کتاب

کتاب طب الامام الرضا علیه السلام( الرساله الذهبیه)

طب الامام الرضا علیه السلام ( الرساله الذهبیه)  کتابى است که در زمینه سلامت و بهداشت نگاشته شده است.

این کتاب با تشریح فیزیولوژى انسان، تمثیلات زیبایى در باره اعضاى مهم بدن همچون قلب، رگ‏ها، دماغ، دست‏ها، پاها، چشم‏ها، گوش‏ها، زبان و غیره ارائه داده و به نحوى ستودنى به برخى از کارکردهاى این اعضاء در مجموعه بدن انسان اشاره کرده است.

در ادامه به بیان منشأ دردها و بیماریهایى که بر هر یک از اعضاء بدن وارد مى‏شود پرداخته و براى داشتن بدنى سالم- که همچون کشتزارى است که نیازمند مراقبت کامل مى‏ باشد، دستور العمل‏هاى مهمى ارائه کرده است.

در فصلى از فصول کتاب نام ماه‏هاى سال آمده است: ماه آزار، نیسان، ایار، حزیران، تموز، آب، ایلول، تشرین اول، تشرین آخر، کانون اول، کانون آخر و شباط.

و متناسب با شرایط آب و هوایى در هر یک از این ماه‏ها دستور العمل‏هایى در باره نوع تغذیه مناسب در آن ارائه شده و از برخى اعمال نهى به عمل آمده است.

بیان حالات طبیعى انسان در ادوار عمر، وقت و نحوه حجامت و فصد، نحوه حمام گرفتن و شرایط آن، نحوه اعمال غریزه جنسى، مسواک زدن و غیره از دیگر مطالب موجود در این کتاب مى‏باشد.

انگیزه تألیف‏

« الرساله الذهبیه» با اسناد مختلف در کتب روایى نقل شده است. در جریان سفر امام رضا علیه السلام از مدینه به طوس، مأمون در نیشابور مجلسى ترتیب داد و از امام رضا علیه السلام و جماعتى از اطباء و فلاسفه براى شرکت در آن دعوت به عمل آورد. سخن از هر رشته‏ اى به میان آمد تا به رشته طب و معالجات بدن کشید. مأمون و دانشمندان در کیفیت ترکیب بدن از عناصر و اضداد و ضرر و نفع غذاها و علل و اسباب مرض‏ها بحث مى‌‏کردند.

اما امام علیه السلام ساکت بود. مأمون پرسید شما در این مورد چه مى‏گوئید؟ امام علیه السلام مطالب این کتاب را ذیل نامه‏اى براى مأمون نوشت و چون این کتاب بسیار جلب توجه مأمون و دانشمندان عصر را نمود، مأمون دستور داد آن را با آب طلا بنویسند، از این رو به رساله ذهبیه یا مذهّبه معروف گشت.

نسخه شناسى‏

نسخه: بوهار( ۲) ۴۴۹، آلوارت ۶۲۳۸، مشهد ۲۵۸- ۲۵۷، گوتینگن ۳۱۴

فلورانس،، ش ۲۶۰، عاطف( ۴) ۲۸۲۸، وهبى( ۲) ۱۴۰۶، پاریس ۲۱۸۲،

قاهره دار الکتب ۱۹۱۱۳ ب، طلعت، مجموع ۸۲۰، تهران، کتابخانه دانشکده حقوق ۵۲۹۹۶،

بغداد، متحف ۲۰۹۷ و غیره.

منابع:

۱- متن کتاب و مقدمه مترجم‏

۲- تاریخ نگارشهاى عربى، فؤادسزگین، ج ۱، ص ۷۶۲

 

گردآوری شده توسط سایت پرمطلب > کتابشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا