کتاب

الروضه من الکافى ترجمه و شرح رسولى محلاتى‏

کتاب الروضه من الکافى ترجمه و شرح فارسى روضه کافى به قلم سید هاشم رسولى محلاتى است.

کتاب حاضر در دو مجلد ترجمه و شرح شده است که نیمه‏ى قسمت بالایى صفحه، متن عربى و نیمه‏ى پایین، ترجمه و شرح کتاب است.

الروضه من الکافى ترجمه و شرح رسولى محلاتى‏

مترجم سعى داشته است از لغات نامأنوس فارسى استفاده نشود و ترجمه در قالب الفاظى ریخته شود که با ذهن خوانندگان آشنا باشد. البته گاه از الفاظ عربى استفاده کرده چراکه گاه لغات متداول عربى به مراتب مأنوس‏تر از واژه‏هاى فارسى است.

ایشان در شرح احادیث به دوگونه عمل نموده است. قسمتى را در متن ممزوج کرده و در پرانتز به شرح پرداخته و در بعضى قسمت‏ها شرح را جداگانه و مفصل توضیح داده است.

مترجم در شرح این کتاب بیشتر از شرح مرآه العقول تالیف مرحوم مجلسى استفاده نموده و از شروح دیگر کافى، چون وافى مرحوم فیض و شرح ملا صالح، مطالبى را نقل نموده است که در آغاز یا انجام آن، نام کتاب و یا مولف را ذکر کرده است. در این کتاب مانند سایر کتب حدیث پاره‏اى از احادیث دیده مى‏شود که از نظر سند ضعیف بوده و شارحین روضه مانند مجلسى و دیگران به عنوان مجهول یا ضعیف به ضعف آن تذکر داده‏اند. در احادیثى که از نظر سند صحیح است، اما فهم آن براى خواننده مشکل است و باید براى فهم مضمون آن به اهل فن رجوع کرد، و اگر باز هم قانع نشد و یا آنها نیز به معناى صحیحى دست نیافتند، باید توقف کرد و چنانچه خود ائمه اطهارعلیه‌السلام دستور فرموده‏اند علمش را به اهلش واگذار کرد. البته آقاى رسولى محلاتى تا حد امکان توضیحاتى داده‏‌اند.

منبع: مقدمه و متن کتاب‏

 

گردآوری شده توسط سایت پرمطلب > کتابشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا