سلامت

تعرفه‌ خدمات دندان‌پزشکی در کشورهای مختلف دنیا

سایت پرمطلب: در کشور ما بخش دولتی، دندان‌پزشکان بخش خصوصی را به دریافت سودهای بالا متهم می‌کند و بخش خصوصی، خواهان ایفای نقش بیشتر بخش دولتی و مشارکت بیمه‌ها است و گروه سومی هم از بیرون از گود، می‌خواهند دندان‌پزشکان بخش خصوصی ملزم به رعایت تعرفه‌های یکسان شوند. البته تعیین تعرفه خدمات دندان‌پزشکی هم به دلیل مشمولیت هزینه‌های جنبی و سربار از جمله مواد و تجهیزات، خود حکایت مفصلی است که هر یک از کشورهای مختلف دنیا، برای آن چاره‌ای اندیشیده‌اند. در این گزارش، به بررسی اجمالی ساختار دریافت تعرفه خدمات دندان‌پزشکی در چند کشور مختلف پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ایالات متحده آمریکا و اروپا
در ایالات متحده آمریکا، بیمار پس از دریافت خدمات دندان‌پزشکی، صورت‌حسابی از دندان‌پزشک دریافت می‌کند که شامل هزینه‌های جنبی، حق‌الزحمه دندان‌پزشک، دستیار، تجهیزات و همچنین صورت‌حساب لابراتوار است. به این ترتیب، دندان‌پزشک می‌تواند ارزش خدمات مختلفی که انجام می‌دهد را به سادگی تعیین کند. البته او می‌تواند برای افزایش سود خود قیمت‌ها را به میزان دلخواه بالا ببرد و این نمونه یک نظام سرمایه‌داری در تأمین سلامت دهان است.
در اغلب کشورهای اروپایی، کانادا و بسیاری از کشورهای دیگر، دندان‌پزشک دو رسید به بیمار می‌دهد که یکی از آن‌ها مربوط به هزینه‌های خدمت دندان‌پزشکی و دیگری، مربوط به هزینه‌های لابراتوار است. این شیوه دریافت هزینه خدمات، این گونه توجیه می‌شود که بیمار براساس یک پیش زمینه ذهنی، دریافت سود برای ارائه خدمات درمانی را غیراخلاقی می‌پندارد و گمان می‌کند این خدمات باید به قیمت هزینه‌هایی که برای تأمین آن‌ها صرف می‌شود و بدون دریافت سود، در دسترس همه شهروندان قرار گیرد. گفتنی است در این کشور‌ها، اغلب اوقات دولت تأمین کننده یا ناظر بر ارائه خدمات دندان‌پزشکی است.

تفاوت‌های ساختار ارائه خدمات دندان‌پزشکی در اروپا و آمریکا
ساختار ارائه خدمات دندان‌پزشکی در ایالات متحده آمریکا با کشورهای اروپایی و کانادا تفاوت اساسی دارد.
در اروپا و کانادا، به ازای هر ۱۵۰۰ نفر، به طور متوسط ۱ دندان‌پزشک وجود دارد و این در حالی است که استرالیا و ایالات متحده آمریکا، برای هر ۲ هزار نفر، ۱ دندان‌پزشک دارند. بنابراین می‌توان گفت بیماران دندان‌پزشکان این دو کشور، ۳۰ درصد از بیماران دندان‌پزشکان اروپایی بیشتر است. البته در اروپا، به‌خصوص هلند، تعداد دندان‌پزشکان رو به کاهش است. چرا که با وجود سود محدود‌تر و درآمد کمتر، رشته دندان‌پزشکی در این قاره با اقبال کمتری مواجه است.
در ضمن هزینه محصولات لابراتوار‌ها در اروپا بسیار منعطف‌‌تر از ایالات متحده است. برای مثال دندان‌پزشکان اروپایی می‌تواند پروتزهایی با کیفیت کمتر و قیمت نازل‌ خریداری کنند، اما در آمریکا این تنوع محصول وتفاوت قیمت وجود ندارد.
نکته مهم دیگر، تفاوت‌های این کشور‌ها از نظر کسب درآمد از طریق دریافت مالیات است. نظام پرداخت مالیات اروپا و کانادا، سابقه طولانی دارد و برای دولت آن‌ها درآمد زیادی حاصل کرده است؛ تا جایی که این مالیات‌ها، بخش عمده‌ای از خدمات دندان‌پزشکی را پوشش می‌دهند، اما علی‌رغم همه تلاش‌هایی که ایالات متحده برای تأمین خدمات بهداشتی و درمانی در کشور خود انجام داده است، دندان‌پزشکی را می‌توان بخش فراموش شده این خدمات در این کشور خواند.
یکی از راه‌های کسب درآمد دولت از طریق مالیات، دریافت مالیات بر ارزش افزوده یا vat TAX است. در اغلب قسمت‌های ایالات متحده آمریکا، به جز ایالات پرجمعیت مانند کالیفرنیا و ایلینوی، عمده‌فروشی پیش از اینکه به فروش جزء و دست خریدار برسد، از مالیات معاف است. این مثال‌ها نشان می‌دهد که بازار عرضه و تقاضا چقدر در آمریکا با سایر کشور‌ها متفاوت است، در حالی که دندان‌پزشکان هر دوی آن‌ها، یک نوع خدمت را ارائه می‌دهند.

مالزی
خدمات سلامت دهان در مالزی توسط دو بخش خصوصی و دولتی ارائه می‌شود. در بخش دولتی، آژانس چشم‌انداز ۲۰۲۰ مالزی، مدیریت حرفه دندان‌پزشکی این کشور را برعهده دارد. همچنین MOH هم آژانس دیگری است که تدارکات لازم برای تأمین سلامت دهان منطقه را فراهم می‌آورد.
مواد دندان‌پزشکی مورد نیاز بخش دولتی مالزی را، هیات دندان‌پزشکی وزارت دفاع تأمین می‌کند. همچنین دانشکده‌های دندان‌پزشکی این کشور از جمله دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه مالایا، دانشگاه کبانگسان مالزی و دانشگاه سینز مالزی که زیرمجموعه وزارت تحصیلات عالیه هستند، خدمات دندان‌پزشکی دولتی ارائه می‌دهند.
در مالزی، بخش خصوصی هم بخشی از خدمات دندان‌پزشکی را، به‌ویژه در مناطق شهری پرجمعیت برعهده دارد. باید گفت کلینیک‌های خصوصی، بیشتر در قلمرو فدرالی کوالالامپور و ایالت سلانگور قرار دارند.
هزینه خدمات دندان‌پزشکی در بخش خصوصی مالزی به صورت fee for service دریافت می‌شوند. اگرچه انجمن دندان‌پزشکی مالزی تعرفه بخش خصوصی این کشور را تعیین کرده است، اما این میزان، بسیار به فشار بازار وابسته است. نکته جالب این است که در مالزی هیچ بیمه خدمات درمانی ملی وجود ندارد، بلکه این خدمات در بخش دولتی، یارانه زیادی دریافت می‌کنند. در بخش خصوصی هم، دانش‌آموزان پیش‌دبستانی، دانش‌آموزان تا سن ۱۷ سالگی، مادران باردار، کارمندان دولت و همسران آن‌ها و بستگان زیر ۲۱ سال دانش‌آموزان می‌توانند خدمات پایه سلامت دهان را به صورت رایگان دریافت کنند. علاوه بر این، ناتوانان جسمی، ذهنی و مالی برای دریافت خدمات بهداشتی پایه هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.
بنابر قانون، خدمات دندان‌پزشکی پایه در کشور مالزی، شامل معاینه و تشخیص، در صورت ضرورت فیشور سیلانت برای کودکان، ترمیم با آمالگام، کشیدن دندان، خدمات پیش‌گیرانه و رادیوگرافی می‌شود و برای کارمندان دولت و بستگان آن‌ها، خدمات ارتودنسی و پریو را هم در بر می‌گیرد. البته دندان مصنوعی و سایر پروتز‌ها جزو خدمات پایه دندان‌پزشکی نیستند.

انگلستان
خدمات دندان‌پزشکی، از معدود خدمات درمانی NHS هستند که بیمار باید بخشی از هزینه‌های آن را بپردازد. در این کشور، تنها افراد زیر ۱۸ سال، افراد زیر ۱۹ سالی که مشغول به تحصیل هستند، زنان باردار یا مادرانی که فرزند آن‌ها طی ۱۲ ماه پیش از یک خدمت دندان‌پزشکی به دنیا آمده باشد، افرادی که در بیمارستان‌های NHS بستری هستند و دندان‌پزشک بیمارستان خدمات آن‌ها را ارائه می‌دهد و خدمات دندان‌پزشکی سرپایی که در بیمارستان‌های NHS ارائه می‌شوند رایگان هستند، اگرچه شاید بیمار مجبور باشد هزینه بریدج یا دندان مصنوعی خود را بپردازد. افرادی که در این فهرست قرار ندارند، برای دریافت خدمات دندان‌پزشکی خود، ناگزیر از پرداخت سه تعرفه متفاوت هستند.
تعرفه خدمات دندان‌پزشکی اورژانسی و خدمات درمانی بند ۱ که در زیر به آن‌ها شاره می‌شود، در انگلستان ۱۹ پوند و ۷۰ پنی است. خدمات اورژانسی دندان‌پزشکی در این کشور، شامل تسکین درد و پر کردن موقت دندان‌ها و خدمات درمانی بند ۱، شامل معاینه، تشخیص (همراه با رادیوگرافی)، مشاوره دندان‌پزشکی، پولیش و خدمات پیش‌گیرانه مانند فلورایدتراپی و فیشورسیلانت می‌شود.
تعرفه خدمات دندان‌پزشکی بند ۲، ۵۳ پوند و ۹۰ پنی است. این خدمات، شامل خدمات بند ۱، به‌علاوه پر کردن، روت کانال و کشیدن دندان است. البته در صورتی که این خدمات، جزو خدمات پیچیده بند ۳ نباشند.
تعرفه خدمات دندان‌پزشکی بند ۳، ۲۳۳ پوند و ۷۰ پنی است و شامل تمام خدمات بند ۱ و بند ۲، به اضافه دندان مصنوعی، تاج، بریدج و سایر کارهای لابراتواری می‌شود.

منابع:
http: //www. nhs. uk/NHSEngland/AboutNHSservices/dentists/Pages/nhs-dental-charges. aspx

https: //www. mah. se/upload/FAKULTETER/OD/Avdelningar/who/WPRO/Malaysia/data/oral_healthcare_in_malaysia_۰۵. pdf

http: //www. dentaleconomics. com/articles/print/volume-۱۰۲/issue-۹/features/dentistry-around-the-world. html

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا