معاد حتمي است، و زنده شدن بواسطۀ اسم «المُحيي» است
بارش باران حيات براي حيات مردگان
شيئيّت اشياء به صورت آنهاست نه به مادّۀ آنها
دفع شبهات وارده بر معاد جسماني
دفع شبهۀ منكرين معاد جسماني و بيان حقّ
معاد جسماني عنصري و عالم عَرْض، و حشر تمام موجودات
تطاير كتب و كيفيّت نامۀ أعمال
مجلس سي و پنجم: معاد حتمي است، و زنده شدن بواسطۀ اسم «المُحيي» است
آسان و مشكل بودن، نسبت به قدرتهاي محدود است نه قدرت نامتناهي خداوند
تعبير قرآن به آسانتر بودن خلقت مجدّد، بر حسب مشاعر و إدراكات ماست
تمثيل قرآن براي زنده شدن مردگان، به بيدار شدن اصحاب كهف
نشان دادن خداوند كيفيّت زنده شدن مردگان را، به حضرت إرمياي پيغمبر
زنده كردن مرغان كشته شده، بدست حضرت إبراهيم عليه السّلام
فرق سؤال حضرت إرميا و حضرت إبراهيم از خداوند در مورد زنده شدن مردگان
نداي حضرت إبراهيم عليه السّلام به مرغان نداي ملكوتي بوده است
نفوس طيّبه داراي آثار مفيد و نفوس خبيثه داراي آثار مضرّ هستند، به اذن خدا
اذن خداوند در تأثير نفوس، اذن تكويني و حقيقي است نه اذن اعتباري
موجودات در حدود سعۀ خود نشاندهندۀ قدرت و علم و حيات خداوند هستند
معجزات در عين آنكه به پيامبران استناد دارد به خداي تعالي منتسب است
اشعار حكيم سبزواري (قدّه) دربارۀ استناد افعال انسان به خداوند
كيفيّت تجلّي نور خدا در درخت و گفتن «إِنـِّي أَنَا اللَهُ»
اشعار حكيم سبزواري (قدّه) در مورد تجلّي خداوند در موجودات
هر موجودي و هر ذرّهاي نشان دهندۀ ذات و اسم و صفت خداست در حدّ استعداد خود
مجلس سي و ششم: بارش باران حيات براي حيات مردگان
اطلاق اسم باران بر افاضۀ حيات بر مردگان از باب تمثيل است
عدم توجّه به خلقت اوّليّۀ انسان باعث انكار معاد ميشود
ردّ علاّمۀ طباطبائي (ره) گفتار صاحب «روح المعاني» را در مورد اسلام عبد الرّحمن بن أبيبكر
بوعلي سينا در اثبات معاد جسماني از طريق برهان و دليل عقلي دچار اشكال شده است
گفتار حكيم سبزواري (ره) در تصوير محلّ ابدان محشوره در معاد جسماني
ملخّص نظريّۀ فارابي دربارۀ بدنهاي بعد از مرگ در أفلاك بنا به نقل خواجه نصير الدّين
غزالي در بسياري از مصنّفات خود قول فارابي را اختيار كرده است (ت)
مجلس سي و هفتم: شيئيّت اشياء به صورت آنهاست نه به مادّۀ آنها
مجلس سي و هشتم: دفع شبهات وارده بر معاد جسماني
جمهور اهل اسلام قائل به معاد جسمانيِ فقط و جمهور فلاسفه قائل به معاد روحانيِ فقط شدهاند
بسياري از اكابر حكماء و مشايخ عرفا و جمعي از متكلّمين قائل به هر دو قسم معاد شدهاند
حكيم سبزواري: قول متين و استوار قول به معاد جسماني و روحاني است (ت)
اختلاف در اينكه آنچه در آخرت بازگشت ميكند عين بدن دنيوي است يا مثل آن
مقصود از تكاليف الهيّه، تكميل نفوس و آزاد كردن آنها از اسارت شهوات است
پاسخهاي متكلّمين از اشكالات وارده بر معاد جسماني مخدوش وغير قابل قبول است
دفع شبهۀ آكل و مأكول به حشر أجزاء أصليّه و پاسخ متكلمين به آنان در نهايت سستي
هر ذرّه از بدن انسان نمايش دهندۀ يك انسان تمام عيار است
جدا كردن اجزاء اصليه از اجزاي فضليه هم از نقطه نظر علوم تجربي و هم از نقطه نظر علم و فلسفه غلط است
استدلال بعض متكلّمين بر حشر مثل بدن عنصري در دفع شبهۀ آكل و مأكول
مجلس سي و نهم: دفع شبهۀ منكرين معاد جسماني و بيان حقّ
شبهۀ عدم گنجايش حشر بدنهاي غير متناهي در جرم محدود زمين، و جواب صدرالمتألّهين از آن
طلب مكان نمودن براي عالمي كه تامّ و تمام است باطل است
دلالت واضح آيۀ قرآن بر اينكه آخرت در طول و باطن دنياست (ت)
ورود در مسائل عقليّۀ اعتقاديّه بدون اطّلاع كافي از علوم عقليّه خطر دارد
تجليل حكيم سبزواري از صدرالمتألّهين بخاطر تحقيقات ايشان در مورد معاد
بيان هفت مقدّمه براي تصوير معاد جسماني عنصري نزد مؤلّف كتاب
مقدّمۀ اوّل: شيئيّت شيء به صورت آنست، نه به مادّۀ آن
مقدّمۀ سوّم: هر موجودي از موجودات طبيعي، مُلكي دارد و ملكوتي
حكيم سبزواري (ره): قواي بدن اثر و سايهاي از قواي نفس هستند
جزاي اعمال انسان در قيامت، بروز و ظهور خودِ افعال اوست
معناي تقدّم و تأخّر عوالم طبع و برزخ و قيامت نسبت به يكديگر
با تهذيب نفس، در همين دنيا ميتوان برزخ و قيامت را ادراك كرد
مجلس چهلم: معاد جسماني عنصري و عالم عَرْض، و حشر تمام موجودات
سيطرۀ انسان بر اعمالش در مقام بقاءِ بالله، به علم حضوري است نه حصولي
آيات قرآن در مورد حشر انسانها، شياطين، حيوانات و نباتات
فناء ارواح جزئيّۀ انبياء عظام و ائمّۀ كرام و مقرّبين در ذات حقّ
دورۀ تدبير امر از آسمان به زمين و عروج آن به خدا هزار سال است
پرسش مؤلّف از علاّمۀ طباطبائي در مورد كيفيّت نزول و مقدار زمان نزول ملائكه
هر موجودي از موجودات طبيعيّۀ مادّيّه داراي يك صورت مثالي و يك صورت عقلي ميباشد
حشر صورت حسّيّه به سوي صورت نفسانيّه، فقط براي اهل معرفت روشن است
مجلس چهل و يكم: تطاير كتب و كيفيّت نامۀ أعمال
كيفيّت الحاق عمل به مقرّبين يا أصحاب يمين يا أصحاب شمال
خداوند، نيّات قلبيِ بسيار دقيق را كه قابل ادراك ملائكه نيست، ميبيندو ضبط مينمايد
تعبيرات مختلف قرآن از نحوۀ ارتباط انسان با أعمال خود در قيامت
آثار اعمال انسان تا روز قيامت در نامۀ عمل او نوشته ميشودتفسير آيۀ شريفۀ: يُنَبَّؤُا الإنسَـٰنُ يَوْمَئِذِ بِمَا قَدَّمَ وَ أَخَّرَ
تمام موجودات، كلمات و آيات خدا هستند
بازگشت به عناوين دوره ده جلدي
فهرست جلد قبل فهرست جلد بعد