کتاب

کتاب گلچین صدوق

کتاب گلچین صدوق، تالیف محمد حسین صفا خواه، ترجمه حکایات و روایات کتاب من لایحضره الفقیه، تالیف محمد بن على بن بابویه قمى، معروف به شیخ صدوق که از کتب اربعه شیعه به شمار مى‌‏رود، مى‌‏باشد. گلچین صدوق مجموعه‌‏اى نفیس که دربردارنده‌‏ى نکات تربیتى و اخلاقى و عقیدیدتى برگرفته از کتاب من لایحضره الفقیه که در عین اختصار یک دوره کتاب اخلاق بر مبناى مکتب اهل بیت علیهم‏السلام به شمار مى‌‏رود.

کتاب گلچین صدوق
کتاب گلچین صدوق

این یادگار ارزشمند صدوق، گوهرى بى‏بها است که این عالم گرانقدر و مخلص، براى صیانت سنت صحیح نبوى از دستخوش تحریف تحریفگران، به امت اسلام بخشیده است.

انگیزه تالیف‏

کتاب من لایحضره الفقیه در عین حال که براى خواص مجموعه‏اى فقهى است، نکته‏هاى اخلاقى، تربیتى، عقیدتى، تاریخى و درس‏هاى زندگى فراوانى دربر دارد، که آشنایى با آنها براى عموم ضرورت دارد. از آن جا که این نکته‏ها و درس‏ها و تذکرها در لابلاى صفحات این مجموعه پراکنده مى‏باشد، گلچین صدوق به عنوان دسته گلى از میان این بوستان روح انگیز و معطر فراهم شده تا عموم طبقات به ویژه جوانان را به کار آید.

نکاتى درباره این ترجمه‏

احادیث بر مبناى سازندگى تربیتى آنها براى زندگى عموم طبقات معاصر به ویژه جوانان و آینده سازان این مرز و بوم گزینش شده است.

من لایحضره الفقیه، کتاب فتوایى شیخ صدوق بوده، لذا در این گزینش دقت شده تا از ورود به بیان احکام فقهى خودارى شود و اگر هم اشاره به بیان حکم فقهى گردیده است، مبنى بر آن بوده که طبق حکم فقهاى معاصر باشد.

براى رفع اشکال بعضى احادیث به منابع فراوان مراجعه شده که حاصل تمام این تلاش‏ها در ترجمه منعکس شده است. به همین دلیل در این ترجمه با وجود توجه دقیق به متن حدیث، با توضیحاتى همراه مى‏باشد که گاه در پاورقى بیان گردیده است.

در ترجمه احادیث، مترجم دقت داشته تا ساده‏ترین زبان و شیواترین بیان انتخاب کند. با این وجود، مدرک اصل حدیث بر اساس متن کتاب شیخ صدوق، تصحیح و تحقیق استاد محقق جناب آقاى على‏اکبر غفارى چاپ جامعه مدرسین قم، بیان کرده، تا خوانندگان در صورت ضرورت به متن حدیث دست یابند.

ساختار

جلد اول با ورود به مقدمه و انگیزه‏اش از نوشتن کتاب شروع شده و آن را به دو بخش تقسیم نموده است:

۱- براى آشنایى خوانندگان با شخصیت شیخ صدوق به زندگانى او و تولد شیخ که به دعاى امام زمانعلیه‌السلام بوده پرداخته، و در ادامه آثار و خدمات شیخ و انگیزه او از نگارش کتاب من لایحضره الفقیه، همچنین کتاب اکمال الدین و اتمام النعمه پرداخته است. همچنین از سفرهاى علمى شیخ و سالشمار زندگى وى و وفات و آشکار شدن آرامگاه و پدیدار شدن جسد پاک او ذکر کرده است و در ادامه در مورد مصادر کتاب من لایحضره الفقیه مطالبى را عنوان نموده است.

۲- بیان ۸۳ حکایت و روایت تربیتى برگزیده از کتاب من لایحضره الفقیه مى‏باشد. جلد دوم نیز با مقدمه‌‏اى شبیه مقدمه جلد اول شروع گشته و سپس ۱۰۵ حکایت از کتاب شیخ صدوق نقل نموده است.

نسخه شناسى‏

چاپ اول کتاب توسط موسسه تحقیقاتى و انتشاراتى فیض کاشانى در سال ۱۳۷۶ ش در دو جلد انجام گرفته است.

منبع‏: متن و مقدمه کتاب

 

گردآوری شده توسط سایت پرمطلب > کتابشناسی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا