کتاب

کتاب نفحات انس

کتاب نفحات انس تالیف مرحوم آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله نفسه الزکیه

فهرست کتاب

نفحات انس
شناسنامه
فهرست مطالب
مقدمه
جلسه اول
ادراک مقام اولیاى الهى، خارج از دائره فکر و طاقت بشر عادى ….. ص : ۳۲
کیفیت ملاقات و آشنایى حضرت آیهالله طهرانى با مرحوم حداد رضوان‏الله‏علیه ….. ص : ۳۴
ارادت و خضوع مرحوم آیه الله سید مصطفى خمینى نسبت به مرحوم حداد ….. ص : ۳۵
وصول به مرتبه اجتهاد از جمله شرایط مرحوم قاضى براى پذیرفتن شاگرد سلوکى ….. ص : ۳۶
تأکید بزرگان بر لزوم اطلاع و آگاهى سالک نسبت به راه و مسیر سیر و سلوک ….. ص : ۳۷
توسع معناى اجتهاد در دیدگاه مرحوم قاضى به همه مبانى شریعت، و عدم انحصار آن در مسائل فقهى ….. ص : ۳۸
علت تأکید اولیاى الهى بر اتقان در خواندن دروس طلبگى ….. ص : ۳۹
تفاوت میان اولیاء و عرفاى الهى با سایر افراد ….. ص : ۳۹
عالم دینى فقط باید امام صادق علیه‏السلام را در مقابل خود قرار دهد و به او پاسخ‏گو باشد ….. ص : ۴۰
تقاضاى برخى شاگردان مرحوم قاضى براى تأخیر انداختن نماز جماعت مغرب ….. ص : ۴۱
مشاهده نزول ملائکه صبح توسط مرحوم حاج هادى ابهرى ….. ص : ۴۱
برداشت نادرست برخى از فقها در رابطه با کیفیت طواف کعبه ….. ص : ۴۲
دیدگاه و بینش مرحوم حداد درباره واقعه عاشورا و نهضت حضرت أباعبدالله علیه‏السلام ….. ص : ۴۵
تفاوت واقعه عاشورا با سایر جنگ‏هاى زمان پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین علیهماالسلام ….. ص : ۴۶
سخن طلبه‏اى به مرحوم علامه طهرانى در ارتباط با عدم خلوص نیت او در جنگ ….. ص : ۴۶
فانى بودن اصحاب سیدالشهدا علیه‏السلام در روز عاشورا در ولایت آن حضرت ….. ص : ۴۷
کلام سیدالشهدا علیه‏السلام:«من کان فینا باذلا مهجته، و موطنا على لقاء الله نفسه، فلیرحل معنا» ….. ص : ۴۸
صد در صد باطل بودن مقایسه سایر وقایع و حوادث در طول تاریخ با قضیه عاشورا ….. ص : ۴۹
عدم دخالت مسئله انتساب و خویشاوندى در مسئله امامت ….. ص : ۴۹
سخن نادرست یکى از معروفین راجع به مقایسه سایر شهدا با حضرت على‏اکبر علیه‏السلام ….. ص : ۵۲
تجلى توحید با تمام بروزات و ظهورات خود در عالم مظاهر، در وجود سیدالشهدا علیه‏السلام در روز عاشورا ….. ص : ۵۲
تبیین حقیقت معناى ولایت ائمه معصومین علیهم‏السلام ….. ص : ۵۳
ولایت یعنى ظهور اراده پروردگار ….. ص : ۵۴
کیفیت ایجاد شیر از صورت روى پرده در معجزه امام رضا علیه‏السلام ….. ص : ۵۵
نفس امام معصوم علیه‏السلام صورت حقیقى تمام عالم وجود ….. ص : ۵۵
کیفیت ارتباط امام علیه‏السلام با عالم وجود ….. ص : ۵۶
ولایت امام علیه‏السلام در طول ولایت پروردگار متعال مى باشد نه در عرض آن ….. ص : ۵۷
عینیت حقیقت مقام ولایت و توحید پروردگار متعال ….. ص : ۵۸
چگونگى وصول به توحید پروردگار ….. ص : ۵۸
امتناع وصول اهل تسنن به مقام توحید پروردگار متعال ….. ص : ۶۰
نقد دیدگاه احساسى نسبت به واقعه عاشورا ….. ص : ۶۱
واقعه عاشورا لازمه وصول سیدالشهدا به مقامى بالاتر از امامت ….. ص : ۶۱
کیفیت جمع میان مقام وحدت و کثرت در افعال و اطوار سیدالشهدا در روز عاشورا ….. ص : ۶۲
علت به آسمان پاشیدن خون گلوى حضرت على‏اصغر توسط امام حسین علیه‏السلام ….. ص : ۶۳
دیدگاه اولیاى الهى درباره قضیه عاشورا ….. ص : ۶۴
إشراف ولایت و اراده سیدالشهدا علیه‏السلام حتى بر أعمال معاندین در روز عاشورا ….. ص : ۶۵
گریه غیر احساسى و از روى عشق و شوق یک عارف بر سیدالشهدا علیه‏السلام ….. ص : ۶۵
مرحوم حاج هادى ابهرى نمونه‏اى از شیفتگان أباعبدالله الحسین علیه‏السلام ….. ص : ۶۶
ذکر مداوم«یا صاحب الزمان» مرحوم حداد رضوان الله علیه در هنگام قیام ….. ص : ۶۸
رغبت و شوق فوق‏العاده عرفا و اولیاى الهى نسبت به احیاى ذکر اهل‏بیت ….. ص : ۶۸
مرحوم علامه طهرانى:«منبرى که در او روضه نباشد مانند غذایى است که نمک ندارد!» ….. ص : ۶۹
مرحوم قاضى:«بدون توسل به سیدالشهدا انسان هیچ کارى نمى‏تواند بکند!» ….. ص : ۷۰
اهانت به امام علیه‏السلام با خواندن اشعار احساسى و عاطفى دون شأن امام ….. ص : ۷۱
دعوت اولیاى الهى به توسل به معناى واقعى خودش ….. ص : ۷۲
فاصله گرفتن مجالس اهل‏بیت از مبانى اصیل خود ….. ص : ۷۲
توجه و نظر خاص اولیاى الهى راجع به حضرت ابوالفضل علیه‏السلام ….. ص : ۷۳
فتح باب در لسان اهل معرفت ….. ص : ۷۴
حقیقت مقام فناء فى الله و انکشاف حقیقت ….. ص : ۷۴
احوال مرحوم حداد در هنگام اقامه نماز و تلاوت قرآن ….. ص : ۷۵
حالت فناء مرحوم حداد در هنگام اقامه نماز ….. ص : ۷۵
کلام مرحوم حداد همان معناى نازله از حق بود بر زبان ایشان ….. ص : ۷۷
تفاوت مراتب فناء در اولیاى الهى ….. ص : ۷۸
کلام مرحوم حداد پیرامون عدم تعلق به خود ….. ص : ۷۹
تبیین حقیقت مقام«لا هو إلا هو» ….. ص : ۸۰
کلام مرحوم حداد نازل کننده حق است، نه منطبق بر واقع ….. ص : ۸۰
ذکر برخى از احوال مرحوم حداد در حالت فناء فى الله ….. ص : ۸۱
بیان مراتب احاطه و اشراف اولیاى الهى نسبت به حقایق عالم وجود ….. ص : ۸۱
لزوم اطاعت بى‏چون و چرا از رسول‏الله و ائمه اطهار و اولیاى الهى ….. ص : ۸۲
مکتب شیعه، مکتب تعبد در برابر حق مطلق ….. ص : ۸۴
اتحاد نفس اراده و کلام امام معصوم علیه‏السلام با نفس اراده و کلام پروردگار متعال ….. ص : ۸۵
حجیت کلام اولیاى الهى عینا همانند حجیت کلام ائمه معصومین ….. ص : ۸۶
شناخت حقیقت و موقعیت اولیاى الهى تنها توسط واصلین به آن حقیقت ….. ص : ۸۷
امام معصوم علیه‏السلام مظهر اتم همه اسماء و صفات الهى ….. ص : ۸۸
صورت خارجیه بخشیدن امام علیه‏السلام به اسماء کلیه پروردگار متعال ….. ص : ۹۰
کیفیت اتحاد اولیاى الهى با امام معصوم در حقیقت ولایت ….. ص : ۹۱
تفاوت مقام عصمت با مقام امامت ….. ص : ۹۲
حقیقت واحده بودن ولایت ائمه اطهار علیهم‏السلام ….. ص : ۹۳
جلسه دوم
شدت اهتمام و توجه مرحوم قاضى نسبت به مرحوم حداد رضوان الله علیهما ….. ص : ۹۷
موجود بودن حقیقت نفس سالک در نزد عارف و ولى کامل الهى، به نحو وجود عینى و نفسى ….. ص : ۹۷
کیفیت معاشرت و ارتباط با افراد از منظر اولیاى الهى ….. ص : ۹۸
تأکید اولیاى الهى بر کم کردن ارتباطات و عدم شهرت ….. ص : ۹۹
اختلاف مراتب نفوس افراد در رسیدن به جمعیت خاطر ….. ص : ۱۰۰
مسئله جمعیت خاطر، از مهمترین مسائل راه تربیت سالک و تزکیه او به شمار مى‏رود ….. ص : ۱۰۱
لزوم پرهیز سالک از جمیع امور تشدیدکننده توهمات و تخیلات ….. ص : ۱۰۲
عدم منافات بین توجه سالک به مصالح و امور مفید مسلمین و بین دور بودن از أخبار ….. ص : ۱۰۲
شدت اهتمام و تلاش توصیف‏ناپذیر مرحوم علامه طهرانى براى تألیف دوره علوم و معارف اسلام ….. ص : ۱۰۳
غیر قابل قیاس بودن مطالب اولیاى الهى با مطالب سایر افراد ….. ص : ۱۰۴
مبتنى بودن روش اولیاى الهى براساس حق و عدم لحاظ مصالح و مفاسد اعتبارى ….. ص : ۱۰۵
توحید یعنى برداشتن اعتبار و قرار دادن واقع به‏جاى آن ….. ص : ۱۰۶
لزوم سیر سالک در وجود خویش براى وصول به حقیقت توحید و ولایت ائمه علیهم‏السلام ….. ص : ۱۰۷
لزوم اجتناب از صرف نمودن همه وقت و عمر خود فقط در زیارت ظاهرى ائمه ….. ص : ۱۰۸
وابستگى حقیقت و حیات تشیع به وجود امام زمان علیه‏السلام ….. ص : ۱۰۸
نزدیک‏تر بودن حقیقت ولایت امام معصوم علیه‏السلام از خود فرد به او ….. ص : ۱۱۰
عدم انحصار ولایت امام معصوم علیه‏السلام در زمان و مکان خاص ….. ص : ۱۱۱
رسیدن اویس قرنى به مقام تسلیم و رضاى پروردگار متعال ….. ص : ۱۱۳
غلبه التذاذ نفسانى بر جنبه ولایى در بعضى از زیارات اعتاب مقدسه ….. ص : ۱۱۴
کلمات حضرت آقاى حداد پیرامون وحدت وجود ….. ص : ۱۱۴
توجه به دو جنبه عقلى و شهودى در مسئله توحید پروردگار ….. ص : ۱۱۶
تفاوت مراتب شهود میان اولیاى الهى ….. ص : ۱۱۷
علو مقام و درجه مرحوم حداد در مقایسه با مرحوم علامه طباطبائى ….. ص : ۱۱۸
اختلاف مراتب انبیاء الهى ….. ص : ۱۱۸
کیفیت نزول حقیقت وجود در قوالب ماهیات به اشکال و انواع مختلف ….. ص : ۱۱۹
تبیین حقیقت مقام احدیت ….. ص : ۱۲۰
تمثیلى در بیان کیفیت نزول حقیقت وجود پروردگار متعال در عالم هستى ….. ص : ۱۲۱
ظهور پروردگار متعال در همه موجودات عالم هستى ….. ص : ۱۲۱
سلوک عملى و رنج و تعب اولیاى الهى براى رسیدن به مدارج قرب و کمال ….. ص : ۱۲۲
معرفى بدون زر و زیور و پیرایه حضرت حق توسط مرحوم حداد ….. ص : ۱۲۳
اهتمام مرحوم حداد نسبت به مسئله کتمان سر ….. ص : ۱۲۳
محوریت کلمات و سخنان عرفا و اولیاى الهى بر حقیقت توحید ….. ص : ۱۲۴
سرپوش گذاشتن برخى از افراد بر جهل خود نسبت به امور، با انتساب آن به امر بداء ….. ص : ۱۲۵
عدم فرق بین غیبت و ظهور و حضور امام علیه‏السلام براى شخص عارف ….. ص : ۱۲۵
توغل در احساسات و تخیلات سبب عدم انس و الفت با حقایق توحیدى ….. ص : ۱۲۷
عدم اعتناى عارف به‏طى‏الأرض و طى‏السماء ….. ص : ۱۲۸
اشتیاق مردم به سوى مطالبى نزدیک به عالم خیال و توهمات ….. ص : ۱۲۹
عدم تنزل مرحوم حداد در بیان مطالب از مرتبه توحید محض پروردگار متعال ….. ص : ۱۳۰
تفسیر فقره شریفه«یا ممتحنه امتحنک الله الذى خلقک قبل أن یخلقک» در زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها ….. ص : ۱۳۰
حضور عینى حقایق عالم وجود در مرتبه علم عنایى حق ….. ص : ۱۳۱
ادراک حضور واقعى بعضى از وقایع پیش از تحقق و وقوع خارجى آنها ….. ص : ۱۳۱
کیفیت احاطه و علم غیب امام علیه‏السلام نسبت به پدیده‏ها و وقایع عالم هستى ….. ص : ۱۳۲
عدم ترتب علم حق و اراده پروردگار متعال بر زمان ….. ص : ۱۳۴
مورد امتحان قرارگرفتن حضرت زهرا سلام الله علیها قبل از خلقت ….. ص : ۱۳۴
منزلت و علو مقام حضرت زهرا سلام الله علیها در بیان مرحوم حداد ….. ص : ۱۳۴
توضیحى راجع به حقیقت معناى أم أبیها ….. ص : ۱۳۵
بررسى احوال عرفا به منظور بهره‏گیرى از سیره ایشان ….. ص : ۱۳۶
انکار بعضى از ضروریات مکتب تشیع توسط برخى از علما ….. ص : ۱۳۹
جلسه سوم
عدم تنازل عارف کامل از مقام توحید ….. ص : ۱۴۳
حقیقت مقام ولایت یعنى تنزل از مقام هوهویت به مقام واحدیت ….. ص : ۱۴۴
حقیقت مقام احدیت ….. ص : ۱۴۴
وصول به حقیقت توحید و ولایت، تمام هدف و همت عرفاء بالله و اهل توحید ….. ص : ۱۴۵
بیان معارف الهى و راه‏هاى وصول به آن در کلام اهل توحید ….. ص : ۱۴۶
ابتهال و تجرد نفسانى علامه طهرانى هنگام شنیدن نام امام زمان ….. ص : ۱۴۷
صفر محض دیدن اولیاى الهى خود را در قبال ولایت و توحید ….. ص : ۱۴۷
استعمال لفظ حسین زمان و على زمان، خلاف مبانى صریح مکتب تشیع ….. ص : ۱۴۸
انحصار حسین زمان بودن فقط در حضرت بقیه الله عجل الله تعالى فرجه الشریف ….. ص : ۱۴۹
تجاوز نمودن افراد از حدود خود در طرح مبانى اسلام ….. ص : ۱۵۰
دفاع محکم سلیمان أعمش از امیرالمؤمنین علیه السلام در مقابل أبوحنیفه ….. ص : ۱۵۱
عجین شدن جان فردى با امامت و ولایت، ملاک اسوه قرار دادن او ….. ص : ۱۵۲
عدم تنزل اهل توحید در کلام و رفتار خود از حق تعالى ….. ص : ۱۵۳
پایین آوردن شأن و مقام ائمه علیهم‏السلام با محدود کردن ایشان به انجام معجزه و امور خارق‏العاده ….. ص : ۱۵۴
کیفیت سؤال از اولیاى الهى ….. ص : ۱۵۶
کیفیت نزول وحى بر نفس پیامبر اکرم توسط جبرائیل ….. ص : ۱۵۷
آقاى حداد:«جبرائیل یکى از آثار نفس پیغمبر است» ….. ص : ۱۵۸
حقیقت مقام واحدیت ….. ص : ۱۵۸
مرحوم حداد:«چه چیزى را مى‏خواهى از من مخفى کنى؟!» ….. ص : ۱۶۰
نعمت فیض وجود بر نفس جبرائیل و میکائیل از نفس پیامبر اکرم و امام معصوم ….. ص : ۱۶۰
عالم سراسر عشق است از بالا به پایین و از پایین به بالا ….. ص : ۱۶۲
نیاز به ادراک شهودى براى فهم کلام اولیاى الهى ….. ص : ۱۶۳
دو جنبه و دیدگاه مورد مشاهده عارف بالله ….. ص : ۱۶۵
عشق به همه آثار و ظهورات پروردگار، لازمه عشق حقیقى به ذات پروردگار ….. ص : ۱۶۷
بوسیدن درگاه و عتبه اظهار ارادت و محبت است نه سجده ….. ص : ۱۶۷
مقام جمعیت عارف یعنى رعایت دو جنبه باطن و ظاهر ….. ص : ۱۶۹
عدم امکان وصول به حقیقت معارف دینى بدون شهود مقام ولایت ….. ص : ۱۷۲
ارتباط مستقیم میزان معرفت هر کس با سعه وجودى او ….. ص : ۱۷۳
احاطه و إشراف على نفس ولایى امام علیه‏السلام بر ماسوى‏الله ….. ص : ۱۷۴
تفاوت میان ائمه اطهار علیهم‏السلام از حیث ظاهر و شکل و شمایل ….. ص : ۱۷۵
اختلاف مراتب ائمه علیهم‏السلام در تلقى فیض به حسب سعه وجودى ….. ص : ۱۷۶
کیفیت رشد و کمال پیغمبر اکرم و ائمه اطهار به لحاظ سیر عرضى ….. ص : ۱۷۶
یکسان بودن إشراف و احاطه ائمه اطهار بر عالم وجود ….. ص : ۱۷۸
اتحاد ولایت پیغمبر اکرم و ولایت عارف کامل، در عین إشراف بر آن ….. ص : ۱۷۸
تفاوت بین سعه وجودى امام زمان علیه‏السلام و عارف کامل ….. ص : ۱۷۹
عدم جواز مسامحه و مصالحه در بیان حقیقت مکتب عرفان و توحید ….. ص : ۱۸۰
عدم جواز سکوت در برابر امور مربوط به اصل و حقیقت مکتب تشیع ….. ص : ۱۸۱
کناره‏گیرى یکى از مراجع بزرگ اصفهان از مناصب ظاهرى ….. ص : ۱۸۲
علو مقام مرحوم شیخ محمدحسین اصفهانى نجفى ….. ص : ۱۸۳
عدم جواز بزرگ جلوه دادن افراد بیش از جایگاهشان ….. ص : ۱۸۴
فهارس عامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا