سلامت

چند نکته برای استفاده از دندان مصنوعی

برای استفاده بهتر از دست دندان مصنوعی خود به مطالب زیر توجه کنید

  1. بعد از هر غذا دندان مصنوعی و دهان را تمیز بشویید.
  2. برای شستن دهان از مسواک نرم استفاده نمایید.
  3. برای شستن دندانهای مصنوعی در صورت لزوم می توانید از صابون مایع یا ظرفشویی استفاده نمایید.
  4. از خمیردندان ،نمک،پودر لباسشویی و آب داغ استفاده نکنید. چون به دندانهای مصنوعی صدمه میزنند.
  5. افتادن دندان مصنوعی روی سطح سخت(مثلا دستشویی چینی یا کف سرامیک)باعث شکستن آن می شود.لذا هنگام شستشوی دندانهای مصنوعی بهتر است دست خود را پایین تر نگه دارید و یا دست خود را بالای ظرف محتوی آب نگهدارید .
  6. اگر دندانها جرم آهکی گرفتند می توانید شبها دندانها را در لیوان آبی که سه قاشق سرکه در آن ریخته اید قرار دهید و صبح با مسواک بشویید.
  7. اگر دندانها به هر دلیلی دچار تغییر رنگ شدند از مایعات سفید کننده (مثل وایتکس) استفاده کنید. سه قاشق وایتکس را در یک لیوان آب بریزید،دندانها را در آن قرار دهید و درب ظرف را ببندید. صبح دندانها را با مسواک بشویید. استفاده از وایتکس برای دندان مصنوعی که دارای اجزای فلزی است مجاز نیست.
  8. سرکه و وایتکس با یک شب استفاده دندانها را کاملا تمیز نمیکند.باید چند شب این کار را تکرار کرد.
دندان مصنوعی
دندان مصنوعی

مهمترین کاری که باید با دقت و توجه یاد بگیرید غذا خوردن است. لبها ،گونه ها و زبان باید یاد بگیرند که دندان مصنوعی را نگه دارند که تکان نخورند و غذا به زیر آن نروند. این کار مستلزم توجه و شکیبایی است و معولا چند هفته طول می کشد. توجه به نکات زیر به شما کمک خواهد کرد:

  1. ابتدا لقمه کوچک و غذای نرم بخورید. اصلا سعی نکنید از روز اول غذا های سفت و گاز زدنی مثل ساندویچ بخورید. صبر داشته باشید تا دهان شما با دندان مصنوعی آشنا شود.
  2. در موقع غذا خوردن حرف نزنید و حواستان به غذا خوردن باشد.
  3. در چند روز اول بهتر است تنها غذا بخورید تا حضور دیگران مزاحمتان نباشد.
  4. غذا را با حرکات کوچک بجوید که دندان پایین فرصت نکند از جای خود بلند شود.
  5. اگر دندان مصنوعی قسمتی از دهان را زخمی کرد به دندانپزشک مراجعه کنید تا آن را اصلاح کند . هیچ کس غیر از دندانپزشک اجازه ندارد که دندان مصنوعی را اصلاح و عیب گیری کند(ترجیجا دندانپزشکی که دندان مصنوعی را ساخته است)زخم و زدگی را بیخود تحمل نکنید و خود را شکنجه ندهید.

توجه کنید دندان مصنوعی همیشه در دهان باشد. شبها هنگام خواب دندانها را از دهان خارج کنید،تمیز بشویید و در ظرف محتوی آب یا آب نمک قرار دهید.ظرف بهتر است که درب داشته باشد. ظرف را کناری بگذارید که زیر پا نرود. به این ترتیب هنگام خواب لثه ها استراحت می کنند و عمر انها خیلی بیشتر می شود .دندانهای مصنوعی هم بیخود هنگام خواب ساییده نمی شوند و دیرتر از بین می رود.

هشدار:

دندان مصنوعی هرگز نباید خشک شود ، یا باید در دهان باشد یا در ظرف آب سرد اگر ظرف آب در اختیار نداشتید(موقع مسافرت و هنگامی که در خانه خود نیستید) یک پاکت پلاستیکی  محکم و سالم بردارید. یک قطعه پارچه یا پنبه یا دستمال کاغذی خیس در آن قرار دهید.دندانها را درون آن گذاشته و در آن را کاملا ببندید و کناری بگذارید که زیر پا نرود.

توصیه:

حتی اگر هیچ ناراحتی نداشتید هر شش ماه یکبار به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

 

منبع: تبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا