(بر هر يك از عناوين كليك كنيد تا زيرشاخههاي آن نمايش داده شوند.)
درس بيست و ششم: بحث پيرامون هويّت كتاب «مصباح الشّريعة و مفتاح الحقيقة»
درس بيست و هفتم: در فتوي، علاوه بر اجتهاد در علوم ظاهريّه، صفاي قلب لازم است
درس بيست و هشتم: ولايت عدول مؤمنين، و بيان حقيقت ولايت فقيه
درس بيست و نهم: در ولايت فقيه، علاوه بر أعلميّت، إسلام و تشيّع لازم است
درسسيام: از شرايط ولايت فقيه هجرت به دارالاسلام است
درس سيويكم: يكي از شرائط ولايت فقيه ذكوريت است
درس سي و دوّم: از شؤون ولايت فقيه، عدم جواز دخول زنان در مجلس شوري است
درس سي و سوّم: تعيين وليّ فقيه به نظر أهل حلّ و عقد است، نه رأي أكثريّت عامّه مردم
درس سي و چهارم: ولايت فقيه بر قدرت عقلي و قدرت خارجي متّكي است
درس بيست و ششم: بحث پيرامون هويّت كتاب «مصباح الشّريعة و مفتاح الحقيقة»
درس بيست و هفتم: در فتوي، علاوه بر اجتهاد در علوم ظاهريّه، صفاي قلب لازم است
وحدت وجود، از راقيترين أسرار آل محمّد عليهم السّلام است
أبيات مشهوره حضرت إمام زين العابدين عليه السّلام در لزوم كتمان سرّ
أئمّه عليهم السّلام أصحاب خاصّي داشتند كه أسرار را براي آنها بيان ميكردند
بايزيد بسطامي و معروف كَرْخي، دربان و سقّاي خانه إمامان بودهاند
فضيل بن عياض از أعاظم صوفيّه حقيقيّه، و مورد تصديق نجاشي و شيخ است
در فتوي دادن، علاوه بر اجتهاد ظاهري، يقين و نور باطن لازم است
درس بيست و هشتم: ولايت عدول مؤمنين، و بيان حقيقت ولايت فقيه
معني حقيقت ولايت و ولايت حيوانات و بهائم بر بچّههاي خود
أهمّيّت اين ولايت؛ الرَّآدُّ عَلَيْهِ، الرَّآدُّ عَلَيْنَا
بيان أحكام از ناحيه أئمّه عليهم السّلام برأساس ولايت كلّيّه و إحاطه نفساني بوده است
مفاد: مَا مِنْ شَيْءٍ يُقَرِّبُكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ النَّارِ...
علاوه بر أعلميّت فقيه، أقوائيّت وي در انجام اُمور لازم است
تفسير آيه : أَلَمْتر إِلَي الْمَلَاءِ مِن بَنِيٓ إِسْرَ 'ٓ ءِيلَ...
درس بيست و نهم: در ولايت فقيه، علاوه بر أعلميّت، إسلام و تشيّع لازم است
علّت امتناع أميرالمؤمنين عليه السّلام از قبول بيعت مردم پس از عثمان
مفاد: وَ أَنَا لَكُمْ وَزِيرًا خَيْرٌ لَكُمْ مِنِّي أَمِيرًا
تتّمه بحث در لزوم أقوائيّت و أعلميّت به حكم خدا در ولايت فقيه
مفاد آيه : وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَهُ لِلْكَ' فِرِينَ عَلَي الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً
هر گونه حكومتي از كافر بر مؤمن، طبق آيه قرآن منفيّ است
ورود نمايندگان أهل ذمّه به مجلس شوري، طبق آيه قرآن منفيّ است
بيان حضرت آية الله علاّمه طباطبائي قدّس الله تربته در حقيقت تشيّع
درسسيام: از شرايط ولايت فقيه هجرت به دارالاسلام است
درس سيويكم: يكي از شرائط ولايت فقيه ذكوريت است
الرِّجَالُ قَوَّ'مُونَ عَلَي النِّسَآء... و نقل كلام لغوييّن، در معني قوّام و مشتقّات آن
عمومات حكم قصاص، و تخصيص آن در مورد حبيبه: زن سعد بن ربيع
روايت بيهقي از أسماء دختر يزيد أنصاريّ، و پيام زنان مدينه به رسول الله
روايت أبوبكره: لَنْ يُفْلِحَ قَوْمٌ وَ لَّوْا أَمْرَهُمُ امْرَأَةً
درس سي و دوّم: از شؤون ولايت فقيه، عدم جواز دخول زنان در مجلس شوري است
دخول در مجلس شوري از شؤون ولايت است، نه مصداق وكالت
مفاد: فَالصَّ'لِحَ'تُ قَ'نِتَ'تٌ حَ'فِظَ'تٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَهُ
مفاد: وَ قَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ اختصاص به أزواج رسول الله ندارد
اعتراض عامّه مسلمين به عائشه در خروج، به ادّعاي طلب صلاح
مرد بودن أعضاي شوراي نگهبان، إشكال دخول زنان را در مجلس رأي گيري از بين نميبرد
درس سي و سوّم: تعيين وليّ فقيه به نظر أهل حلّ و عقد است، نه رأي أكثريّت عامّه مردم
أكثريّت مردم طبق منطق إحساس حركت دارند، نه منطق عقل
انتخاب عامّه مردم، طبق ذوق و انديشه سطحي و چشم ظاهربين آنهاست
در إسلام مشورت با أكثريّت عامّه نيست؛ مشورت با أهل حلّ و عقد است
مفاد آيه : وَ شَاوِرْهُمْ فِي الامْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَي اللَهِ
مشورت پيامبر، مقدّمه است براي تصميم گيري در رأي نهائي خود
درس سي و چهارم: ولايت فقيه بر قدرت عقلي و قدرت خارجي متّكي است
دلالتِ نامه حضرت أميرالمؤمنين به مالك، در انحصار تعيين قاضي به نظر حاكم
آية الله نائيني، تفكيك قوا را بر فرض حكومت جائره پيشنهاد كرده است
نهج البلاغة: وَ الإمَامَةَ نِظَامًا لِلامَّةِ، وَالطَّاعَةَ تَعْظِيمًا لِلإمَامَةِ
تفسير آيه : وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَ'نًا نَّصِيرًا
روايت وارده از قتاده در تفسير: وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَ'نًا نَّصِيرًا
آيه : الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّ'هُمْ فِي الارْضِ أَقَامُوا الصَّلَ'وةَ وَ ءَاتَوُا الزَّكَو'ةَ...
وظيفه وليّ فقيه، جهاد در راه خدا و أمر بمعروف و نهي از منكر است
إرسال پيغمبران براي خارج كردن ذمّه مردم است از زير بار يوغ متجاوزان
در حكومت إسلام، حقّ مسلمان با حقّ أهل ذمّه متفاوت است
هيچ مكتبي در عالم، چون إسلام، حفظ حقوق أقليّتها را ننموده است