کتاب

کتاب شگفتیهاى آفرینش ترجمه توحید مفضل‏

کتاب « شگفتى ‏هاى آفرینش»، ترجمه و نگارش نجف‏ على میرزایى، از کتاب شریف « توحید مفضل» امام صادق علیه‌السلام است.

گزارش محتوا

کتاب با مقدمه‌‏اى از مترجم آغاز مى‏شود. در ابتدا این مقدمه مى‏خوانیم:« از آن جا که« مفضّل بن عمر جعفى» راوى این کتاب است و کسى است که امام صادقعلیه‌السلام او را سزاوار حمل این اسرار و معارف دانسته و این شگفتى‏ها و عجایب خلقت را بر او املا فرموده، هر قدر که جایگاه رفیعش بیشتر روشن شود، بر اعتبار کتاب نیز افزوده مى‏شود.»

نگارنده هر چه تلاش کرده، به شرح حال کاملى از این شخصیت اسلامى دست نیافته، در نتیجه در این مقدمه بیشتر کوشش شده که جایگاه و منزلت مفضّل در نزد امامان معصومعلیه‌السلام و دانشمندان بزرگ اسلامى بیان شود. شیخ مفید، با سند صحیح از امام صادقعلیه‌السلام نقل مى‏کند:« اى مفضّل! به خدا سوگند تو را و دوستدار تو را دوست دارم. اى مفضّل! اگر همه اصحاب من آنچه را که تو مى‏دانى مى‏دانستند، هیچ گاه میان دو کس از آنان اختلافى رخ نمى‏داد.»

برخى از شبهات درباره مفضل وجود دارد و دانشمندان بزرگى چون« نجاشى» و« ابن غضائرى» او را ضعیف شمرده‏اند؛ از این رو مترجم در مقدمه، دیدگاه‏هاى مختلف را ذکر کرده تا جلالت قدر و عظمت این صحابى خاص امام صادقعلیه‌السلام و امام کاظمعلیه‌السلام از رهگذر روایات قطعى‏الصدور و دیدگاه‏هاى دانشمندان بزرگ بر همگان روشن شود و تردیدى در کتاب نیز پدید نیاید.

مترجم در بخش دیگرى از مقدمه به شرح‏ها و ترجمه‌‏هاى توحید مفضل اشاره کرده است. از جمله ترجمه‌‏هاى این کتاب ترجمه علامه مجلسى، ترجمه محمد صالح قزوینى و ترجمه على‏اصغر فقیهى است. وى سپس توضیحاتى پیرامون ترجمه خود از این کتاب گران‏قدر ارائه مى‏دهد. او در ترجمه، رعایت امانت کرده و کلمه یا عبارت توضیحى را درون‏[] گذارده است. هم جانب امانت و پایبندى به متن حدیث را نگاه داشته و هم این تقید و توجه به متن، قلم را از قواعد نگارشى دور نساخته و روانى و رسایى آن حفظ شده است.

از آنجا که این کتاب، یک حدیث بلند است و دسترسى به مطالب آن اندکى دشوار بوده، کوشیده است که با انتخاب سرفصل‏ها و فهرست مناسب، کار را بر خواننده اندکى آسان کند.

در مراحل آماده کردن این ترجمه در مسائل محتوایى از متن عربى بحارالانوار و ترجمه علامه مجلسى( ره) بهره‏هاى فراوان برده است.

منبع: مقدمه و متن کتاب

 

گردآوری شده توسط سایت پرمطلب > کتابشناسی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا