کتاب

کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام

کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام تالیف مرحوم آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله نفسه الزکیه

وروز در اسلام دریافت  فهرست

مقدمه
رعایت مبانى اخلاق، اصل غیر قابل تردید تمامى مکاتب الهى ….. ص : ۲۲ 
ایجاد فضاى مناسب رشد و تعالى، به واسطه احادیث و ادعیه مأثوره و شعائر دینى ….. ص : ۲۴  
ارتقاى نفس و عبور از عوالم تخیل و تقویت قواى عقلانى، اصل مهم در مکتب اسلام ….. ص : ۲۶
عدم تأثیر پیشرفت تکنولوژى بشر در تربیت نفس و وصول او به مراتب کمال ….. ص : ۲۷  
علت تأیید شرایع الهى بر عقول منفصل و تربیت پاکان و برگزیدگان ….. ص : ۲۸ 
تحلیلى شیوا از احیاى سنت‏هاى قومى چون یادبودها و استمرار خاطره‏ها و قضایاى تاریخى ….. ص : ۲۹     
تصحیح روش‏ها و سنت‏هاى جاهلى توسط ادیان الهى ….. ص : ۳۰    
مدح و تمجید برخى سنن و سیره‏هاى اهریمنى جاهلى در جامعه مسلمین ….. ص : ۳۱     
تغییر سیره و سنت نبوى صلوات الله علیه در برقرارى مجالس ترحیم ….. ص : ۳۱
ابهام و اجمال حکم مسأله نوروز از دیرباز در تاریخ و فرهنگ ملل مسلمان ….. ص : ۳۲
اعجاب مؤلف از زمان طفولیت در مسأله نوروز و آداب و رسوم آن ….. ص : ۳۳
استغراب مؤلف از تمسک طرفداران نوروز به هر خس و خاشاکى براى تثبیت آن در فرهنگ شیعه ….. ص : ۳۴
تمام احکام و سنن الهى در نگرش علامه طهرانى متضمن حقایق والاى معرفتى است ….. ص : ۳۴
اختصاص وصول به مرتبه ملاکات تکالیف، به پاکان درگاه حق و مخلصین ….. ص : ۳۵
تمایز دیدگاه حضرت علامه از دیگران نسبت به مصادر و دریافت مقصود حمله وحى ….. ص : ۳۶
توصیه‏هاى حضرت علامه رضوان الله علیه به مؤلف، جهت تشرف به بیت الله الحرام ….. ص : ۳۹
حکایتى شگفت‏انگیز در عدم جواز تکرار عمره مفرده در کمتر از ده روز ….. ص : ۴۲
راه نداشتن احتیاط در رأى و فتواى فقیه اهل بیت علیهم السلام ….. ص : ۴۳
علت امتناع بزرگان فقها از إصدار فتوا و پذیرش مسئولیت مرجعیت ….. ص : ۴۴
اهتمام بلیغ و عزم راسخ حضرت علامه در حفظ حریم ولایت و شعائر دینى ….. ص : ۴۶
عنایت حضرت علامه به تدوین کتابى پیرامون نوروز و مراسم متعارف آن ….. ص : ۴۷
رادمردان و احرار از تعصبات جاهلى، مخاطبین اصلى این تألیف ….. ص : ۴۹
اعتراض برخى به تألیف کتاب وظیفه فرد مسلمان و پاسخ حضرت علامه به ایشان ….. ص : ۴۹
فصل اول: هویت نوروز و ریشه آداب و سنن آن
لغت‏نامه دهخدا مدرکى جامع در تشریح هویت نوروز ….. ص : ۵۳
نوروز عامه و نوروز خاصه از نگاه دهخدا ….. ص : ۵۳
نوروز و مهرگان، دو جشن بزرگ آریاییان ….. ص : ۵۵
مبدأ پیدایش تاریخ یزدگردى و جلالى ….. ص : ۵۵
وجه تسمیه نوروز از نظر دهخدا ….. ص : ۵۶
اشعار فردوسى پیرامون پادشاهى جمشید در نوروز ….. ص : ۵۶
بررسى آداب و سنن مطرح شده در نوروز از نگاه برخى نویسندگان اسلامى ….. ص : ۵۷
برافروختن آتش در شب نوروز توسط هرمزد پسر شاپور ….. ص : ۵۹
استقبال و ترویج خلفا از نوروز به جهت أخذ هدایا و تحفه‏ها ….. ص : ۶۰
نکات به‏دست آمده از متون و منابع مختلف پیرامون نوروز ….. ص : ۶۰
نوروز یک پدیده خارجى و تکوینى غیر مرتبط به آداب و رسوم توهمى ….. ص : ۶۱
علت اشتهار و تسمیه این روز به نوروز ….. ص : ۶۱
مجعول و بى‏مدرک بودن استناد خلقت زمین و آسمان و حضرت آدم به نوروز ….. ص : ۶۲
احتمال پیدایش نوروز از روز جلوس جمشید بر تخت مرصع در آذربایجان ….. ص : ۶۳
عدم وجود دلیل موجه و عقلایى براى انتخاب نوروز به عنوان روز اول سال ….. ص : ۶۴
متغیر بودن نوروز در دوران ایران باستان ….. ص : ۶۴
بى‏توجهى به محتواى پوچ و متوهم نوروز، علت شیوع آن در بین مسلمانان ….. ص : ۶۵

فصل دوم: نوروز از منظر عقل و شرع
عید از منظر ملل و اقوام مختلف ….. ص : ۶۹
ارزش و بهاى هر فرد به اندازه آن چیزى است که نیکو مى‏شمرد….. ص : ۷۱
وصول به مرتبه الله اکبر، عالى‏ترین مرتبه کمال بشرى ….. ص : ۷۱
نماز عالى‏ترین مقدمه براى وصول به مرتبه الله اکبر ….. ص : ۷۲
ترجیح عمر بن خطاب دیدگاه خویش را بر دیدگاه حامل وحى در باب اذان و إقامه ….. ص : ۷۳
غیر مرتبط بودن ارزش‏هاى والاى انسانى با ارتقاى علوم بشرى ….. ص : ۷۴
خطیر بودن مسئولیت متصدیان و زعماى فرهنگى و اخلاقى جامعه ….. ص : ۷۵
تغییر و تحول در اندیشه و فکر جامعه، اولین رسالت انبیا و زعماى دین ….. ص : ۷۶
عدم جواز طرح مبانى دینى و حقایق شرعى از افراد غیر صالح ….. ص : ۷۷
وظیفه علماى راستین، جلوگیرى از انحرافات منافى با روح و جان شریعت ….. ص : ۷۷
سنت اربعین از جمله سنت‏هاى باطل در میان ایرانیان ….. ص : ۷۸
بیان و ابلاغ حاق واقع، انتظار مردم از زعما و متصدیان شریعت ….. ص : ۷۹
توجه اسلام به آینده و پیش رو، نه بازگشت به رفتار پیشینیان ….. ص : ۸۰
توجه به مظاهر جاذب و گوش‏پرکن و القاب و اعتبارات، انگیزه غالبى در برگزارى سالگردها ….. ص : ۸۱
تغییر و تحریف اقامه تعقیبات پس از نمازهاى یومیه ….. ص : ۸۳
اطاعت و انقیاد تنها طریق وصول به حق و حقیقت ….. ص : ۸۴
اطلاع کامل شارع مقدس نسبت به مصالح نفس‏الأمریه و ملاکات احکام ….. ص : ۸۴
نقد عید بودن سنت دیرینه نوروز ….. ص : ۸۵
اشکالات وارد بر شرعیت بخشیدن به مسأله نوروز ….. ص : ۸۶
عدم جواز ارتباط دادن سنت نوروز به گردش زمین به دور خورشید ….. ص : ۸۷
فرق بین سنن اسلامى و سایر سنن از نظر علامه طباطبایى ….. ص : ۸۹
مطابقت با فطرت، دلیل امضا و تأیید برخى سنت‏هاى اجتماعى توسط شارع مقدس ….. ص : ۹۰
عدم انحصار سنن پسندیده در آنچه از ناحیه شرع آمده ….. ص : ۹۱
عدم وجود مقصد و غرض عقلایى و فطرى در مسأله نوروز ….. ص : ۹۲
فصل سوم: بررسى احادیث وارد در اثبات و نفى نوروز
آوردن هدیه براى أمیرالمؤمنین علیه السلام در روز نوروز ….. ص : ۹۷
اهداى فالوده به أمیرالمؤمنین علیه السلام در روز نوروز ….. ص : ۹۹
روایت ابراهیم کرخى از امام صادق علیه السلام در هدیه نوروز و مهرجان ….. ص : ۱۰۰
نقد و بررسى روایت مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام در تأیید نوروز ….. ص : ۱۰۱
آغاز جعل سند و انتساب دروغین حدیث به حضرات معصومین، پس از ارتحال پیامبر اکرم ….. ص : ۱۰۴
داستان عبرت‏انگیز مرحوم سردار کابلى و جعل سند شجره‏نامه خاندان آل آقا ….. ص : ۱۰۶
مشابهت جعل حدیث در سلسله سند سادات آل آقا به تحریفات عاشورا توسط بنى‏امیه ….. ص : ۱۱۰
روایت معلى بن خنیس شاخص‏ترین حدیث در تأیید نوروز ….. ص : ۱۱۲
منزلت رفیع و مقام متین معلى بن خنیس نزد امام صادق علیه السلام ….. ص : ۱۱۲
مطالبه قصاص نمودن امام صادق علیه السلام از قاتلین معلى بن خنیس ….. ص : ۱۱۳
معلى بن خنیس از موثقین راویان و اهل جنت است ….. ص : ۱۱۴
سوء استفاده جاعلین حدیث از علو مقام معلى بن خنیس نزد امام صادق علیه السلام ….. ص : ۱۱۴
نقد و بررسى روایت معلى بن خنیس از امام صادق علیه السلام در تأیید نوروز ….. ص : ۱۱۴
بررسى و تحلیل سند روایت معلى بن خنیس ….. ص : ۱۱۵
سند نداشتن این حدیث در مصباح شیخ طوسى ….. ص : ۱۱۶
فقدان این حدیث در نسخ خطى و اصلى مصباح شیخ طوسى ….. ص : ۱۱۷
بى‏ارتباطى روایت با قبل و بعد در نسخى که در آنها آمده ….. ص : ۱۱۷
عدم وجود مجوز و حجت براى مرحوم مجلسى و شیخ عباس قمى در نقل این حدیث ….. ص : ۱۱۸
نقل برخى احادیث و ادعیه مجعوله توسط شیخ عباس قمى در مفاتیح الجنان ….. ص : ۱۱۸
بى‏محتوایى برخى اعمال و ادعیه مذکور در مفاتیح پیرامون نوروز ….. ص : ۱۲۰
عدم تعیین روز نوروز در کلام شیخ طوسى و ابن‏ادریس ….. ص : ۱۲۱
دلیل ابن‏فهد حلى و مرحوم افندى در تعیین اول سال شمسى به عنوان روز نوروز ….. ص : ۱۲۳
تعیین کردن بعضى از علما سه روز را به عنوان نوروز ….. ص : ۱۲۳
