهيّت عيسي معتقد بودند
اشكالات وارده بر بعضي از قائلين به تكامل، در بحث از آيات خلقت إعجازي عيسي
دلالت آية: وَ بَدَأَ خَلْقَ الإنسَـٰنِ مِن طِينٍ، بر سرشت آدم از گل
آية: ثُمَّ سَوَّیـٰهُ وَ نَفَخَ فِيهِ مِن رُوحِهِ، دلالت بر عقيدۀ تكامل ندارد
آيات سورۀ مؤمنون به مثابۀ آيات سورۀ سجده، دلالت بر پيدايش آدم از خاك دارد
آية: ثُمَّ جَعَلْنَـٰهُ نُطْفَةً، دلالت بر خلقت آدم از عصارهاي از گل دارد
استدلال واهي بعضي بر نظريّۀ نشو و ارتقاء، با تمسّك به آيات سورۀ مؤمنون
دانشمندان ژئولوژي، دليل مُتقني بر اتّصال اين نسل به امّتهاي گذشته ندارند
روايات وارده در اينكه خداوند قبل از آدم، دورههائي از آدم آفريده است
حرمت نكاح خواهران و دختران فطري نيست، بلكه طبق مصالح مجتمع است
مجموع ادلّۀ علوم طبيعي، تطوّر انواع را ثابت ميكند نه تبدّل را
گفتار طبيعيّون در بازگشت عمر انسان به صدها ميليون سال پيش، پايۀ تحقيقي ندارد (ت)
ردّ علاّمۀ طباطبائي (قدّه) بر مؤلّف كتاب «خلقت انسان» در نظريّۀ تبدّل انواع
ردّ بیاساس مؤلّفِ «خلقت انسان» گفتار استاد را در نظريّۀ تبدّل انواع
موارد تحريف شدۀ تورات مشخّص است؛ مانند آنچه دربارۀ علّت بيرون شدن آدم از بهشت آمده است (ت)
معناي «اسرائيليّات»، و غلط انداز بودن اين تعبير در روش تفسيري دفعي بودن خلقت آدم از گل
عمل به روايت صحيحة السّند واجب است، گرچه مطابق با بعضي از مطالب تورات باشد
علاّمۀ طباطبائي به دو علّت، كلمۀ «ثُمّ» را در «ثُمَّ صَوَّرْنَـٰكُمْ» براي تراخي ميدانند