سلامت

مسواک زدن زبان

مجله اینترنتی پر مطلب: شما بعد از هر بار مصرف وعده های غذایی، نخ دندان می کشید و هر شب به طور منظم قبل از خواب مسواک می زنید. اما اگر زبان تان را مسواک نزنید، بهداشت دهان تان دچار مشکل خواهد شد.

مسواک زبان

بیش از ۷۰۰ گونه باکتری مختلف در دهان تان زندگی می کند. همه این باکتریها مضر نیستند. اما اگر باکتری های مضر در شکاف های دهانتان تکثیر پیدا کنند، یا بر روی سطح زبان تان قرار بگیرند، می توانند خسارت سنگینی به سلامت دهان و دندان تان وارد کنند.

این اتفاق چگونه ممکن است؟ زبان تان را به عنوان یک اسفنج پر از باکتری در نظر بگیرید که این میکروب ها را در دهانتان منتشر می کند و سبب ایجاد مشکلات و بیماری می شود.

تنفس بدبو

بوی دهان یکی از مشکلاتی است که به عدم مسواک زدن زبانمرتبط است. این اتفاق چگونه رخ می دهد؟ باکتری ها بر روی زبان تان لانه میسازند و شروع به رشد در هر طرف کرده و موجب بوی بد و ناپاکی می شوند.

پوشیده شدن جوانه های چشایی

زمانی که شما به زبان تان مسواک نمی زنید، یک پوشش تند و زننده از باکتری ها، ذرات غذا و سلول های مرده پوست به نام بیوفیلم بر روی جوانه ی چشایی زبان تان قرار می گیرد و آن را می پوشاند. در نتیجه ی این اتفاق، حس چشایی تان تضعیف می شود. بعد از مسواک زدن و تمیز کردن زبان، دوباره این حسبازمی گردد.

زبان مودار سیاه

ما باعث ایجاد زبان مودار سیاه نمیشویم. این وضعیت زمانی رخ می دهد که برآمدگی های کوچک روی زبان به خاطر باقی ماندن پس مانده های غذا و نوشیدنی ها مانند قهوه تیره می شوند. این حالت بعد از مسواک زدن زبان رفع خواهد شد.

برفک دهان

عفونت مخمری دهان در پزشکی به عنوان برفک دهانشناخته می شود. این حالت می تواند زمانی رخ دهد که سطح باکتری های موجود در دهانتان، به دلیل عدم مسواک زدن زبان، در شرایط مناسبی نباشد.

برای مسواک زدن زبان می توانید از مسواک مخصوص زبان (تصویر اول) استفادهکنید و یا با مسواک دندان این کار را انجام دهید. ولی مسواک دندان را بایدبه آرامی روی زبان تان بکشید تا آسیبی به زبان نرسد

در این شرایط به طور طبیعی رشد فزاینده و خارج از کنترل مخمرها را شاهد خواهیم بود که نتیجه ی آن ایجاد لکه های سفید بر روی زبان است. مصرف یک داروی ضد قارچ و مسواک زدن منظم زبان، مشکل را حل می کند.

بیماری پریودنتال

باکتری های موجود در زبان می توانند به دندان ها نیز انتشار پیدا کنند وباعث التهاب ، قرمزی و تورم لثه ها شوند. اگر آن را درمان نکنید، التهاب می تواند به بیماری پریودنتالپیشرفته تبدیل شده و دندان ها یکی پس از دیگریبیفتند. موضوع نگران کننده این است که التهاب مزمن ناشی از بیماری پریودنتال با بالا رفتن احتمال ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و سقط جنین در ارتباط است.

مسواک

نکته

احتمالا اکنون تصمیم گرفته اید که زبان تان را نیز به طور مرتب مسواک بزنید. پس بهتر است روش صحیح انجام آن را نیز بدانید.

برای مسواک زدن زبان می توانید از مسواک مخصوص زبان(تصویر اول) استفاده کنید و یا با مسواک دندان این کار را انجام دهید. ولیمسواک دندان را باید به آرامی روی زبان تان بکشید تا آسیبی به زبان نرسد.

همچنین در حال حاضر مسواک هایی در داروخانه ها به فروش می رسند که یک طرف آن برای دندان و یک طرف آن برای زبان است، یعنی پشت مسواک دندان، برجستگی های ریزی وجود دارد که برای زبان است (تصویر دوم). روی خود مسواک هم نوشته شده که “مسواک زبان هم دارد”.

برای مسواک زدن، از قسمت عقبی زبان شروع کرده و به آرامی به سمت جلو بیایید و پس از آن طرفین زبان را مسواک بزنید.

برای این کار حتما نیازی به خمیردندان نیست، اما احتمالا با استفاده از خمیر دادن راحت تر خواهید بود، زیرا از اصطکاک زیاد مسواک و زبان می کاهد وشستشو را موثرتر می کند.

بهتر است این کار به طور منظم یک بار در روز انجام شود، هر چند که ایده آل، دو بار در روز است.

منبع: تبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا