عناوين كلي جلد سوم:
بحث پنجم: منطق قرآن، توحيد خالص در جميع شؤون استو تفسير آيۀ: قُلْ أَيُّ شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهَـٰدَةً قُلِ اللَهُ شَهِيدُ بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هَـٰذَا الْقُرْءَانُ
بحث ششم: سير قرآن در آيات أنفسيو تفسير آيۀ: اللَهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَـٰبًا مُتَشَـٰبِهًا مَثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلَي' ذِكْرِ اللَهِ ذَ'لِكَ هُدَي اللَهِ يَهْدِي بِهِ مَن يَشَآءُ وَ مَن يُضْلِلِ اللَهُ فَمَا لَهُ و مِنْ هَادٍ
بحث هفتم: ثمرۀ قرآن، تربيت انسان كامل استو تفسير آيات: فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَ'قِعِ النُّجُومِ * وَ إِنَّهُ و لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ * إِنَّهُ و لَقُرْءَانٌ كَرِيمٌ *
بازگشت به عناوين دوره نورملكوت قرآن
بحث پنجم: منطق قرآن، توحيد خالص در جميع شؤون است
آيات دالّۀ بر آنكه خداوند بر هر موجودي، شهيد و رقيب و حفيظ و محيط است
خطبۀ أميرالمؤمنين عليه السّلام در توصيف قرآن و لزوم متابعت از آن
بيان ابن أبي الحديد دربارۀ كلمات بزرگان در تعظيم و تجليل از قرآن
تأثير كلام أميرالمؤمنين عليه السّلام بر فرزدق، كه به پدرش فرمودند:عَلِّمْهُ القُرءانَ
دستورات توحيدي قرآن در مقابل نظر مادّيّون است كه عالم را متفرّق ميبينند
غرور و استبداد اروپائيان سبب شد تا بعد از نهضت خود، اسلام را نپذيرند
انتقادات دانشمندان اروپا از لحاظ علمي و تاريخي به توراة و انجيل
جهل و تعصّب اروپا در عدم رجوع به قرآن، پس از نهضت عليه ارباب كليسا
قرآن، خطاهاي توراة و انجيل فعلي را بر مَلا ميكند و كشيشها را متّهم مينمايد
آلكسيس كارل، علّت عدم موفّقيّت علوم طبيعي را بيان ميكند
گفتار آلكسيس كارل؛ و تجاهل و تغافل او نسبت به عرفان إسلامي
شرق و غرب، گرچه به مسيحيّت يا يهوديّت تظاهر ميكنند ولي مكتبشان اصالة المادّه است
تعاليم و دستورات اسلام در جنگهاي داخلي و جنگ با دشمنان
فلسفۀ جهاد در اسلام، ايثار و انفاق توحيد است به فاقدين آن
داستان عبور پيامبر صلّي الله عليه وآله وسلّم از نزد اسيران، و تبسّم آن حضرت
آيات دالّۀ بر آنكه تمام موجودات، عبد رِقّ و بندۀ مطلق خدايند
الغاءِ اسلامْ بردگي را در ناحيۀ غلبه، و در ناحيۀ ولايت ابويني
آيات دالّۀ بر تساوي افراد بشر من جميع الجهات مگر از جهت تقوي
روش اسلام در كيفيّت نگهداري غلامان و كنيزان چگونه بوده است؟!
اسلام أسباب بردگي را تقليل داده و اسباب آزادي بندگان را زياد كرده است
نِقاطي كه در جهان از قديم بردهداري معمول بوده، و نقاطي كه معمول نبوده است
انسان هميشه در محدوده زيست مينمايد؛ و لغت «آزادي مطلق» اسمي است فاقد مسمّي
الغاءِ حكم بردگي بروسل، الغاءِ لفظي و ابقاءِ حقيقي آن به وجه أتمّ است
فجايع استعمارهاي اروپا و آمريكا همگي در پوشش الفاظي فريبنده صورت ميگيرد (ت)
غرب، حكم فطري اسلام در مورد استرقاق را در مرحلۀ عمل پذيرفته است
الغاءِ لفظ بردگي، براي ابقاي معناي آن بنحو أتمّ و أكمل است
نهضت ضدّ استعماري الجزائر عليه فرانسۀ طاغي، به پيروي از قرآن بود
اصل أوّل: حركت و تسابق اروپائيان در جهانگيري، بعد از كريستف كلمب
اصل دوّم: جنگهاي صليبي، و قتل عامّ و اخراج مسلمين از أندلس
غلبۀ انگليس بر عراق در جنگ جهاني، ناشي از رشوهگيري بوده است
إعلان جهاد آية الله آقا ميرزا محمّد تقي شيرازي بر ضدّ انگليس
جنگ تحميلي عراق، براي هدم ايران إسلاميِ از نو بپاخاسته بود
إشاعۀ فحشاء و مقابلۀ با دين، اوّلين إقدام دول استعمارگر در كشورهاست
اختصاص مبالغ بسيار مهمّ در كشورها براي مقابله با مسائل قرآنيّه
عمل استعمارگران، مانند عمل فراعنۀ مصر در أهرام است با بردگان
دستورات هيچ آئيني همچون اسلام توأم با محبّت و إعطاء امتيازات انساني نيست
كلام علاّمۀ طباطبائي در «وحي يا شعور مرموز» دربارۀ استعمار
استعمار عالم، همان قوانين وحشي و جنگل است كه بصورت مدرن در آمده است
نژادپرستي و اثبات نابرابري نژادهاي بشري توسّط استعمارگران
نظر سيّد جمال الدّين أسدآبادي، در دشمني انگلستان با اسلام
راه نجات و قدرت و حيات مجدّد مسلمين، رجوع و عمل به قرآن است
دعوت به جهاد، پيوسته در سيماي قرآن متلالي و درخشان است
گفتار محمّد عبده، در عداوت سيّد جمال الدّين با انگلستان
فتنههاي انگليس در مستعمرات، توسّط دستپروردههاي فراماسوني خود انجام ميگيرد
آشوبها و فتنههاي محافل سرّي فراماسوني در زمان ناصرالدّين شاه و مظفّرالدّين شاه
أحمد شاه أبداً حاضر نيست با اجانب بسازد گرچه از سلطنت كنار رود
أحمد شاه مردي با فكر و مـآل انديش بود، مصلحت عامّه را فداي رياستش ننمود
أحمد شاه با راهآهن جنوب به شمال كه به نفع انگليس بود مخالفت كرد
أحمد شاه، تاريخ پرماجرائي را طيّ كرد و حاضر به خيانت نشد
سفر فروغي به پاريس براي خريدن استعفانامۀ أحمد شاه به يك ميليون ليره
از زندگي أحمد شاه، حقيقت حال مشروطه و لواداران اصلي آن معلوم ميشود (ت)
استعمارِ كفر مكتبش خُدعه و جنايت، و مكتب قرآن حيات است
بحث ششم: سير قرآن در آيات أنفسي
تفسير آيۀ: اللَهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَـٰبًا مُتَشَـٰبِهًا مَثَانِيَ
كلام حضرت استاد علاّمۀ طباطبائي در معني «متشابه» و «مَثاني»
روايات خاصّه و عامّه بر آنكه «بَسمَلَه» جزءِ قرآن است
كفّار و منافقين در پذيرش قرآن، گوئي پردۀ صِماخشان پاره است
كفّار و منافقين با تظاهر به اسلام، در صدد معارضه با حقيقت قرآن برآمدند
تفسير آيۀ: هُوَ الَّذِيٓ أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَـٰبَ مِنْهُ ءَايَـٰتٌ مُحْكَمَـٰتٌ
گروه متمرد و فتنهجو، اخذ به متشابهات نموده و هميشه راه فتنه را در پيش ميكشند
روايات وارده در آنكه امامان عليهم السّلام راسخين در علماند
قتال أميرالمؤمنين عليه السّلام با ناكثين و قاسطين و مارقين، بر تأويل قرآن