اعتراف ابن‏فهد حلى به پیچیدگى تعیین روز نوروز ….. ص : ۱۲۴
کلام شهید اول در کتاب الذکرى، در تعیین روز نوروز ….. ص : ۱۲۵
تحقیق و تحلیل ابن‏فهد حلى در تعیین نوروز ….. ص : ۱۲۵
نقد مؤلف بر کلام ابن‏فهد حلى ….. ص : ۱۲۶
تمسک صاحب جواهر به این روایت و روایات دیگر در استحباب غسل نوروز ….. ص : ۱۲۷
تمسک صاحب جواهر به این روایت در توقع ظهور و امور عظیمه ….. ص : ۱۲۸
پاسخ حضرت موسى بن جعفر به دعوت منصور دوانیقى جهت شرکت در جشن نوروز ….. ص : ۱۳۰
ادعاى صاحب جواهر مبنى بر تقیه بودن روایات مخالف نوروز ….. ص : ۱۳۰
مؤیدات صاحب جواهر در تعیین نوروز در ابتداى اعتدال ربیعى و انتقال شمس به حمل ….. ص : ۱۳۱
اشکالات و ایرادات وارد بر صاحب جواهر ….. ص : ۱۳۲
اشکال اول وارد بر صاحب جواهر در استناد استحباب غسل نوروز به شیخ طوسى ….. ص : ۱۳۲
اشکال دوم وارد بر صاحب جواهر در استناد استحباب غسل نوروز به متأخرین ….. ص : ۱۳۳
استناد به کلام صاحب جواهر مبنى بر عدم کفایت شهرت متأخرین در استحباب غسل دحو الارض ….. ص : ۱۳۴
اشکال صاحب مصابیح بر شهید در استحباب غسل روز دحو الأرض ….. ص : ۱۳۵
اشکال مؤلف بر صاحب جواهر در کفایت شهرت متأخرین براى استحباب غسل نوروز ….. ص : ۱۳۶
اشکال سوم بر صاحب جواهر در تمسک به روایت مفصل المهذب ابن‏فهد حلى ….. ص : ۱۳۶
متن روایت مفصل نقل شده در مهذب ابن‏فهد و بحار مجلسى در تأیید نوروز ….. ص : ۱۳۷
اعجاب مؤلف از اباطیل و خرافات مطرح شده در این روایت مجعول ….. ص : ۱۵۷
اشکال مهم روایت مفصل مجعول، در سى روز دانستن روزهاى ماه ….. ص : ۱۵۸
اشکال وارد بر ترجیح این روایت مجعول و غیر مشهور بر روایات صحیحه مخالف ….. ص : ۱۵۹
وجوب وصول فقیه و مجتهد به حاق ملاکات و مبانى شرع مبین ….. ص : ۱۶۰
روایات وارده از أمیرالمؤمنین در عدم جواز پرداختن به علم نجوم ….. ص : ۱۶۱
سیره ائمه علیهم السلام دعوت به سوى رضا و تسلیم در برابر اراده و مشیت حضرت حق ….. ص : ۱۷۰
عدم ترغیب و تشویق شرع مقدس به فراگیرى علوم غریبه ….. ص : ۱۷۱
نبودن این روایت در مصباح و مختصر آن، اشکال وارد دیگر بر صاحب جواهر ….. ص : ۱۷۲
عدم توجه به تناقضات آشکار این روایت، اشکال وارد دیگر بر صاحب جواهر ….. ص : ۱۷۳
مصادف دانستن روز غدیر با نوروز، اشکال وارد دیگر بر صاحب جواهر ….. ص : ۱۷۵
عدم انطباق جنگ نهروان با روز نوروز ….. ص : ۱۷۶
عدم انطباق نوروز با فرستادن رسول خدا أمیرالمؤمنین را به سوى جنیان ….. ص : ۱۷۶
عدم انطباق نوروز با روز فرمان به عبودیت و پذیرش الوهیت حضرت حق ….. ص : ۱۷۸
بررسى علل ورود بسیارى از فقها در زلات و اشتباهات ….. ص : ۱۷۹
عدم توجه به سند روایت معلى بن خنیس، اشکال وارد دیگر بر صاحب جواهر ….. ص : ۱۸۰
ادعاى عدم قوت معارضه روایات مخالف، اشکال وارد دیگر بر صاحب جواهر ….. ص : ۱۸۱
نهى اکید امام علیه السلام از اطلاق عید بر روز نوروز ….. ص : ۱۸۲
ناصواب بودن سخن کسانى که این عید را عید ملى مى‏دانند نه اسلامى ….. ص : ۱۸۲
برگزارى نوروز یعنى احیاى سنن و آداب جاهلیت و آیین زرتشتى ….. ص : ۱۸۳
تاریخ قمرى معیار و اساس تقویم و تاریخ اسلامى ….. ص : ۱۸۳
ناصواب بودن کلام علامه شعرانى رحمه الله علیه در استحباب برگزارى نوروز ….. ص : ۱۸۵
شواهد و قراین کثیره در وجوب التزام به تاریخ قمرى ….. ص : ۱۸۸
تأکید بلیغ مرحوم قاضى به مرحوم قوچانى در بیدارى تا طلوع شمس در شب قدر ….. ص : ۱۸۸
اشراف باطنى اولیا در دخالت تاریخ قمرى در تشکل حوادث و مناسبات مذهبى ….. ص : ۱۸۹
مراجعه به منجمین براى تشخیص روز نوروز، اشکال وارد دیگر بر صاحب جواهر ….. ص : ۱۹۰
تقیه دانستن روایت مخالف نوروز، اشکال وارد دیگر بر صاحب جواهر ….. ص : ۱۹۱
نتیجه و ماحصل اشکالات وارد بر روایت معلى بن خنیس ….. ص : ۱۹۱
داستان اصحاب الرس و سنت‏ها و آداب جاهلى ایشان ….. ص : ۱۹۲
پرستش اصحاب الرس درخت صنوبرى را به نام شاه‏درخت ….. ص : ۱۹۳
جشن و سرور اصحاب الرس در مقابل شاه‏درخت ….. ص : ۱۹۴
کیفیت به شهادت رساندن اصحاب الرس پیغمبر زمان خویش را ….. ص : ۱۹۵
نزول عذاب بر اصحاب الرس به جهت شهید نمودن پیغمبر خود ….. ص : ۱۹۶
پیروى مردم ایران از اصحاب الرس در برگزارى جشن نوروز ….. ص : ۱۹۷
فصل چهارم: نقد و بررسى مؤیدات و شواهد دیگر نوروز
تمسک به مسأله تسامح در ادله سنن و روایات«من بلغ» جهت اثبات نوروز، و رد آن ….. ص : ۲۰۱
حکم به تسامح در ادله سنن با استناد به روایات«من بلغ»، و نقد آن ….. ص : ۲۰۱
انقیاد، هم‏درجه اطاعت است، همان‏طور که تجرى همانند معصیت مى‏باشد ….. ص : ۲۰۲
کلام مرحوم مامقانى در ممنوعیت انتساب اخبار به ائمه علیهم السلام بدون طریق معتبر ….. ص : ۲۰۳
تسامح در ادله سنن یعنى بى‏اعتبار کردن کلام معصوم علیه السلام ….. ص : ۲۰۴
بى‏اصل و اساس بودن قاعده تسامح در ادله سنن ….. ص : ۲۰۶
مورد و جایگاه استدلال به روایات«من بلغ» ….. ص : ۲۰۶
نقد استدلال به روایات«من بلغ» براى اثبات نوروز ….. ص : ۲۰۷
عدم وثاقت احادیث به صرف درج آنها در بحار الأنوار ….. ص : ۲۰۷
خبط و غلط فقها در استناد به روایت معلى براى تحصیل رضاى خداوند ….. ص : ۲۰۸
استناد به تنقیح ملاک در کراهت و ناخرسندى خداوند از نوروز ….. ص : ۲۰۹
ترجیح جانب کراهت بر استحباب در مواقع تعارض ….. ص : ۲۰۹
تمسک به مسأله معاشرت و صله رحم در تأیید نوروز، و رد آن ….. ص : ۲۱۰
اهمیت بسیار صله رحم و حسن معاشرت، در تعالیم دینى ….. ص : ۲۱۰
کثرت روایات وارده از حضرات معصومین درباره ارتباط با خویشان و دوستان ….. ص : ۲۱۲
تأثیر اکید قضاى حاجت مؤمن و ایجاد مسرت در قلب او براى صعود به مراتب کمال ….. ص : ۲۱۲
توجه به تمام جهات و مصالح، جهت حکم به حسن و مقبولیت یک امر نزد شارع ….. ص : ۲۱۳
انطباق با موازین دین، دلیل مقبولیت معاشرت‏ها و دید و بازدیدها ….. ص : ۲۱۴
اشکال اساسى قائلین به جمع روایات موافق و مخالف نوروز ….. ص : ۲۱۵
توجیهات غلط برخى افراد سبب دور کردن مردم از دسترسى به مبانى و حقایق مکتب ….. ص : ۲۱۶
لزوم برقرارى دید و بازدیدها و معاشرت‏ها در مناسبت‏هاى دینى ….. ص : ۲۱۶
خطا بودن تجدید خاطرات و اسم و رسم افراد پس از گذشت سال‏ها از فوت ایشان ….. ص : ۲۱۷
احیاى واقعه غدیر و برگزارى جشن و سرور در ایام غدیریه ….. ص : ۲۱۸
ضرورت برپایى مراسم جشن عید فطر و قربان، جهت ایجاد اتحاد و ائتلاف فرق اسلامى ….. ص : ۲۱۸
درک ناچیز جوانان از حقیقت ولایت و محوریت آن ….. ص : ۲۱۹
دست‏هاى پنهان و آشکار در احیاى سنن خرافه جاهلى ….. ص : ۲۱۹
اختصاص اربعین در فرهنگ شیعه به أباعبدالله علیه السلام ….. ص : ۲۲۰
وجوب ترویج و توجه به سنن و آداب اسلامى در قبال آیین و سنن جاهلى ….. ص : ۲۲۱
توحید، یگانه محور نظام ادیان الهى در افعال و اعتقادات انسانى ….. ص : ۲۲۱
عدم دخالت میل و خواست افراد در مسأله هدایت و شریعت ….. ص : ۲۲۲
هیچ فخرى براى عرب بر عجم نیست مگر به معیار و میزان تقوا ….. ص : ۲۲۳
مطرود بودن قومیت و ملیت در قبال محوریت و مرکزیت توحید ….. ص : ۲۲۳
زوال روح عبودیت و بندگى در برخى مساجد و مشاهد کهن ….. ص : ۲۲۴
علت تشویق و ترغیب به زیارت قبور اولیاى الهى ….. ص : ۲۲۵
محل تردد توریست و کسب درآمد شدن قبور اولیاى الهى ….. ص : ۲۲۶
متفاوت بودن میزان درک و معرفت افراد نسبت به ولایت و امامت ….. ص : ۲۲۶
وجوب بازگشت مساجد و مراقد اولیاى الهى به حال و هواى توحیدى ….. ص : ۲۲۷
وظیفه و تکلیف علماى راستین در احیاى مساجد و قبور اولیا ….. ص : ۲۲۷
اشکالات وارد بر فردوسى در تدوین شاهنامه ….. ص : ۲۲۸
پشیمانى فردوسى از تدوین و تألیف شاهنامه ….. ص : ۲۲۸
عصر غزنویان عصر شکوفایى علمى و نهضت ترقیات ….. ص : ۲۲۹
علل تدوین کتب محورى و مهم دانشمندان به زبان عربى ….. ص : ۲۲۹
تمایل و اشتیاق بشر براى فراگیرى و استعمال الفاظ و لغت آیین الهى ….. ص : ۲۳۰
مرهون بودن ترقیات نوابغ علمى و مشاهیر و بزرگان ایران به آموزه‏هاى معرفتى مکتب اسلام ….. ص : ۲۳۱
دواعى و انگیزه‏هاى مشاهیر شعر ایرانى در سرودن اشعار عربى ….. ص : ۲۳۲
تدوین کتب توسط بوعلى و ابوریحان به زبان عربى على‏رغم ایرانى بودن ایشان ….. ص : ۲۳۲
غنا و قوت و توانایى بالاى زبان عربى در تأدیه مراد و رساندن مفاهیم ….. ص : ۲۳۴
مخالفت‏هاى زیاد با ترویج و ورود زبان عربى در فرهنگ و لغت فارسى ….. ص : ۲۳۵
تصریح فردوسى به گزینش مذهب شیعه و تشیع خویش ….. ص : ۲۳۶
احترام و اعزاز فردوسى در تمایل او به اهل بیت علیهم السلام ….. ص : ۲۳۸
احیاى زبان فارسى، علت تدوین شاهنامه توسط فردوسى ….. ص : ۲۳۸
اشتباه فردوسى در تشخیص ملاک مباهات و فخرفروشى ملل ….. ص : ۲۳۹
تسخیر قلب و فکر ایرانیان با تدوین مثنوى معنوى ….. ص : ۲۴۰
تأسف فردوسى بر عمر بر باد رفته خویش پس از تدوین شاهنامه ….. ص : ۲۴۰
طرح مبانى ناسیونالیستى و پى‏ریزى فرهنگ پان ایرانیسم توسط فردوسى ….. ص : ۲۴۲
مبارزه اکید و شدید رژیم طاغوت با زبان عربى ….. ص : ۲۴۲
دفاع از وطنیت و رجوع به فرهنگ قهقرایى توسط برخى از کوته‏نظران دوآتشه ….. ص : ۲۴۲
مبارزه أکید و شدید مرحوم علامه طهرانى با عربى‏زدایى ….. ص : ۲۴۴
استناد صدرالمتألهین به کلام فردوسى در باب وحدت شخصیه وجود ….. ص : ۲۴۴
سوء استفاده دولت‏مردان، از بزرگان و علماى اهل اطلاع ….. ص : ۲۴۵
دیدگاه مولانا در مقام فرق بین شاهنامه و قرآن ….. ص : ۲۴۵
ناپسندى صله رحم و اهداى هدایا در فضاى پیروى از سنن باستان و آیین کهن ….. ص : ۲۴۶
اشکال وارد بر دستجات سینه‏زنى و سخنرانى‏ها و پخش اذان از بلندگوها ….. ص : ۲۴۶
استمرار بخشیدن به آیین مجوس، علت اصلى نهى از برگزارى مراسم نوروز ….. ص : ۲۴۷
مدح برخى سنن غیر مخالف با مبانى شریعت و ملاکات دینى ….. ص : ۲۴۷
عدم جواز برگزارى اعیاد ملى و عزاهاى عمومى در صورت تقارن با اعیاد و وفیات اسلامى ….. ص : ۲۴۸
وجوب إحیاى سنن حسنه و پرهیز از سنن سیئه ….. ص : ۲۴۹
روزه گرفتن بنى‏امیه در روز عاشورا ….. ص : ۲۵۰
تبدل موضوع و تغییر جهت روزه در روز عاشورا ….. ص : ۲۵۱
بقا و استمرار حرمت پوشیدن کراوات تا این زمان ….. ص : ۲۵۱
حرمت تشبه به کفار در لباس و طعام ….. ص : ۲۵۲
حرمت قرار دادن دست‏ها بر روى هم در نماز ….. ص : ۲۵۲
علت مخالفت علماى راستین با به دست گرفتن چنگال ….. ص : ۲۵۳
مقابله برخى از علما و بزرگان در زمان گذشته با استفاده از بلندگو ….. ص : ۲۵۴

پرمطلب: {استفاده صحیح از تکنولوژی موجب آسایش بیشتر سالکان خداست } ص۲۵۵   ۳۹۶/۰۹/۲۷  –  https://pormatlab.com/?p=1706
خلاف سنت پیامبر بودن استفاده از تریبون در مساجد و حسینیه‏ها ….. ص : ۲۵۶
تأسف از احیاى آیین گذشتگان و جشن و پاى‏کوبى براى آن به‏جاى عید غدیر ….. ص : ۲۵۶
معناى عید در لغت و در اصطلاح مردم و ملل و نحل ….. ص : ۲۵۷
عید گرفتن سید ابن طاووس(ره) روز بلوغ فرزندش را ….. ص : ۲۵۸
جایگاه و منزلت عید فطر و قربان در دین مقدس اسلام ….. ص : ۲۶۰
تطهیر و نماز جمعه و استماع خطبه‏ها، علت عید شدن روز جمعه ….. ص : ۲۶۲
عید غدیر، روز عبودیت و تسلیم در برابر حق ….. ص : ۲۶۳
عید غدیر پاسخ دادن به نداى حضرت قدوس و پذیرش کلام رسول خدا در حصر ولایت ….. ص : ۲۶۳
تشبیه بلند نمودن رسول خدا أمیرالمؤمنین را روى دست، به نشان دادن زلیخا یوسف را به زنان ….. ص : ۲۶۴
زنده نگاه داشتن عید غدیر توسط أئمه اطهار و شیعیان ایشان ….. ص : ۲۶۶
عید غدیر، در نزد سایر مسلمین از عامه ….. ص : ۲۶۷
تهنیت گفتن شیخین و زنان رسول خدا به أمیرالمؤمنین در روز غدیر ….. ص : ۲۶۹
لزوم جایگزینى عید غدیر به‏جاى روز تاج‏گذارى و به سلطنت رسیدن شاهان ….. ص : ۲۷۰
مصافحه و بیعت مردم با أمیرالمؤمنین علیه السلام در روز غدیر ….. ص : ۲۷۱
نپذیرفتن أمیرالمؤمنین هدایاى روز نوروز را، دلیل بر بطلان آن ….. ص : ۲۷۲
اعتراض أمیرالمؤمنین به علت پذیرش هدایاى نوروز، دلیل واضح بر بطلان آن ….. ص : ۲۷۳
خاتمه: تاریخ نوروز و نگرش اسلام به آن
نکته اول: تاریخچه نوروز و کیفیت پدید آمدن آن ….. ص : ۲۷۷
کلام ابوریحان در کیفیت پدیدآمدن نوروز ….. ص : ۲۷۷
کلام آقا رضى قزوینى در کیفیت پیدایش نوروز ….. ص : ۲۷۸
اختلاف در ابتداى سال در زمان‏هاى گذشته ….. ص : ۲۷۹
نکته دوم: کیفیت نگرش اسلام به روز نوروز ….. ص : ۲۸۰
اسم نبردن شیخ مفید در مقنعه و شیخ طوسى در تهذیب از نوروز و مستحبات آن ….. ص : ۲۸۱
عدم التفات متأخرین بر جعل و دس و خیانت جاعل در مصباح شیخ ….. ص : ۲۸۲
مخدوش بودن سند و دلالت روایت معلى بن خنیس ….. ص : ۲۸۲
اشکالات وارد بر مقاله‏هاى مثبت و نافى نوروز ….. ص : ۲۸۳
فهارس عامه
فهرست آیات ….. ص : ۲۸۷
فهرست روایات ….. ص : ۲۹۱
فهرست اشعار عربى ….. ص : ۲۹۵
فهرست اشعار فارسى ….. ص : ۲۹۷
فهرست کتب ….. ص : ۳۱۱
فهرست اماکن و قبائل و فرق ….. ص : ۳۱۵
فهرست منابع ….. ص : ۳۱۹
آثار منتشره ….. ص : ۳۲۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا