کتاب

تفسیر فاتحه الکتاب از امام حسن عسکرى علیه السلام‏

پرمطلب : تفسیر إمام عسکرى‌علیه‌السلام، شامل تفسیر فاتحه الکتاب و بخشى از سوره بقره است، که إمام‌علیه‌السلام، إملاء کرده و شیخ أبو جعفر محمّد بن علىّ بن بابویه قمى- ساکن رى- آن را از طریق( روایى) خودش، روایت کرده است.

این کتاب توسط آقاى قدرت الله حسینى شاه‌مرادى  از عربى به فارسى ترجمه گشته است.

اما ترجمه حاضر، فقط ترجمه‌‏اى از تفسیر سوره حمد است که بر طبق ادبیات روز، به زبان سلیس و روان به همراه توضیحاتى ترجمه گشته است.

در ضمن، مترجم محترم در پایان کتاب تحت عنوان( بحثى پیرامون تفسیر امام حسن عسگرىعلیه‌السلام) مطالبى را درمورد صحت صدور این تفسیر ذکر کرده‌‏اند.

گرچه؛ متن تفسیر إمامعلیه‌السلام در سوره فاتحه، از لحاظ دلالت آن، کاملا بى‏إشکال است، أمّا؛ در صحّت صدور آن، همه پژوهشگران و بزرگان، متّفق و هماهنگ نیستند گروهى؛ به تحقیق سندش پرداخته و بر آن اعتماد کرده‏اند.

و عدّه‏اى بى‏نظر، و گروهى؛ مردّد و أحیانا به نقد و ردّ آن پرداخته‏اند. از این میان، دشمنان شیعه نیز، براى« گل آلود کردن آب و ماهى گرفتن» فرصت را غنیمت شمرده در باره رجال سند آن، مانند محمّد بن قاسم استرآبادى، یا دو فرزند- راوى- که؛ مستقیما از إمامعلیه‌السلام روایت کرده‏اند( یعنى: یوسف بن محمّد بن زیاد، و علىّ بن محمّد بن سیّار) مسموماتى پخش کرده‏اند. برخى از بزرگان، نیز، سهوا آن را تکرار نموده‏اند

منبع‏: متن و مقدمه کتاب.

 

گردآوری شده توسط سایت پرمطلب > کتابشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا