کتاب

کتاب السقیفه و فدک‏

السقیفه و فدک تألیف أحمد بن عبد العزیز از محدّثان اهل سنت در قرن چهارم هجرى است. او مورخ و ادیب و شاعر توانایى بود و در علم حدیث نیز تبحر داشت و از جمله محدثان مشهور آن عصر به شمار مى‌‏آمد.

کتاب السقیفه و فدک چنانکه از نام آن پیداست، حاوى مطالبى درباره دو واقعه مهم تاریخى صدر اسلام است. این کتاب اکنون موجود نیست؛ اما ابن ابى‏الحدید معتزلى در کتاب گران‏سنگ خود به نام شرح نهج‏البلاغه، بخش‏هایى از این کتاب را نقل نموده است.

ساختار کتاب‏

اصل کتاب از دو قسمت اصلى و یک قسمت فرعى تشکیل شده است که دو قسمت اصلى ابتدا تحت عنوان سقیفه و سپس فدک گرد آمده است. قسمتى که مصحح و گردآورنده ارجمند این کتاب آقاى دکتر محمدهادى امینى به اصل کتاب افزوده‏اند و تحت عنوان محلقات مى‏باشد، شامل خطبه حضرت زهرا( س) و مطالبى دیگر درباره این خطبه مى‏باشد که این خطبه از کامل‏ترین نسخ که در دست مصحح بوده، انتخاب و به طور کامل ذکر شده است.

گزارش محتوا

کتابى که اکنون به نام السقیفه و فدک، از احمد بن عبدالعزیز جوهرى، وجود دارد، در اصل، مطالب جمع‏آورى شده، از شرح نهج‏البلاغه ابن ابى‏الحدید است. جوهرى بخش‏هایى از خطبه حضرت را به دو طریق با ذکر سلسله اسناد آورده است.

از کتاب مهم السقیفه و فدک اثر احمد بن عبدالعزیز جوهرى( متوفى ۳۲۳)، ادیب و اخبارى بصره و بغداد و از شاگردان محمد بن زکریا غلاّبى، که برخى او را به خطا در شمار نویسندگان شیعى یاد کرده‏اند، قطعاتى در شرح نهج‏البلاغه ابن ابى الحدید باقى مانده که تدوین و منتشر شده است.

همچنین مقدمه مبسوط و نافعى توسط مصحح محترم در ابتداى متن اصلى آورده شده که در روشن شدن موضوعات کتاب و معرفى مولف( ابوبکر احمد بن عبدالعزیز جوهرى) و اساتید وى و همچنین مشهورترین شاگردانش موثر مى‏باشد. در مقدمه علل و اهمیت تصحیح کتاب و حوادثى که در گذر زمان بر کتاب گذشته را بازگو کرده است. از آنجا که متن عربى کتاب شکل روائى دارد، عمدتا متن سهل و آسان بوده، اما در پاره‏اى موارد به ویژه در جاهائى که اشعارى را شاهد بر گفتار آورده است، متن به سمت تکلف و پیجیدگى سوق پیدا مى‏کند.

منابع : مجله علوم حدیث، عنوان مقاله: نگاهى گذرا به اسناد و منابع مکتوب خطبه فدک، نویسنده: حسینعلى آذربادگان‏

 

گردآوری شده توسط سایت پرمطلب > کتابشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا