کتاب

کتاب افق وحی

کتاب افق وحی تالیف مرحوم آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله نفسه الزکیه

افق وحى
مقدمه
دو حیثیت و جنبه لحاظ شده در انسان ….. ص : ۲۴
پرده بردارى قرآن از کش و قوس درونى انسان ….. ص : ۲۵
راهى که بندگان زیرک و هشیار براى خویش برگزیده‏اند ….. ص : ۲۶
نقش برگزیدگان و اولیاى الهى در هدایت و سعادت بشر ….. ص : ۲۷
قرآن کریم کتاب الهى و نسخه اطوار وجود است ….. ص : ۲۹
پایان کار تشکیک کنندگان در الفاظ و کلمات قرآن را خدا مى‏داند و بس! ….. ص : ۳۱
حد و مرز قابل قبول طرح شبهه و احتمال ….. ص : ۳۳
دعوت بسیارى از آیات و روایات به تفکر و تحقیق ….. ص : ۳۳
استخدام حضرت ابراهیم قیاسات فلسفى را، پس از تابش نور عرفان در دلش بود(ت) ….. ص : ۳۴
شیوه گوینده و نویسنده مورد نظر در ارائه مطالب باطل خود ….. ص : ۳۹
ردهاى غیر منصفانه برخى از نقادان ….. ص : ۴۱
فصل اول توحید افعالى
اولین تنزل از هویت مطلقه ….. ص : ۴۵
بحث از مابازاء خارجى و مفهوم علم و قدرت و حیات إلهى ….. ص : ۴۷
مقصود از تسبیح و حمد پروردگار در موجودات عالم هستى ….. ص : ۴۹
نگرش غلط شیخ اجل سعدى درباره پدیده‏ها و موجودات عالم ….. ص : ۵۲
نگاه زیباى حضرت مولانا در مورد پدیده‏ها و موجودات عالم ….. ص : ۵۳
مصادیقى براى شعور و ادراک موجودات عالم ….. ص : ۵۴
عبارت حکیم بوعلى سینا راجع به وجود حیات و ادراک در اجرام سماوى ….. ص : ۵۵
کلام صدرالمتألهین در وجود تعلق و عشق موجودات به حق تعالى ….. ص : ۵۷
حقیقت جعل و افاضه به وجود باز مى‏گردد نه به ماهیت ….. ص : ۶۱
کلام علامه طباطبائى در تفسیر و نقد عبارت صدرالمتألهین رضوان الله علیهما ….. ص : ۶۲
وجود مادى چیزى جز ظهور وجود مجرد نیست ….. ص : ۶۵
انتساب همه ظهورات خارجیه در وصف و فعل به خداى متعال ….. ص : ۶۸
مصادیقى آشکارا و صریح از قرآن کریم در توحید افعالى ….. ص : ۷۱
کیفیت انتساب افعال به بارى تعالى و معدات خارجیه در آن واحد ….. ص : ۷۳
پرده‏بردارى حکیم شیخ محمود شبسترى از سر سریان نور وجود حق در همه مظاهر ….. ص : ۷۶
اراده نبى خدا و ولى الهى در طول اراده حق تعالى مى‏باشد ….. ص : ۷۷
کلام حضرت سید هاشم حداد رضوان الله علیه در حقیقت توحید افعالى ….. ص : ۷۹
اشعار جناب مولانا در حقیقت توحید افعالى ….. ص : ۸۰
کلام حضرت علامه طهرانى رضوان الله علیه در حقیقت توحید افعالى از کتاب توحید علمى و عینى ….. ص : ۸۲
هر ذات و صفت و فعلى در نفس وجود خویش قائم به ذات و وصف و اراده حق تعالى است ….. ص : ۸۶
عدم فرق بین افعال اختیارى و غیر اختیارى در انتساب به حق تعالى ….. ص : ۸۷
آیات صریحه در تبیین توحید افعالى حق تعالى و وجود اختیار در انسان ….. ص : ۸۸
اشعار جناب مولانا در نفى جبر و اثبات جباریت حق تعالى ….. ص : ۸۹
بهشت و دوزخ زائیده اعمال انسان در دنیاست ….. ص : ۹۱
اشعار جناب مولانا در عدم تنافى اختیار با توحید افعالى ….. ص : ۹۳
عدم تنافى بین اختیار و توحید افعالى ….. ص : ۹۳
عدم جواز تفسیر امور و وقائع به دلخواه انسان ….. ص : ۹۵
ظهور توحید افعالى در افعال پیامبران و اولیاء الهى ….. ص : ۹۷
فصل دوم: در حقیقت علم و ادراک
هر علتى نسبت به معلول خود و هر معلولى نسبت به علت خود علم دارد ….. ص : ۱۰۲
تبدیل علم حصولى به علم حضورى بواسطه اتحاد نفس با صورت علمیه ….. ص : ۱۰۳
دعوت قرآن کریم انسانها را به سوى علم و انکشاف واقع ….. ص : ۱۰۴
متابعت از علم و یقین انسان را از وقوع در مهالک حفظ مى‏کند ….. ص : ۱۰۵
راههاى دست‏یابى به کشف از واقع ….. ص : ۱۰۶
اطلاع بر غیب اختصاص به ذات الهى دارد ….. ص : ۱۰۸
حکایتى از حاج هادى ابهرى در اطلاع بر مغیبات ….. ص : ۱۱۲
تشبیه وجود مادى و ظاهرى موجودات به قطار ….. ص : ۱۱۳
رؤیت وقائع گذشته و حال و آینده براى اولیاء الهى به علم حضورى است ….. ص : ۱۱۴
حکایت مکاشفه حاج هادى ابهرى در دروازه شام ….. ص : ۱۱۴
حکایت مکاشفه حاج هادى ابهرى در اینکه تمام زمین مدفن افراد و اشخاصى است ….. ص : ۱۱۵
کیفیت تعلق علم الهى به موجودات در بستر زمان ….. ص : ۱۱۷
عدم توقف صدور اراده و مشیت حق تعالى بر زمان و مکان ….. ص : ۱۱۸
توقف تحقق هر علتى بر سلسله امور موجده آن ….. ص : ۱۲۰
کیفیت صورت حوادث در عالم برزخ و مثال ….. ص : ۱۲۲
خطاى دعوت کنندگان و سخن گویان در ظهور امام زمان عجل الله تعالى ….. ص : ۱۲۳
دعوت اولیاء الهى به معرفت حقیقت و باطن امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشریف ….. ص : ۱۲۴
انحصار وصول به عالم معرفت و شهود بر مکتب عرفان و توحید الهى ….. ص : ۱۲۴
آیات الهى در کیفیت خلقت آدم و امتیاز او از سایر مخلوقات ….. ص : ۱۲۵
نکات موجود در آیات کیفیت خلق آدم(نکته اول) ….. ص : ۱۲۶
کلام مرحوم ملا عبد الرزاق کاشانى ذیل آیات خلق آدم(ت) ….. ص : ۱۲۸
کلام مرحوم علامه طباطبائى ذیل آیات خلق آدم ….. ص : ۱۳۱
اشکالات وارده بر کلام علامه طباطبائى ره ذیل آیات خلق آدم ….. ص : ۱۳۵
نکات موجود در آیات کیفیت خلق آدم(نکته دوم) ….. ص : ۱۴۰
کلام تفسیر جوامع الجامع ذیل آیات شریفه خلق آدم ….. ص : ۱۴۱
مباحثه مرحوم علامه طهرانى با مرحوم آیه الله خوئى در تفسیر آیات خلق آدم ….. ص : ۱۴۲
مراد از اسماء در آیه، اسماء کلیه الهیه است ….. ص : ۱۴۳
ظهور علم در عالم اعیان توسط اسم علیم پروردگار است ….. ص : ۱۴۴
هر ملکى داراى مظهریت اسمى از اسماء خاصه حق تعالى است ….. ص : ۱۴۵
اشعار خواجه حافظ شیرازى در اینکه انسان مظهر جامع جمیع اسماء و صفات حق تعالى است ….. ص : ۱۴۶
انسان بواسطه فناى ذاتى مستحق وصول به معرفه الذات مى‏باشد ….. ص : ۱۴۷
الحکمه صیروره الإنسان عالما عقلیا مضاهیا للعالم العینى ….. ص : ۱۴۸
صرف اراده حق تعالى ایجاب وجود موجودات مى‏کند ….. ص : ۱۴۹
اراده ولى کامل همان اراده خداست ….. ص : ۱۵۰
نکته ادبى موجود در آیات داله بر خلق آدم ….. ص : ۱۵۱
تعلیم اسماء صرفا تعلیم اسامى اشخاص نمى‏باشد ….. ص : ۱۵۳
روایت امام صادق علیه‏السلام درباره خلقت آدم و تعلیم اسماء ….. ص : ۱۵۳
معنى و حقیقت تعلیم اسماء کلیه الهیه به آدم ….. ص : ۱۵۴
مراد از ودیعه الهى که در بنى‏آدم قرار داده شده است ….. ص : ۱۵۵
اشعار حافظ شیرازى رضوان الله علیه درباره لقاء بالله ….. ص : ۱۵۶
نکات موجود در آیات کیفیت خلق آدم(نکته سوم) ….. ص : ۱۵۷
فقط انسان مى‏تواند سیر صعودى و طولى تا ذات بالصرافه بنماید ….. ص : ۱۵۸
کلام علامه کبیر محمد حسین اصفهانى پیرامون حقیقت انسان ….. ص : ۱۵۹
اشعار عرفاء بالله درباره وحدت ذاتى حق با موجودات ….. ص : ۱۶۰
اشعار ابن فارض مصرى درباره وحدت ذاتى حق با موجودات ….. ص : ۱۶۰
اشعار مرحوم آیه الحق حاج شیخ محمد حسین اصفهانى درباره وحدت و فناء عبد در ذات حق ….. ص : ۱۶۲
شعر مرحوم علامه طهرانى ره در باب مظهریت أتم بودن انسان کامل براى حق تعالى ….. ص : ۱۶۴
حقیقت علمى انسان کامل هیچ حد و مرزى نمى‏شناسد ….. ص : ۱۶۴
روایات وارده در کیفیت کشف حقائق علمیه براى کملین ….. ص : ۱۶۵
روایت سدیر صیرفى درباره علم امام علیه‏السلام ….. ص : ۱۶۷
روایات مختلفه‏اى در باب علم غیب امام علیه السلام داریم ….. ص : ۱۷۱
اشتباه و لغزش در مسایل اعتقادى اغلب ناشى از عدم تحصیل علوم عقلیه است ….. ص : ۱۷۲
امروزه گویا یاوه سرائى و انکار حقائق خود هنرى شده است ….. ص : ۱۷۳
باید در ایجاد فضاى حریت و فرهیختگى فرهنگى کوشید ….. ص : ۱۷۴
آیات داله بر اینکه اولیاء الهى اطلاع بر اسرار عالم هستى دارند ….. ص : ۱۷۵
دلیل عقلى داله بر اینکه اولیاء الهى اطلاع بر اسرار عالم هستى دارند ….. ص : ۱۷۷
اشعار مولانا درباره افرادى که توهم و تخیل آنها جلوى حق بینى را گرفته است ….. ص : ۱۸۰
براى رسیدن به تجرد تام و وصول به حقیقت ذات باید مراقبه نمود ….. ص : ۱۸۰
چند نکته در خاتمه بحث حقیقت علم(نکته اول) ….. ص : ۱۸۱
چند نکته در خاتمه بحث حقیقت علم(نکته دوم) ….. ص : ۱۸۳
چند نکته در خاتمه بحث حقیقت علم(نکته سوم) ….. ص : ۱۸۹
نفس اطلاع بر خطر موجب وجوب احتراز نمى‏شود ….. ص : ۱۹۳
اشتیاق اولیاء الهى به مرگ و لحظه شمارى براى آن ….. ص : ۱۹۶
اعجاز أمیر مؤمنان علیه السلام در تطبیق مشیت الهى با ظواهر عالم ماده بود ….. ص : ۲۰۰
چند نکته در خاتمه بحث حقیقت علم(نکته چهارم) ….. ص : ۲۰۰
در معناى: إذا شاءوا علموا ….. ص : ۲۰۲
خلاصه و چکیده بحث علم و ادراک ….. ص : ۲۰۴
فصل سوم در حقیقت وحى و الهام
انتساب افعال و حوادث به خداى متعال بر اساس نفس فعل است ….. ص : ۲۱۰
در حقیقت وحى و نزول معانى بر قلب پیامبر یا ولى الهى ….. ص : ۲۱۱
بازگشت اشتباهات بشر در مسایل علمى به یکى از دو اصل ….. ص : ۲۱۲
راه تصحیح فکر و نتائج به دست آمده از عقل ….. ص : ۲۱۳
امکان ورود خطاء و خلاف در مکاشفات روحیه و نفسیه ….. ص : ۲۱۵
اشکال وارد بر کتاب نجم الثاقب حاجى نورى رضوان الله علیه ….. ص : ۲۱۶
کشف صور و معانى در مکاشفات باطنیه خالى از اشتباه نیست ….. ص : ۲۱۷
بیان صدرالمتألهین در کیفیت تجلى حقائق و اسرار عالم وجود در نفس و قلب انسان ….. ص : ۲۱۹
کلام صدرالمتألهین درباره نهى روى آوردن به حقائق عقلیه بدون رعایت شرع ….. ص : ۲۲۵
کلام صدرالمتألهین در بیان کیفیت نزول وحى بر انبیاء ….. ص : ۲۲۶
حقیقت وحى عبارت از وصول به مرتبه تقدیر و مشیت الهى است ….. ص : ۲۲۹
اعتراض یکى از علماء سردرگم نجف به مرحوم آیه الله قاضى رضوان الله علیه ….. ص : ۲۳۱
آیات داله بر اینکه انبیاء داراى مراتب مختلف بوده‏اند ….. ص : ۲۳۱
ادراک حقائق عالم غیب و معرفت مراتب اسماء در همه یکسان نیست ….. ص : ۲۳۶
عبارت مناجات شعبانیه در رابطه با راقى‏ترین مرتبه از مراتب تجرد ….. ص : ۲۳۸
عدم جواز مقایسه عرفاى شاعر با کسانى که ابیاتى را به هم مى‏بافند ….. ص : ۲۳۹
تشبیه حقائق وحیانى به واردات ذهنیه شعراء جدا سفیهانه است ….. ص : ۲۴۲
در حقیقت وحى یعنى القاء مطالب و معانى از افق دیگرى بر نفس ….. ص : ۲۴۳
امثله گوناگون در حقیقت نورانى و روحانى وحى ….. ص : ۲۴۴
کیفیت الهام و وحى به زنبور عسل ….. ص : ۲۴۴
حکایتى لطیف از گربه خانگى حاج غلام حسین همایونى خطاط ….. ص : ۲۴۸
الهام به زنبور عسل یعنى القاء خط و مشى زندگى و حیات ….. ص : ۲۵۰
کیفیت الهام و وحى به مادر حضرت موسى علیه‏السلام ….. ص : ۲۵۰
وحى فرستادن بعضى شیاطین به بعض دیگر ….. ص : ۲۵۳
الهام و القاء مطالب خوب و بد به هر یک از مؤمنین و کفار ….. ص : ۲۵۵
کیفیت وحى الهى بر قلب مؤمنین و معتقدین راستین صراط خود ….. ص : ۲۵۸
کیفیت وحى الهى براى تعیین برنامه و تنظیم امور و تدبیر اجرام سماوى ….. ص : ۲۶۱
نزول وحى بر اجسام و اجرام سماوى ….. ص : ۲۶۲
کلام علامه طباطبائى رضوان الله علیه در وحى به کرات و اجرام سماوى ….. ص : ۲۶۳
کلام مرحوم علامه سلطان محمد گنابادى در حقیقت وحى ….. ص : ۲۶۶
نفس صورت خاکى و ماده قابلیت قبول وحى را دارد ….. ص : ۲۶۷
حقیقت عالم افلاک و موجودات خاکى همان حقیقت ربطیه مجرده است ….. ص : ۲۶۸
تجلى پروردگار به کوه همان نزول حقیقت وحى است ….. ص : ۲۶۹
کلام مولانا جلال الدین بلخى در حقیقت وحى و تجلى حق بر عالم هستى ….. ص : ۲۷۰
کلام قرآن کریم در حقیقت و کیفیت ماهوى وحى ….. ص : ۲۷۱
وحى عبارت است از نزول و افاضه یک مسأله و واقعیت حق بر قلب و ضمیر افراد ….. ص : ۲۷۳
رابطه مطلب حق با مسأله وحى عام و خاص مطلق است ….. ص : ۲۷۴
وحى اختصاص به یک عده خاص از برگزیدگان خداى متعال ندارد ….. ص : ۲۷۶
کیفیت وحى به حضرت یعقوب در آگاه کردن فرزندان خود ….. ص : ۲۷۶
گاهى خداوند از اعطاء حکمت و علم تعبیر به وحى مى‏کند ….. ص : ۲۷۷
عدم فرق در اطلاق وحى به پیامبر اکرم و وحى به حضرات معصومین علیهم السلام ….. ص : ۲۷۹
فرق وحى به پیامبران الهى با سایرین ….. ص : ۲۸۱
انقطاع وحى بعد از رسول خدا یعنى نزول جبرائیل به تمثیل صورى منقطع شده است ….. ص : ۲۸۲
روایات وارده در فرق نبى و امام در حصول وحى براى آنها ….. ص : ۲۸۲
فصل چهارم: بررسى مطالب مطرح شده از طرفین
معناى وحى در جهان مدرن و راز زدائى شده امروز ….. ص : ۲۸۸
به هر مقدار که در تکنیک پیش رفتیم از خود دور شدیم. ….. ص : ۲۹۱
ماهیت و حقیقت سازمان ملل متحد ….. ص : ۲۹۱
روابط انسان راز زدا در عرصه اخلاق و روابط انسانى ….. ص : ۲۹۲
قوانین مقرره در کشورهاى مترقى ….. ص : ۲۹۳
شعر در لغت به معناى بیان و اظهار یک معنى در قالب سجع و قافیه است ….. ص : ۲۹۴
هدایت و ارشاد فطرت و سرشت به سمت راه صواب و صدق ….. ص : ۲۹۵
مذمت و ملامت قرآن افراد گمراه و تابع هواهاى نفسانى ….. ص : ۲۹۶
راه منتخب شاعر جهت ابراز و اظهار معنى ….. ص : ۲۹۷
مقایسه بین شاعران عارف با شاعران یاوه‏گو ….. ص : ۲۹۸
از شاعران یاوه‏گو فقط گمراهان تبعیت مى‏کنند ….. ص : ۳۰۰
شعراى والا مقام ملهم از جانب ملائکه و ارواح ملکوتى‏اند ….. ص : ۳۰۲
نمونه‏هائى از اشعار عرش بنیاد خواجه حافظ شیرازى علیه الرحمه ….. ص : ۳۰۲
نتیجه وفود اولیاى الهى در حریم عصمت و طهارت ….. ص : ۳۰۴
مسأله بقاى موضوع در حجیت استصحاب ….. ص : ۳۰۶
کلام مرحوم سید محسن حکیم در باب حجیت استصحاب ….. ص : ۳۰۷
سرگذشت تأسف‏بار و عبرت‏انگیز حسان بن ثابت ….. ص : ۳۰۹
نمونه ملهم بودن شعراء از جانب ملائکه الهى و روح القدس ….. ص : ۳۱۰
صحت اطلاق وحى بر حقائق نازله بر قلب افراد صالح ….. ص : ۳۱۱
توضیح و تفسیر دقیق مسأله انقطاع وحى ….. ص : ۳۱۲
علم و اطلاع پیامبر اکرم مانند علوم ما حصولى نمى‏باشد ….. ص : ۳۱۳
فرق بین پیامبر وامام علیه السلام ….. ص : ۳۱۴
کیفیت علم تفصیلى رسول خدا به احکام و تکالیف ….. ص : ۳۱۶
تشبیه حقائق وحیانى به واردات قلبى شعراء در قالب کلى اشتباه است ….. ص : ۳۱۸
نمونه‏هائى که از الهام غیبى بر نفوس بشر حکایت مى‏کند ….. ص : ۳۱۸
کلام أمیر مؤمنان درباره عرفاى الهى و اولیاى ربانى ….. ص : ۳۲۰
تردید و تأمل در پاسخ بعضى از بزرگان در جواب آقاى سروش ….. ص : ۳۲۲
عدم فرق بین رؤیاى صادقه پیامبران الهى با سایر افراد ….. ص : ۳۲۴
تردید و تأمل در پاسخ بعضى از بزرگان در جواب آقاى سروش ….. ص : ۳۲۶
معیار مشخص براى عمل بر طبق مکاشفات و رؤیاها ….. ص : ۳۲۸
احوالات میرزا مهدى اصفهانى(ت) ….. ص : ۳۳۰
آیه الله شربیانى: اگر صوفى این است اى کاش خدا مرا هم از زمره صوفیه قرار دهد ….. ص : ۳۳۲
کلام أمیرمؤمنان در مقام بیان نزول وحى بر رسول خدا ….. ص : ۳۳۳
ملاک حجیت و قطعیت حقائق وحیانى ….. ص : ۳۳۵
توضیحى بر کلام بعضى بزرگان در جواب به آقاى سروش ….. ص : ۳۳۷
توسل مرحوم ملاصدرا به قبر حضرت معصومه سلام الله علیها براى حل معضلات خویش ….. ص : ۳۳۹
معنى حجیت بخشیدن پیامبر اکرم به کشف حقائق ربوبى خویش ….. ص : ۳۴۰
بیان جناب محیى الدین در حقیقت تکلم و وحى از ناحیه پروردگار ….. ص : ۳۴۲
شرح کلام جناب محیى الدین رحمه الله علیه در حقیقت تکلم و وحى ….. ص : ۳۴۴
درون اولیاى الهى درونى مصفى و مطهر است ….. ص : ۳۴۶
اشکال مؤلف بر عدم ادراک صحیح اشعار جناب مولانا رحمه الله علیه ….. ص : ۳۴۷
کلام مضحک و بى‏پایه آقاى سروش در پدیده وحى ….. ص : ۳۵۰
جواب به آقاى سروش در پدیده وحى ….. ص : ۳۵۱
تک‏تک آیات الهى براى جمیع افراد بشر تا روز قیامت است ….. ص : ۳۵۵
اعلامیه‏هاى حقوق بشر در ترویج شیوه حیوانى و انحراف شهوانى ….. ص : ۳۵۹
قران به فرهنگ و مثال و زبان محیط نزول، نازل نشده است ….. ص : ۳۶۱
اشکالات وارد بر نظریه آقاى سروش ….. ص : ۳۶۱
مقایسه چکامه یکى اساتید ادبیات با نثر گلستان سعدى ….. ص : ۳۶۳
سخنان رسول خدا از نفس متصل به ملأ اعلى سرچشمه گرفته است ….. ص : ۳۶۵
ادامه اشکالات وارد بر نظریه آقاى سروش ….. ص : ۳۶۷
خلاصه و چکیده ایرادات به این بخش کلام آقاى سروش ….. ص : ۳۷۰
اشکالات وارد بر بخش دیگرى از کلام آقاى سروش ….. ص : ۳۷۲
سنت به معناى روش و شیوه مستمر است ….. ص : ۳۷۴
مبارزه أمیر مؤمنان با سنتها و بدعتها خلفاى غاصبین ….. ص : ۳۷۶
مکتب شیعه مکتب اطاعت و انقیاد در برابر حق است ….. ص : ۳۷۷
سنت‏هاى کنار گذاشته شده توسط ما ….. ص : ۳۷۸
پاسخ به بى‏مهرى آقاى سروش با مفاد سنت و سنتى ….. ص : ۳۸۲
شیوه و روش مؤلف در اتخاذ دیدگاههاى خویش ….. ص : ۳۸۷
آیه الله العظمى بروجردى: بزرگوارى علماء مانع از تحقیق و فحص طلاب نشود. ….. ص : ۳۸۸
اشکالات وارد بر نظریه آقاى سروش مبتنى بر استصحاب حرکت دینى ….. ص : ۳۸۹
تمسک آقاى سروش به محکم و متشابه در قرآن براى ورود احتمال خطاهاى علمى در آن ….. ص : ۳۹۴
جواب به آقاى سروش در این مدعا ….. ص : ۳۹۵
قران کتابى است که همه حقائق عالم تکوین را در خود دارد ….. ص : ۴۰۹
کلام الهى داراى درجات متفاوتى از عمق و معرفت است ….. ص : ۴۱۰
دسترسى به حقائق قرآن انحصار به اولیاء الهى دارد ….. ص : ۴۱۲
وحى حقیقتى است ثابت و هویتى است عینى و خارجى ….. ص : ۴۱۳
عدم تنافى بین دو پدیده علم و وحى ….. ص : ۴۱۵
زبان قرآن زبان اشاره و رمز براى ارباب معرفت و معنا است ….. ص : ۴۱۸
علم حقیقتى است سیال و در بستر تجربه و بهره‏گیرى ….. ص : ۴۱۹
کلام مرحوم علامه طباطبائى رحمه الله علیه در معنى تشهب ….. ص : ۴۲۱
نکته مورد لحاظ در کلام مرحوم علامه طباطبائى رحمه الله علیه ….. ص : ۴۲۴
هر فرد مصداق حقیقى در خطاب واقعى آیات قران است ….. ص : ۴۳۰
قرآن بى‏پرده و بى‏واسطه با انسان در تعامل است ….. ص : ۴۳۲
کلام معصوم کلامى است در ظرف أبد ….. ص : ۴۳۴
حجیت فتواى مجتهد حجیت مؤبد نمى‏باشد ….. ص : ۴۳۵
فرق بین امام معصوم و بین فقیه ….. ص : ۴۳۶
نماز را نباید به قصد حکایت و إخبار بخواند ….. ص : ۴۳۹
آیات الهى مخصوص مشافهین به خطاب نمى‏باشد ….. ص : ۴۴۰
انکار بعضى افراد لزوم تدبر و تفکر در آیات الهى را ….. ص : ۴۴۰
کلام سراسر تناقض آقاى سروش ….. ص : ۴۴۲
هیچ آیه‏اى از آیات الهى بر خلاف کشفیات جدید نمى‏باشد ….. ص : ۴۴۲
نظریه صاحب مقاله در دخالت شخصیت پیامبر اکرم در کیفیت نزول وحى ….. ص : ۴۴۴
پاسخ به صاحب مقاله در بیان مزخرفات و سخنان یاوه او ….. ص : ۴۴۶
نکته اول عدم درک صحیح صاحب مقاله از توحید افعالى ….. ص : ۴۴۷
پذیرش یکى از سه طریق در محدوده نظریه صاحب مقاله ….. ص : ۴۵۴
قرآن نزول وحى را فقط به مشیت و خواست خدا منوط دانسته است ….. ص : ۴۵۴
نفس اراده رسول خدا بر فرود آوردن جبرائیل همان اراده پروردگار است ….. ص : ۴۵۷
عدم منافات اراده حضرت حق و پیامبر اکرم در نزول جبرئیل ….. ص : ۴۶۰
نفس رسول خدا نمى‏تواند هم صادر کننده و هم شنونده و مخاطب آیات إلهى باشد ….. ص : ۴۶۱
راه و طریق سوم در محدوده نظریه صاحب مقاله ….. ص : ۴۶۳
صاحب مقاله کلام عرفاء شامخین را با تفکر ماده گرایانه خویش درآمیخته است ….. ص : ۴۶۴
نکته دوم: راه‏یابى بى‏واسطه رسول خدا به مبدأ و منبع وحى ….. ص : ۴۶۶
فعل ولى خدا همان فعل خداست ….. ص : ۴۶۸
نفس واقع و حقیقت موضوعات و احکام در درون رسول خدا جارى است ….. ص : ۴۶۹
نقل پاسخ صاحب مقاله به اعتراضات ….. ص : ۴۷۱
کلام صاحب مقاله سراسر مشحون به تناقضات است ….. ص : ۴۷۲
پاسخ به شبهه یکى شدن متکلم و مخاطب در خطابات«قل» ….. ص : ۴۷۴
هنر رسول خدا صیقل زدن آینه نفس خویش بود ….. ص : ۴۷۹
دو جنبه کاملا متفاوت رسول خدا در مسأله وحى ….. ص : ۴۸۰
ادامه پاسخ به شبهه یکى شدن متکلم و مخاطب در خطابات«قل» ….. ص : ۴۸۴
تنظیر بعثت پیامبر اکرم و نزول وحى به مسأله غیبت حضرت حجت ارواحنا فداه ….. ص : ۴۸۵
کلام صاحب مقاله ذیل آیه: أولی أجنحه مثنى و ثلاث و رباع ….. ص : ۴۸۶
اشکالات وارد بر کلام صاحب مقاله در این باب ….. ص : ۴۸۹
نقل کلام شیخ اکبر محیى الدین عربى در باب اولیاى کمل الهى ….. ص : ۴۹۰
استشهاد صاحب مقاله به عبارت شیخ اکبر محیى الدین بى‏ربط است ….. ص : ۴۹۴
غور در مضامین عالى عرفا را باید به اهلش سپرد ….. ص : ۴۹۵
سر انحطاط و انحراف جدى علمى و اعتقادى عده‏اى از محصلین ….. ص : ۴۹۷
تشبیه صاحب مقاله مسأله وحى را به زنبور عسل و طوطى ….. ص : ۴۹۹
پاسخ به صاحب مقاله در تفاوت گذارى بین زنبور مولد و طوطى مقلد ….. ص : ۵۰۰
تفسیر صحیح شعر جناب حافظ درباره طوطى مقلد ….. ص : ۵۰۳
کلام امام سجاد علیه السلام در شرح حال مجذوب سالک ….. ص : ۵۰۳
تفسیر صحیح شعر جناب حافظ درباره طوطى مقلد ….. ص : ۵۰۵
حقائق داراى واقعیت خارجى ولى بدون شکل و صورت‏اند ….. ص : ۵۰۷
وحى واقعیتى است محدود و مقید و داراى ابعاد مختلف ….. ص : ۵۰۸
حقیقت وحى امرى مجرد و بى‏صورت و شکل است ….. ص : ۵۰۹
کیفیت تشکل و صورت‏بندى حقائق بر اساس واقعیت‏هاى نهفته ….. ص : ۵۱۲
مکاشفه آیه الله شیخ حسن على نخودکى بعضى از علماء نجف را ….. ص : ۵۱۳
صورت بندى حقائق منطبق بر وجود خارجى آنهاست ….. ص : ۵۱۴
معنا و مفهوم بال داشتن ملائکه در قرآن کریم ….. ص : ۵۱۶
تمثل ملائکه به شکل بشر در منزل حضرت ابراهیم و لوط ….. ص : ۵۲۰
غفلت و تغافل از اخبار شیعه و عامه در کیفیت ارتباط رسول الله با ملائکه ….. ص : ۵۲۳
اولین مرحله صورت‏گرى اشیاء در لوح محفوظ و عین ثابت و حقیقت رسول الله است ….. ص : ۵۲۵
صاحب مقاله کلام مرحوم علامه طباطبائى را درست نفهمیده است ….. ص : ۵۲۶
اولیاى الهى توان سخن با عوام را ندارند ….. ص : ۵۲۸
بعضى به دلیل عدم درک مضامین عالیه زیارت جامعه آن را از مبدعات مى‏دانند ….. ص : ۵۳۰
اشعار خواجه حافظ علیه الرحمه درباره مؤیدین از ناحیه پروردگار ….. ص : ۵۳۲
اتهامها و تکفیرهاى ناروا به مرحوم علامه طهرانى رضوان الله تعالى علیه ….. ص : ۵۳۳
کلام آیه الله خامنه‏اى درباره حضرت علامه طهرانى رحمه الله علیه ….. ص : ۵۳۴
کلام برخى کوته فکران و تنگ نظران درباره مرحوم علامه طهرانى رحمه الله علیه ….. ص : ۵۳۵
نگرش مرحوم آیه الله میلانى و گلپایگانى به مطالب و سخنان مرحوم علامه طهرانى رحمه الله علیه ….. ص : ۵۳۶
ارجاع مرحوم علامه طباطبائى بسیارى از افراد را به مرحوم علامه طهرانى رحمه الله علیه ….. ص : ۵۳۷
کلام برخى کوته فکران و تنگ نظران درباره مرحوم آیه الحق سید هاشم حداد رحمه الله علیه ….. ص : ۵۳۸
عدم رعایت جانب اعتدال و عدالت در نشریات ….. ص : ۵۴۰
الباطل یترک بترک اسمه ….. ص : ۵۴۲
اشکال صاحب مقاله بر محدودیت عربیت زبان قرآن و وحى و جواب به آن ….. ص : ۵۴۲
توجیه اعتبار تقویم قمرى در تعیین زمان عبادات ….. ص : ۵۴۷
قرآن و اعتقادات و احکام دینى اختصاص به زمان رسول خدا ندارد ….. ص : ۵۴۹
اشکال صاحب مقاله بر یک نواخت نبودن بلاغت و شیوائى آیات الهى و جواب آن ….. ص : ۵۵۲
اشکال صاحب مقاله بر دانشمند و مورخ نبودن پیامبر اکرم و جواب آن ….. ص : ۵۵۴
قلب و ضمیر اولیاى الهى به روى حقائق نهفته و مکتوم هستى باز است ….. ص : ۵۵۸
در توضیح قاعده مسبوقیت حادثه به ماده و مدت ….. ص : ۵۶۰
کلام صدرالمتألهین درباره مسبوقیت حادث به ماده و مدت ….. ص : ۵۶۲
خلط صاحب مقاله بین حقیقت وحى و زمان نزول آن ….. ص : ۵۶۶
زمان و مکان صرفا شرط است نه مقوم ….. ص : ۵۶۸
مکاشفات روحانى مشمول قاعده کل حادث مسبوق بماده و مدت نمى‏باشند ….. ص : ۵۶۸
اراده‏هاى متعدد از خداى متعال ممتنع و محال است ….. ص : ۵۷۰
تمام هستى به یک اراده حق لباس هستى پوشیده است ….. ص : ۵۷۲
اشتباه صاحب مقاله در ربط دادن بین اراده واحده پروردگار و نزول اراده حق ….. ص : ۵۷۵
توضیح سخن معتزله در مخلوق بودن قرآن ….. ص : ۵۷۷
اشکال نقضى وارد بر صاحب مقاله ….. ص : ۵۷۸
اشکال بر صاحب مقاله در تجویز دروغ مصلحت آمیز در قرآن ….. ص : ۵۸۰
شرائط لازم براى تحقق دروغ مصلحت آمیز ….. ص : ۵۸۳
شرط دوم در دروغ مصلحت آمیز ….. ص : ۵۸۵
مسأله وحدت وجود هیچ ربطى به اباطیل صاحب مقاله ندارد ….. ص : ۵۸۸
فهم درست وحدت وجود مؤید فهم درست وحى است ….. ص : ۵۹۱
حدیث شریف موسى بن جعفر علیه السلام در توصیف ذات احدى ….. ص : ۵۹۱
مبحث سى و یک و سى و دوم از کتاب الله شناسى در باب وحدت وجود ….. ص : ۵۹۷
حق سبحانه و تعالى، عین وجود و حقیقت هستى است ….. ص : ۵۹۹
گفتار فیض کاشانى(قده) در جمع بین ظهور و خفاء خداوند ….. ص : ۶۰۰
یا من هو اختفى لفرط نوره، الظاهر الباطن فى ظهوره ….. ص : ۶۰۱
شرح حال مرحوم شیخ محمد حسین آل کاشف الغطاء(قده) ….. ص : ۶۰۶
الشیخ محمد الحسین آل کاشف الغطاء أعلى الله تعالى مقامه ….. ص : ۶۰۷
بحث گرانقدر آل کاشف الغطاء در وحدت وجود و موجود ….. ص : ۶۰۸
اثبات أصاله الوجود، و ابطال أصاله الماهیه ….. ص : ۶۰۹
اشتراک لفظى در اطلاق لفظ وجود بر مراتب آن، مستلزم محذورات فاسده است ….. ص : ۶۱۱
توحیده تمییزه عن خلقه؛ و حکم التمییز بینونه صفه لا بینونه عزله ….. ص : ۶۱۲
وجود واجب الوجود، فى نفسه بنفسه لنفسه مى‏باشد ….. ص : ۶۱۵
«بسیط الحقیقه کل الأشیآء» مفاد«إنا لله و إنا إلیه راجعون» است ….. ص : ۶۱۶
آل کاشف الغطاء: وحدت وجود از مسائل ضروریه است ….. ص : ۶۲۰
آل کاشف الغطاء: وجود واحد است؛ موجود هم واحد است ….. ص : ۶۲۰
برهان وحدت موجود، و رد شبهات وارده بر آن ….. ص : ۶۲۷
در وحدت موجود، موجود حق ازلى است؛ و جمیع کائنات، اطوار و شؤون او ….. ص : ۶۲۷
کاشف الغطاء در رد فتواى«عروه» گوید: اینها از انصاف و ورع و سداد نیست ….. ص : ۶۲۹
در هر طائفه از اهل عرفان، افرادى بى خبرویت و معرفت، خود را جا زده‏اند ….. ص : ۶۳۱
آل کاشف الغطاء، وحدت وجود و موجود را ملموس و برهانى کرده است ….. ص : ۶۳۳
تعلیقه آیه الله حکیم بر فتواى مرحوم سید در«عروه» ….. ص : ۶۳۵
وحدت حقیقیه وجود و موجود با کثرت اعتباریه آن دو، عالى‏ترین اقسام توحید است ….. ص : ۶۳۶
ابیات راقیه میرزا محمد رضا قمشه‏اى در وحدت موجود ….. ص : ۶۳۸
فقیه نمایان، به نجاسات«وحدت وجودى» را افزوده‏اند تا خود را از مسؤولیت برهانند ….. ص : ۶۳۹
رساله نویسان، تا صاحب ولایت الهیه نباشند، در روز قیامت موقف خطرناکى دارند ….. ص : ۶۴۳
استدلال به آیات قرآن براى اثبات دوئیت حقیقى بین خالق و مخلوق، فاسد است ….. ص : ۶۴۳
فتواى صاحب عروه در مورد قائلین به وحدت وجود ….. ص : ۶۴۶
کلام حاج آقا رضا همدانى در حقیقت جبر و تفویض ….. ص : ۶۴۶
هیچ ارتباطى بین نظریه حلول و نظریه خطا پذیرى وحى وجود ندارد ….. ص : ۶۵۰
سالک حدود وجودى خود را از دست داده مندک در حقیقت اطلاقى حق مى‏شود ….. ص : ۶۵۱
عبارات عرفاء شامخین در مقام ظهور تجلى حق در نفوس آنان ….. ص : ۶۵۳
اشعار مولانا مربوط به جنبه وحدت عالم ارواح است ….. ص : ۶۶۰
شعار شیعه از ابتداء متابعت از حق بوده است ….. ص : ۶۶۱
صحبت از مقام و منزلت افراد کردن تضییع عمر است ….. ص : ۶۶۲
امروزه دیگر مولانا در صورت یک عارف سنى یا شیعى مطرح نیست ….. ص : ۶۶۴
مشکل مثنوى مولانا نزد مخالفین اشتمال بر مبانى دقیق عرفان اسلامى است ….. ص : ۶۶۵
چه کسانى کمر حضرت على را شکستند ….. ص : ۶۶۸
تنها راه معرفت حقیقت امام علیه السلام و وصول به کنه ولایتش عرفان الهى است ….. ص : ۶۶۹
کسى ادعاى وحى و عصمت در کلمات عرفاء شامخین نمى‏کند ….. ص : ۶۷۰
خاتمه
نکته اول: سعى در ساده نویسى و پرهیز از اصطلاحات در تدوین کتاب حاضر ….. ص : ۶۷۵
نکته دوم: استدراج تدریجى صاحب مقاله ….. ص : ۶۷۶
شیوه صاحب مقاله پیوند زدن نقاط ضعف با اهداف باطل خویش است ….. ص : ۶۷۸
نکته سوم: استدراج نتیجه رویاروئى صاحب مقاله با حق است ….. ص : ۶۸۰
زندگى انسانها سراسر مملو از امتحانات است ….. ص : ۶۸۲
علامه طباطبائى رحمه الله علیه: از ابتداء تاریخ اسلام تا کنون کسى به مانند محیى الدین نیامده است ….. ص : ۶۸۳
مقتضى انصاف علمى و رعایت احتیاط حزم و تأمل در این مطالب است ….. ص : ۶۸۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا