کتاب

کتاب الجعفریات‏ یا أشعثیات

 الجعفریات‏ که نام دیگر این کتاب ‏«الأشعثیات» است. مولف‏: محمد بن محمد بن اشعث، از راویان شیعه در قرن چهارم هجرى.

این کتاب مجموعه روایاتى است که محمد بن محمد بن اشعث از موسى بن اسماعیل بن موسى بن جعفر علیهما السلام و او هم از اجداد طاهرینش روایت مى‌‏کند.

الجعفریات شامل یک سرى روایات از طرقى غیر از موسى بن اسماعیل و یک سرى روایات از طرق اهل تسنن نیز مى‌‏باشد.

علت نام گذارى‏

با توجه به اینکه اکثر روایات این کتاب به امام جعفر صادق علیه السلام بر مى‏گردد به آن‏«الجعفریات» مى‏گویند. اگر چه با توجه به اینکه راوى آن محمد بن محمد بن اشعث مى‏باشد به آن‏«الأشعثیات» نیز گفته شده است.

البته برخى این کتاب را به موسى بن اسماعیل و برخى به اسماعیل بن موسى کاظم علیه السلام نیز نسبت داده‏اند.

سخنان بزرگان‏

علامه مجلسى:« این کتاب میان خاصه و عامه مشهور مى‏باشد و اکثر روایات کتاب نوادر راوندى از این کتاب گرفته شده است. شیخ صدوق نیز برخى از روایات این کتاب را از طریق دیگرى نقل مى‏کند. در برخى کتب رجالى طرق دیگرى نیز براى این کتاب نقل شده است که ما در آخر کتاب بحار الانوار به آن اشاره خواهیم کرد.»شیخ آقا بزرگ تهرانى: صاحب کتاب ارزشمند« الذریعه إلى تصانیف الشیعه» درباره این کتاب مى‏فرماید:« علامه مجلسى و شیخ حر عاملى با وجود جستجوى فراوان بر نسخه این کتاب دست نیافتند و خداوند آن را براى محدث نورى صاحب مستدرک الوسایل ذخیره نمود و بر ایشان منت نهاده و نسخه‏اى از این کتاب را در ضمن مجموعه‏اى در اختیار وى قرار داد و مصادرى دیگر که معتبر و صحیح مى‏باشند نیز براى ایشان نسبت به این کتاب مهیا ساخت. از این جهت محدث نورى در خاتمه کتاب مستدرک این کتاب را قبل از دیگر کتاب‏ها مطرح مى‏کند و در متن کتاب مستدرک نیز روایات این کتاب را قبل از دیگر روایات نقل مى‏نماید. به برکت این کتاب و کتاب‏هاى معتبر دیگر، کتاب مستدرک به درجه‏اى از اهمیّت نایل آمده است که مراجعه به آن بر هر مجتهدى لازم است.»علامه باقر شریف القرشى: علامه باقر شریف القرشى از علماى معاصر و از مؤلفین معتبر مى‏فرماید:« فقیه بزرگوار آیت الله سید ابو الحسن اصفهانى بر کتاب جعفریات بسیار اعتماد مى‏کردند.»

علامه حلى و این کتاب‏

علامه حلى نام این کتاب را در فهرست کتاب‏هایى آورده است که اجازه روایت آن را به خاندان« بنى زهره» در اجازه بزرگ و مشهور خود داده است.

اعتبار مؤلف‏

علامه مجلسى به نقل از شیخ طوسى و نجاشى مى‏فرماید:« محمد بن محمد بن اشعث، ثقه و مورد اطمینان است.» صاحب منتهى المقال نیز مى‏فرماید:« ابو على، محمد بن محمد بن اشعث اهل کوفه و ساکن مصر، مورد اطمینان و از روات شیعه است.»

احادیث‏

علامه در کتاب رجال خود و شیخ آقا بزرگ تهرانى در کتاب« الذریعه» این کتاب را داراى هزار حدیث با یک سند دانسته‏اند و آن هم سندموسى بن اسماعیل بن موسى بن جعفر عن آبائه علیهم السلام‏ مى‏باشد ولى کتاب حاضر داراى ۱۶۵۱ حدیث است که روایاتى از طرق دیگرِ شیعه و همچنین روایاتى از طرق اهل تسنن را نیز شامل مى‏شود.

عناوین‏

۱- ابحاث فقهى مانند طهارت، صلات، زکات، صوم، حج، جهاد، نکاح، نفقات و حدود ۲- آداب ۳- تفسیر ۴- سنن و ادعیه و…

 

گردآوری شده توسط سایت پرمطلب > کتابشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا