کتاب

کتاب الصحیفه السجادیه

الصحیفه السجادیه ، این کتاب شریف، مجموعه دعاهایى است که امام زین العابدین علیه السلام انشا فرموده‌‏اند و امام محمد باقر علیه السلام فرزند بزرگوارشان آن‏ها را نوشته‌‏اند و امام جعفر صادق علیه السلام نیز در مجلس حاضر بوده و آنها را می‏شنیده است.

حجم کتاب‏

کتاب صحیفه سجادیه داراى پنجاه و چهار دعا است که شامل مباحث عرفانى، اخلاقى، اعتقادى، اجتماعى و سیاسى می‏باشد.

منزلت و اعتبار

کتاب صحیفه سجادیه در میان علماى شیعه به‏انجیل اهل بیت‏ وزبور آل محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم‏ ملقب گردیده است و همانطور که انجیل عیسى علیه السلام و زبور داود علیه السلام دو کتاب آسمانى حاوى علوم و حکم بوده‏اند، صحیفه هم علوم و حکمی را در بر دارد که جهانیان را به سعادت و نیکبختى می‏رساند.

در بسیارى از اجازات علماى امامیه نیز این کتاب را به‏اخت القرآن‏ یعنى خواهر قرآن وصف نموده‏اند( در برابر نهج البلاغه که آن را« اخ القرآن» یعنى برادر قرآن گفته‌‏اند).

شیوه‏اى ابتکارى‏

کتاب صحیفه سجادیه بسیارى از حقایق و علوم و معارف اسلامی را از راه دعا و درخواست از خداوند متعال به مردم جهان گوشزد می‏فرماید و خدا و رسول و امام را با برهانى که روى دو پایه عقل و علم استوار است به همگان معرفى می‏کند.

این کتاب خفتگان راه حق و حقیقت را بیدار کرده و اوصاف حسنه و اخلاق نیکو را، که سزاوار خردمندان است، می‏آموزد و چگونگى حاجت خواستن از خداى تعالى و دعا نمودن درباره یکدیگر را یاد می‏دهد و همگان را به راه خدا شناسى راهنمایى می‏کند.

توصیه به حاکمان‏

امام علیه السلام در کتاب صحیفه، بزرگان و فرمانروایان و زمامداران را به فروتنى و مهربانى در برابر زیر دستان و ضعیفان جامعه تشویق می‏نماید و به هنگام جنگ راه‏هاى کمک خواستن از خداوند متعال را براى غلبه بر دشمن نشان می‏دهد.

سند صحیفه سجادیه‏

صحیفه سجادیه را علاوه بر امام محمد باقر علیه السلام، زید بن على علیه السلام- برادر آن حضرت- نیز، نوشته است. این نسخه بعد از شهادت زید، به وسیله فرزندشان یحیى بن زید و توسط متوکل بن هارون در اختیار محمد و ابراهیم، پسر عموهاى یحیى بن زید قرار گرفته است.

متوکل بن هارون می‏گوید: من نسخه زید بن على علیه السلام را با نسخه امام محمد باقر علیه السلام که نزد امام صادق علیه السلام بود، مقایسه کردم و حتى یک حرف با هم فرق نداشتند.

امام جعفر صادق علیه السلام صحیفه سجادیه را بر برخى از یاران خود مانند متوکل بن هارون نیز املا کرده‏اند و نسبت کتاب صحیفه سجادیه به امام زین العابدین علیه السلام در میان علما و فقهاى شیعه متواتر است.

 

گردآوری شده توسط سایت پرمطلب > کتابشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا