کتاب

کتاب طبّ الرّضا – طب و بهداشت از امام رضا علیه‌السلام

کتاب طب الامام الرضا علیه السلام ( طب و بهداشت از امام رضاعلیه‌السلام) شرح و ترجمه فارسى رساله ذهبیه امام رضاعلیه‌السلام، به قلم نصیرالدین امیر صادقى است.

کتاب طبّ الرّضا - طب و بهداشت از امام رضا علیه‌السلام
کتاب طبّ الرّضا – طب و بهداشت از امام رضا علیه‌السلام

ساختار:

کتاب با پیش‏گفتار و مقدمه مترجم بر کتاب آغاز شده است. پس از آن متن عربى رساله و در آخر ترجمه اثر آمده است. متن رساله از تبویب و فصل‏بندى خاصى برخوردار نیست و عناوین ترجمه نیز از سوى مترجم است.

گزارش محتوا:

مقدمه‌‏اى که مترجم بر کتاب نوشته است، حاوى نکات بسیار مهمى است که استفاده بهینه خواننده از مطالب کتاب، مبتنى بر مطالعه دقیق آن است و لذا در اینجا به بخش‏هاى از آن اشاره مى‏شود. مترجم در پیش‏گفتار به شرح معناى امام و امامت پرداخته و متذکر مى‏شود که« امامان براى آن نیستند که تب و سرماخوردگى ما را علاج کنند». وى پس از مختصرى توضیح این مطلب چنین نتیجه‏گیرى مى‏کند:« بنابراین هر گونه دستورى که از امامان معصوم غیر از آنچه گفته شد، رسیده است، همه خارج از برنامه و کنار شأن و وظیفه‏ى امامت است. اگر درست رسیده باشد، اگر جعل و کذب و بسته‏ى به آنان نباشد، مطالبى است که ضرورت اقتضا کرده، گاهى از عوامل قهر و زور مجبور شده‏اند و گاهى به حال حرمان‏زدگان، دل سوزانده‏اند…، از طبیب شناختن درد و درمان، از امام رهبرى به هدف اسلام و قرآن مى‏طلبیم. ما زاد بر آن هر چه نقل شده، زاید بر وظیفه و مقتضاى فضل و کرامت است و ما را بر قبول و تبعیت از آن دستورها تکلیف نفرموده‏اند».

اگرچه مطالب کتاب با طب قدیم اختلاف دارد؛ اما به تعبیر مترجم در بادى نظر، با طب قدیم سازگارتر به نظر مى‏رسد؛ لذا به جهت این که براى خوانندگان بیشتر قابل استفاده باشد، به ترجمه ساده اکتفا نشده و ضمن شرح آن اصول، این کتاب را با مبانى علم جدید، البته آن مبانى که عقل و آزمایش به درستى آن اطمینان یافته باشد، تطبیق کرده است.

وى سپس به این که« رساله ذهبیه یا مذهبه» به اسناد مختلفى در کتاب‏هاى روایات و اخبار نقل شده، اشاره کرده و خبر« موسى بن على بن جابر سلامى» را در این خصوص نقل مى‏کند. دلیل نامگذارى رساله نیز این بوده است که چون توجه مأمون و دانشمندان عصر او را به خود جلب نمود، مأمون دستور داد آن را با آب طلا بنویسند و به همین مناسبت به رساله ذهبیه یا مذهبه شناخته شد.

امیر صادقى، در ادامه مقدمه به این نکته مهم اشاره مى‏کند که« اهل هر بلادى را به مقتضاى آب و هواى همان شهر باید پرورش داد و به هر مریضى باید به تناسب محل اقامت و پرورش او پیشنهاد غذا و دوا کرد. بیشتر دستورات امامعلیه‌السلام در این رساله هم به مقتضاى حال شخص مأمون و برخى به تناسب احوال مردم آن عصر و مکان مى‏باشد. قسمت دیگر از تجویزات امامعلیه‌السلام هم چنان که خود آن حضرت در مقدمه کتاب یادآورى کردند، نقل عقاید و تجربیات اطباء و حکما است و شاید این اقتباس به منظور و یا تصویب و یا ملاحظات دیگر بوده است»؛ لذا خاطر نشان مى‏کند:« با توجه به مطالب فوق بهره‏اى که از این کتاب مى‏بریم، علمى و نظرى است؛ اما از حیث عمل نمى‏توانیم از تمام دستورات آن مو به‏مو به نفع خویش استفاده کنیم».

کتاب؛ مشتمل بر مطالب متنوعى پیرامون بهداشت، بیمارى‏ها، خواص خوراکى‏ها و آشامیدنى‏ها و گیاهان، و شیوه پیشگیرى از بیمارى و درمان آن‏هاست. ذکر فصول سال و وضعیت بدن در آن‏ها، خواب و تأثیرات آن بر بدن و روش صحیح خوابیدن، خواص مسواک و بهترین نوع آن، خواص و تأثیرات حجامت بر بدن، رهایى از بیمارى معده، مثانه، زکام و مانند آن، خواص عسل و گل نرگس از جمله مباحث فراوان کتاب است.

مترجم در انتهاى اثر بخشى را با عنوان« تذکر» آورده است که حاوى مطالب ارزشمندى است. در این بخش مطالبى در خصوص علل و درمان بیمارى‏ها، دارو و غذا، عقل سالم و بدن سالم با نگاه به طب جدید بیان شده است. در بخشى از آن مى‏خوانیم:« علل بیمارى‏ها را در تسلط میکرب‏ها و کمبود ویتامین‏ها و املاح معدنى منحصر کرده‏اند و حال آنکه بالحسن و العیان هزاران عوامل دیگر نیز هست که بیمارى‏ها را پدید مى‏آورد و مهم‏تر از همه‏ى آنها عوارض روحى و اخلاقى است».

وضعیت:

در پاورقى متن عربى رساله، به اختلاف نسخ کتاب اشاره شده است. در پانوشت بخش ترجمه نیز برخى الفاظ و اصطلاحات شرح شده است.

منبع:مقدمه و متن کتاب

 

گردآوری شده توسط سایت پرمطلب > کتابشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا