کتاب

کتاب الإمامه و التبصره من الحیره

الإمامه و التبصره من الحیره:  اثرى از ابو الحسن على بن الحسین بن بابویه القمى معروف به صدوق اول، که به موضوع امامت به نحو عام و به موضوع غیبت امام مهدى علیه الصلاه و السلام به طور ویژه پرداخته است.

البته مباحثى که درباره امامت به نحو عام در این اثر آمده مباحثى است که با امر غیبت و شؤون آن مرتبط است نه مباحث اصل امامت. با پیچیدگى‏هاى خاصى که داراست. از این‏رو، روى سخن در این اثر با کسانى است که به« امامت» به‏عنوان اصلى از اصول مذهب باور دارند و لیکن در شخص هر امامى پس از امام دیگر با هم اختلاف نظر پیدا نموده‏اند.

این معنا از عناوین ابواب کتاب به خوبى پیداست. خط سیرى که در این ابواب دنبال مى‏شود اتصال سلسله امامت از زمان حضرت آدم علیه السلام و خالى نبودن زمین از امام و حجت خدا( چه حاضر و چه غائب) و نیز انحصار امامت در خاندان محمد مصطفى صلى اللّه علیه و آله و سلّم حسب نصوص وارده مى‏باشد. مؤلف در ابواب ۶ تا ۱۷ کتاب حاضر به نقد دیدگاه‏هاى کسانى مى‏پردازد که از امامت ائمه اثناعشر روى گردانده و به امامت کسانى دیگر از این خاندان معتقد شده و یا اینکه در یکى از ایشان متوقف گشته‏اند. در برخى دیگر از ابواب کتاب با اعتقاد فرقه‏هایى از شیعه که به انکار امامت برخى امامان دوازده‏گانه و یا شک در امامت ایشان گردیده و یا کسى را با امام در امر امامت شریک ساخته‏اند به معارضه و مبارزه پرداخته است.

اما در خصوص موضوع« غیبت» مؤلف کتاب دست به ابداع و نوآورى زده است‏چرا که میان روش اهل حدیث که تنها بر نصوص اعتماد مى‏ورزند و بین اسلوب اهل کلام که به بحث آزاد رهاى از قید و بند نصوص ملتزمند گرد آورده است. از این‏رو وى در مقدمه کتاب تمام فروض و تشکیکات را به روش متکلمان مورد بررسى قرار داده سپس نتایج به دست آمده را براى رسیدن به محتواى نصوص به کار مى‏گیرد. از سویى چونان محدثى محض به بررسى حدیث از جوانب مختلف پرداخته تا سرانجام به نتایج مورد نظر براساس تعبّد و انقیاد به سنت شریف معصومان علیهم السلام دست یابد.

مع الأسف اثر حاضر دچار نقص و کاستى شده و بخشى که مرتبط با موضوع بحث یعنى امام مهدى علیه السلام و غیبت ایشان است در دسترس نیست اما خوشبختانه آن مقدار که از آن باقى مانده خط سیر بحث را به نحو کلى براى ما ترسیم مى‏نماید و هدف اصلى مؤلف را از نگارش آن بیان مى‏دارد. این نقص و کاستى توسط محقق اثر، با توجه به همان سیر بحث که مؤلف ترسیم نموده است، جبران گردیده و ایشان در رابطه با موضوع اصلى کتاب مطالبى نگاشته‏اند.

اهمیت کتاب‏

« الإمامه و التبصره» از گنجینه‏هاى ارزشمندى است که از هجوم حوادث و وقایع شکننده محفوظ مانده و به‏ویژه در موضوع غیبت قدیمى‏ترین اثرى است که در دسترس ما قرار دارد چرا که مؤلف متوفاى سال ۳۲۹ ق است و حال آنکه آثار مهم دیگرى که در موضوع غیبت نگاشته شده و موجود است« إکمال الدین» شیخ صدوق متوفاى ۳۸۱ ق،« الغیبه» نعمانى و نیز شیخ مفید متوفاى ۴۱۳ ق و همچنین« الغیبه» سید مرتضى متوفاى ۴۳۶ ق و شیخ طوسى متوفاى ۴۶۰ ق مى‏باشد که همگى بعد از عصر ابن بابویه به نگارش درآمده‏اند.

نکته دیگرى که به اهمیت اثر حاضر مى‏افزاید اشتمال آن بر روایاتى ناب و ارزشمند است که در هیچ یک از آثار حدیثى موجود اثرى از آنها به چشم نمى‏خورد.

این کتاب از جهت دیگر نیز حائز اهمیت است و آن اینکه على‏رغم نقص موجود در آن، کتاب مشتمل بر ۸۷ حدیث است که این احادیث مى‏توانند به عنوان اصل و منبع روایاتى که در کتب متأخر درج شده در نظر گرفته شوند و ما از این طریق بتوانیم بسیارى از تحریف‏ها و تصحیف‏ها را در روایات موجود در آثار متأخر تصحیح و اصلاح نماییم.

مباحث ارزشمندى که مرحوم ابن بابویه در مقدمه کتاب با روشى مستحکم درباره موضوع غیبت بیان مى‏دارد، در شناخت ما نسبت به موضوع« غیبت» تأثیرى عمیق نهاده است و این موضوع اهمیت اثر حاضر را مضاعف مى‏سازد.

به گفته پژوهشگر اثر حاضر، تا قبل از زمان علامه مجلسى، مؤلف بحار الانوار، اطلاعى از وجود چنین اثر ارزشمندى در دست نبود و علامه مجلسى اولین کسى بود که از آن به عنوان مصادر بحار یاد کرد و نسخه‏اى قدیمى از آن در اختیار داشت.

اما محقق به دو نسخه از این اثر نفیس دست یافته است: ۱- نسخه علامه مجلسى که در رجب المرجب ۱۰۹۷ ق تحریر گشته است. این نسخه در کتابخانه علامه سید محمد على روضاتى اصفهانى موجود است.

۲- نسخه‏اى که محدث بزرگوار شیخ عبد اللّه بن نور اللّه البحرانی ضمن یکى از مجلدات موسوعه« عوالم العلوم و المعارف» آورده است. بحرانى یادآور مى‏شود که این نسخه از روى نسخه‏اى که به خط خود مصنف نگاشته شده اقتباس و به دقت با آن مقابله گردیده است. این نسخه در مجموعه نسخ خطى کتابخانه آیت اللّه مرعشى نجفى قم نگهدارى مى‏شود.

نسخه اصلى که این دو نسخه از روى آن تهیه گردیده به خط حسین بن على بن الحسین الحمیرى است که در محرم الحرام سال ۴۷۹ ه. ق کتابت شده است با این تفاوت که نسخه مجلسى ظاهرا بدون واسطه از نسخه حمیرى نقل شده ولى نسخه« عوالم» با واسطه.

نسخه حاضر در برنامه با تحقیق و پژوهش آقاى سید محمد رضا حسینى جلالى و مقدمه مفصل ایشان در قطع وزیرى با جلد گالینگور در ۳۰۴ صفحه براى دومین‏بار در سال ۱۴۱۲ ه / ۱۹۹۲ م توسط« موسسه آل البیت لاحیاء التراث» بیروت، منتشر شده است.

منبع: مقدمه محقق‏

 

گردآوری شده توسط سایت پرمطلب > کتابشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا