کتاب

کتاب مؤمن کیست؟ وظیفه‌‏اش چیست؟

پرمطلب: مؤمن کیست؟ وظیفه‏اش چیست؟ ترجمه فارسى کتاب « المؤمن» به قلم عبدالله صالحى است. اصل کتاب، عربى و تألیف حسین بن سعید کوفى اهوازى، از اصحاب امام رضاعلیه‌السلام است.

کتاب، مشتمل بر یک پیشگفتار از مترجم و متن کتاب است. مترجم، در پیشگفتار ابتدا مطالبى پیرامون انسان مؤمن بیان مى‏کند. سپس در مورد منقولات کتاب نکاتى بسیار مهمى بیان مى‌‏کند که بخشى از آن بیان مى‏‌شود:

کتاب مؤمن کیست؟ وظیفه‌‏اش چیست؟
کتاب مؤمن کیست؟ وظیفه‌‏اش چیست؟

« با توجه به اینکه مؤلف محترم از اصحاب امام رضاعلیه‌السلام به بعد بوده است مجموعه روایات این کتاب بدون سند و از امام کاظمعلیه‌السلام به قبل مى‏باشد. بنابراین بر حسب ظاهر کلیه روایات در این کتاب نفیس مرسل و بدون سند خواهد بود.

از جمله چیزهایى که مى‏تواند جبران و تأیید کننده این ضعف روایات باشد این است که تمامى بزرگان و مشایخ رجال درایه و حدیث، مؤلف، را موثق معتمد و صحیح دانسته و هیچ کس او را مردود و ضعیف معرفى نکرده‏اند.

این روایات از نوع اخلاقیات، مستحبات و سنن مى‏باشد که دو قاعده« تسامح در ادله سنن» و« اخبار من بلغ» جبران ضعف سند مى‏نماید.

در ترجمه از هر گونه توضیح و توجیه، پیرامون عبارت‏ها خودارى شده است».

متن عربى کتاب، در یک صفحه و ترجمه آن در صفحه دیگر بیان شده است.

منابع و مصادر در پاورقى ذکر شده است.

فهرست مطالب در ابتداى کتاب و فهارس ذیل در انتهاى اثر آمده است:

۱ آیات شریفه؛ ۲ احادیث قدسى؛ ۳ احادیث شریفه؛ ۴ انبیاء و چهارده معصوم‌علیه‌السلام؛ ۵ اعلام رجال؛ ۶ امکنه و بلدان؛ ۷ جنیان و حیوانات؛ ۸ مصادر و منابع.

منبع: مقدمه و متن کتاب.

 

گردآوری شده توسط سایت پرمطلب > کتابشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا