کتاب

کتاب کفایه الأثر فى النص على الائمه اثنى عشر

کفایه الأثر فى النص على الائمه اثنى عشر نوشته ابو القاسم، على بن محمد بن على خزاز قمى رازى از چهره‏ هاى دانشمند و از راویان مشهور و معتبر و از علما و فقهاى بزرگ شیعه در نیمه دوم قرن چهارم هجرى و به زبان عربى و در موضوع امامت است.

کتاب کفایه الأثر فى النص على الائمه اثنى عشر
کتاب کفایه الأثر فى النص على الائمه اثنى عشر

مؤلف، در مقدمه کتاب، انگیزه خود را از نگارش کتاب، این‏گونه بیان مى‏فرماید:« امرى که موجب گشت تا تصمیم به نگارش این کتاب و جمع‏آورى روایاتى از صحابه و عترت پاک رسول خداعلیه‌السلام در باره امامت ائمهعلیه‌السلام بگیرم، این بود که جمعى از ضعفاى شیعه را دیدم که تحت تأثیر تبلیغات مخالفین اهل بیت قرار گرفته‌‏اند و مى‏‌گویند ما روایتى بر امامت ائمهعلیه‌السلام از طریق صحابه پیامبر( ص) و عترت آن حضرت، نداریم.

لذا بر آن شدم تا با نگارش این کتاب و جمع‏آورى تمام روایاتى که در این باره به دست من رسیده، دسیسه مخالفان را نقش بر آب سازم و تمام شبهات را در این باره پاسخ‏گو باشم.

این کتاب، از معتبرترین کتاب‏هاى روایى شیعه به شمار مى‏آید و از زمان نگارش تا حال، پیوسته، مورد توجه علما و بزرگان شیعه قرار داشته است. این کتاب، یکى از منابع مهم مجموعه‏هاى روایى شیعه، مانند بحار الانوار است.

علامه مجلسى، در باره این کتاب، مى‏فرماید:

« کتاب الکفایه، کتاب شریف لم یؤلف مثله فى الإمامه و هذا الکتاب و مؤلفه مذکوران فى إجازه العلامه و غیرها و تألیفه أدل دلیل على فضله و ثقته و دیانته».

ساختار

کتاب، متشکل از یک مقدمه و ۳۹ باب است.

گزارش محتوا

مؤلف، در این کتاب، به جمع‏آورى روایات معتبر شخصیت‏هاى مشهور صحابه، از حضرت رسول خدا( ص) و هم‏چنین روایات فراوانى از ائمهعلیه‌السلام، در باره تعداد امامان بعد از حضرت رسول خدا( ص) و نام آنها پرداخته است.

تعدادى از بزرگان و شخصیت‏هایى که در این کتاب، به روایات آنها استناد شده، عبارتند از:

۱ على بن ابى طالبعلیه‌السلام.

۲ امام حسنعلیه‌السلام.

۳ امام حسینعلیه‌السلام.

۴ عبد الله بن عباس.

۵ عبد الله بن مسعود.

۶ ابو سعید خدرى.

۷ ابو ذر غفارى.

۸ سلمان فارسى.

۹ جابر بن عبد الله انصارى.

۱۰ زید بن أرقم.

۱۱ ابو أیوب انصارى.

۱۲ عمار یاسر.

۱۳ حذیفه بن یمان.

… از میان زنان، به سخنان شخصیت‏هایى مانند فاطمه زهرا( س) و ام سلمه و عایشه استناد شده است.

نسخه‏شناسى‏

۱ نسخه‏اى در کتاب‏خانه علامه سید جلال الدین محدث ارموى که تاریخ نگارش آن، ۹۳۱ ق و به خط تاج الدین بن عبد الله بن سلیمان فقیه است.

این نسخه، از روى نسخه‏اى که تاریخ نگارش آن، ۴۰۴ ق، است، نگاشته شده و شیخ زکى، على بن محمد بن طى، آن را مطالعه و تصحیح نموده است.

۲ نسخه‏اى در کتاب‏خانه حضرت آیه الله نجفى مرعشى در شهر مقدس قم که تاریخ نگارش آن، ۱۰۸۶ ق و به خط مؤمن بن عبد الجواد کاظمى است.

این نسخه، نسخه‏اى باارزش و قدیمى و تصحیح شده است.

۳ نسخه‏اى دیگر در کتاب‏خانه حضرت آیه الله نجفى مرعشى به تاریخ ۱۲۸۰ ق و به خط علامه بزرگ، محدث نورى، صاحب مستدرک. این نسخه، توسط ناسخ تصحیح نیز شده است.

 

گردآوری شده توسط سایت پرمطلب > کتابشناسی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا