کتاب

کتاب وقعه صفین‏

وقعه صفین اثر ابوالفضل، نصر بن مزاحم بن سیار منقرى، متوفى ۲۱۲ ق از قدیمى ‏ترین و معروفترین اسناد تاریخى است که درباره جنگ صفین نگاشته شده و بدست ما رسیده است. کتاب با قلمى روان به نقل حوادث کوفه و دمشق در عصر خلافت حضرت على علیه السلام پرداخته است.

مؤلف با امانتى خاص سخنان امیر المؤمنین على علیه السلام و یاران آن حضرت و معاویه و طرفدارانش را آورده است.

ساختار و گزارش محتوا

کتاب علاوه بر حوادث تاریخى و نقل سخنرانى‏ها، به نقل اشعار حماسى و اشعارى که به مناسبت‏هاى مختلف سروده شده نیز پرداخته است. به دلیل صداقت مؤلف در بیان حوادث، نسبت شیعه بودن به ایشان داده‏اند که این نسبت درست به نظر مى‏رسد.

مؤلف در آغاز به بیان مقدمات جنگ صفین پرداخته و سپس با دقتى خاص صحنه جنگ را به تصویر مى‏کشد و جزئیات صحنه جنگ را نقل مى‏کند و در این میان به نقل گفته‏ها، سخنرانى‏ها، نامه‏ها و اشعار هر دو جبهه مى‏پردازد.

مولف، به دور از هر گونه تعصب، افراط و تفریط با آرامش خاص به نقل جریانات و واقعیات تاریخى مى‏پردازد و در همه حال هماهنگى و انسجام میان حوادث را از یاد نبرده و تصویرى حقیقى و جالب و گسترده از حوادث آن زمان ارائه مى‏دهد.

وضعیت کتاب‏

این کتاب به فارسى نیز ترجمه شده و با نام سندس و استبرق به چاپ رسیده است.

نسخه‏ هاى کتاب‏

۱- براى اولین بار این کتاب در سال ۱۳۰۱ هجرى در ایران به چاپ رسیده است. ناشر آن نیز سید فرج الله کاشانى است و در پایان این چاپ یک مثنوى و مجموعه اشعارى در اخلاق و حکمت و موعظه و مدح حضرت امیر المؤمنین على علیه السلام آمده است.

کتاب در هشت جلد نوشته شده که در آغاز هر جلد سند این کتاب تا نصر بن مزاحم، مؤلف کتاب، ذکر شده است.

۲- کتاب وقعه صفین براى بار دوم در بیروت، سال ۱۳۴۰ هجرى در چاپخانه عباسیه به چاپ رسید.

ناشر در این چاپ تمام اسانید کتاب و برخى از نصوص و اشعار را حذف نموده و در حقیقت این چاپ، خلاصه شده کتاب مى‏باشد.

۳- ابن ابى الحدید، شارح نهج البلاغه، این کتاب را در بخش‏هاى مختلف کتاب خود آورده و در هر بحثى به مناسبت، از این کتاب شاهد آورده و بجز بیست و چند صفحه، تمام این کتاب را در شرح نهج البلاغه‏اش آورده است.

۴- در سال ۱۳۴۳ نیز با نام« نخبه المحدثین فی وقعه الصفین» در چاپخانه مجله آزادى در آمریکا به چاپ رسیده است.

 

گردآوری شده توسط سایت پرمطلب > کتابشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا