فهرست کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام

 

مقدّمه      ۵۰ ـ ۱۹

  1. رعایت مبانی اخلاق، اصل غیر قابل تردید تمامی مکاتب الهی  ..   ۲۲
  2. ایجاد فضای مناسب رشد و تعالی، به واسطۀ احادیث و ادعیۀ مأثوره و شعائر دینی  ..   ۲۴
  3. ارتقای نفس و عبور از عوالم تخیّل و تقویت قوای عقلانی، اصل مهم در مکتب اسلام  .   ۲۶
  4. عدم تأثیر پیشرفت تکنولوژی بشر در تربیت نفس و وصول او به مراتب کمال  .   ۲۷
  5. علّت تأیید شرایع الهی بر عقول منفصل و تربیت پاکان و برگزیدگان  .   ۲۸
  6. تحلیلی شیوا از احیای سنّت‌های قومی چون یادبودها و استمرار خاطره‌ها و قضایای تاریخی       ۲۹
  7. تصحیح روش‌ها و سنّت‌های جاهلی توسط ادیان الهی  ..   ۳۰
  8. مدح و تمجید برخی سنن و سیره‌های اهریمنی جاهلی در جامعۀ مسلمین  ..   ۳۱
  9. تغییر سیره و سنّت نبوی صلوات الله علیه در برقراری مجالس ترحیم  .   ۳۱
  10. ابهام و اجمال حکم مسألۀ نوروز از دیرباز در تاریخ و فرهنگ ملل مسلمان  .   ۳۲
  11. اعجاب مؤلّف از زمان طفولیّت در مسألۀ نوروز و آداب و رسوم آن  .   ۳۳
  12. استغراب مؤلّف از تمسّک طرفداران نوروز به هر خس و خاشاکی برای تثبیت آن در فرهنگ شیعه      ۳۴
  13. تمام احکام و سنن الهی در نگرش علاّمه طهرانی متضمّن حقایق والای معرفتی است    ۳۴
  14. اختصاص وصول به مرتبۀ ملاکات تکالیف، به پاکان درگاه حق و مخلَصین  ..   ۳۵
  15. تمایز دیدگاه حضرت علاّمه از دیگران نسبت به مصادر و دریافت مقصود حَمَلۀ وحی  ..   ۳۶
  16. توصیه‌های حضرت علاّمه رضوان الله علیه به مؤلّف، جهت تشرّف به بیت الله الحرام  .   ۴۰
  17. حکایتی شگفت‌انگیز در عدم جواز تکرار عمرۀ مفرده در کمتر از ده روز  .   ۴۲
  18. راه نداشتن احتیاط در رأی و فتوای فقیه اهل بیت علیهم السّلام  .   ۴۳
  19. علّت امتناع بزرگان فقها از إصدار فتوا و پذیرش مسئولیّت مرجعیّت  …   ۴۴
  20. اهتمام بلیغ و عزم راسخ حضرت علاّمه در حفظ حریم ولایت و شعائر دینی  ..   ۴۶
  21. عنایت حضرت علاّمه به تدوین کتابی پیرامون نوروز و مراسم متعارف آن  .   ۴۷
  22. رادمردان و احرار از تعصّبات جاهلی، مخاطبین اصلی این تألیف  …   ۴۹
  23. اعتراض برخی به تألیف کتاب وظیفۀ فرد مسلمان و پاسخ حضرت علاّمه به ایشان  .   ۴۹

فصل اوّل: هویّت نوروز و ریشۀ آداب و سنن آن ۶۵ ـ ۵۱

  1. لغت‌نامۀ دهخدا مدرکی جامع در تشریح هویّت نوروز      ۵۳
  2. نوروز عامّه و نوروز خاصّه از نگاه دهخدا    ۵۳
  3. نوروز و مهرگان، دو جشن بزرگ آریاییان  .   ۵۵
  4. مبدأ پیدایش تاریخ یزدگردی و جلالی  ..   ۵۵
  5. وجه تسمیۀ نوروز از نظر دهخدا    ۵۶
  6. اشعار فردوسی پیرامون پادشاهی جمشید در نوروز  .   ۵۶
  7. بررسی آداب و سنن مطرح شده در نوروز از نگاه برخی نویسندگان اسلامی  ..   ۵۷
  8. برافروختن آتش در شب نوروز توسط هرمزد پسر شاپور  .   ۵۹
  9. استقبال و ترویج خلفا از نوروز به جهت أخذ هدایا و تحفه‌ها    ۶۰
  10. نکات به‌دست آمده از متون و منابع مختلف پیرامون نوروز      ۶۰
  11. نوروز یک پدیدۀ خارجی و تکوینی غیر مرتبط به آداب و رسوم توهّمی  ..   ۶۱
  12. علّت اشتهار و تسمیۀ این روز به نوروز  .   ۶۱
  13. مجعول و بی‌مدرک بودن استناد خلقت زمین و آسمان و حضرت آدم به نوروز  .   ۶۲
  14. احتمال پیدایش نوروز از روز جلوس جمشید بر تخت مرصّع در آذربایجان  .   ۶۳
  15. عدم وجود دلیل موجّه و عقلایی برای انتخاب نوروز به عنوان روز اوّل سال  .   ۶۴
  16. متغیّر بودن نوروز در دوران ایران باستان  .   ۶۴
  17. بی‌توجّهی به محتوای پوچ و متوهَّم نوروز، علّت شیوع آن در بین مسلمانان  .   ۶۵

فصل دوّم: نوروز از منظر عقل و شرع ۹۳ ـ ۶۷

  1. عید از منظر ملل و اقوام مختلف  …   ۶۹
  2. ارزش و بهای هر فرد به اندازۀ آن چیزی است که نیکو می‌شمرد  .   ۷۱
  3. وصول به مرتبۀ الله اکبر، عالی‌ترین مرتبۀ کمال بشری  ..   ۷۱
  4. نماز عالی‌ترین مقدّمه برای وصول به مرتبۀ الله اکبر  .   ۷۲
  5. ترجیح عمر بن خطّاب دیدگاه خویش را بر دیدگاه حامل وحی در باب اذان و إقامه  .   ۷۳
  6. غیر مرتبط بودن ارزش‌های والای انسانی با ارتقای علوم بشری  ..   ۷۴
  7. خطیر بودن مسئولیّت متصدّیان و زعمای فرهنگی و اخلاقی جامعه  .   ۷۵
  8. تغییر و تحوّل در اندیشه و فکر جامعه، اوّلین رسالت انبیا و زعمای دین  ..   ۷۶
  9. عدم جواز طرح مبانی دینی و حقایق شرعی از افراد غیر صالح  ..   ۷۷
  10. وظیفۀ علمای راستین، جلوگیری از انحرافات منافی با روح و جان شریعت  …   ۷۷
  11. سنّت اربعین از جمله سنّت‌های باطل در میان ایرانیان  .   ۷۸
  12. بیان و ابلاغ حاقّ واقع، انتظار مردم از زعما و متصدّیان شریعت  …   ۷۹
  13. توجّه اسلام به آینده و پیشِ ‌رو، نه بازگشت به رفتار پیشینیان  .   ۸۰
  14. توجّه به مظاهر جاذب و گوش‌پرکن و القاب و اعتبارات، انگیزۀ غالبی در برگزاری سالگردها    ۸۱
  15. تغییر و تحریف اقامۀ تعقیبات پس از نمازهای یومیّه  .   ۸۳
  16. اطاعت و انقیاد تنها طریق وصول به حق و حقیقت  …   ۸۴
  17. اطّلاع کامل شارع مقدّس نسبت به مصالح نفس‌الأمریّه و ملاکات احکام  .   ۸۵
  18. نقد عید بودن سنّت دیرینۀ نوروز  .   ۸۵
  19. اشکالات وارد بر شرعیّت بخشیدن به مسألۀ نوروز  .   ۸۶
  20. عدم جواز ارتباط دادن سنّت نوروز به گردش زمین به دور خورشید  .   ۸۷
  21. فرق بین سنن اسلامی و سایر سنن از نظر علاّمه طباطبایی  ..   ۸۹
  22. مطابقت با فطرت، دلیل امضا و تأیید برخی سنّت‌های اجتماعی توسّط شارع مقدّس  …   ۹۰
  23. عدم انحصار سنن پسندیده در آنچه از ناحیۀ شرع آمده  .   ۹۲
  24. عدم وجود مقصد و غرض عقلایی و فطری در مسألۀ نوروز  .   ۹۲

فصل سوّم: بررسی احادیث وارد در اثبات و نفی نوروز ۱۹۷ ـ ۹۵

  1. آوردن هدیه برای أمیرالمؤمنین علیه السّلام در روز نوروز  .   ۹۷
  2. اهدای فالوده به أمیرالمؤمنین علیه السّلام در روز نوروز  .   ۹۹
  3. روایت ابراهیم کرخی از امام صادق علیه السّلام در هدیۀ نوروز و مهرجان  .   ۱۰۰
  4. نقد و بررسی روایت مفضّل بن عمر از امام صادق علیه السّلام در تأیید نوروز  .   ۱۰۱
  5. آغاز جعل سند و انتساب دروغین حدیث به حضرات معصومین، پس از ارتحال پیامبر اکرم  .   ۱۰۵
  6. داستان عبرت‌انگیز مرحوم سردار کابلی و جعل سند شجره‌نامۀ خاندان آل آقا    ۱۰۶
  7. مشابهت جعل حدیث در سلسله سند سادات آل آقا به تحریفات عاشورا توسط بنی‌امیّه      ۱۱۰
  8. روایت معلّی بن خنیس شاخص‌ترین حدیث در تأیید نوروز  .   ۱۱۲
  9. منزلت رفیع و مقام متین معلّی بن خنیس نزد امام صادق علیه السّلام  .   ۱۱۲
  10. مطالبۀ قصاص نمودن امام صادق علیه السّلام از قاتلین معلّی بن خنیس  …   ۱۱۳
  11. معلّی بن خنیس از موثّقین راویان و اهل جنّت است  …   ۱۱۴
  12. سوء استفادۀ جاعلین حدیث از علوّ مقام معلّی بن خنیس نزد امام صادق علیه السّلام  .   ۱۱۴
  13. نقد و بررسی روایت معلّی بن خنیس از امام صادق علیه السّلام در تأیید نوروز  .   ۱۱۴
  14. بررسی و تحلیل سند روایت معلّی بن خنیس  …   ۱۱۵
  15. نیامدن این حدیث قبل از شیخ طوسی در هیچ‌یک از کتب معتبرۀ شیعه  .   ۱۱۶
  16. سند نداشتن این حدیث در مصباح شیخ طوسی  ..   ۱۱۶
  17. فقدان این حدیث در نسخ خطی و اصلی مصباح شیخ طوسی  ..   ۱۱۷
  18. بی‌ارتباطی روایت با قبل و بعد در نسخی که در آنها آمده  .   ۱۱۷
  19. عدم وجود مجوّز و حجّت برای مرحوم مجلسی و شیخ عبّاس قمی در نقل این حدیث        ۱۱۸
  20. نقل برخی احادیث و ادعیۀ مجعوله توسّط شیخ عبّاس قمی در مفاتیح الجنان  .   ۱۱۹
  21. بی‌محتوایی برخی اعمال و ادعیۀ مذکور در مفاتیح پیرامون نوروز  .   ۱۲۰
  22. عدم تعیین روز نوروز در کلام شیخ طوسی و ابن‌ادریس  …   ۱۲۱
  23. دلیل ابن‌فهد حلّی و مرحوم افندی در تعیین اوّل سال شمسی به عنوان روز نوروز  .   ۱۲۳
  24. تعیین کردن بعضی از علما سه روز را به عنوان نوروز  .   ۱۲۴
  25. اعتراف ابن‌فهد حلّی به پیچیدگی تعیین روز نوروز  .   ۱۲۴
  26. کلام شهید اوّل در کتاب الذکریٰ، در تعیین روز نوروز  .   ۱۲۵
  27. تحقیق و تحلیل ابن‌فهد حلّی در تعیین نوروز  .   ۱۲۵
  28. نقد مؤلّف بر کلام ابن‌فهد حلّی  ..   ۱۲۶
  29. تمسّک صاحب جواهر به این روایت و روایات دیگر در استحباب غسل نوروز  .   ۱۲۷
  30. تمسّک صاحب جواهر به این روایت در توقّع ظهور و امور عظیمه  .   ۱۲۸
  31. پاسخ حضرت موسی بن جعفر به دعوت منصور دوانیقی جهت شرکت در جشن نوروز      ۱۳۰
  32. ادّعای صاحب جواهر مبنی بر تقیّه بودن روایات مخالف نوروز  .   ۱۳۰
  33. مؤیّدات صاحب جواهر در تعیین نوروز در ابتدای اعتدال ربیعی و انتقال شمس به حَمَل       ۱۳۱
  34. اشکالات و ایرادات وارد بر صاحب جواهر      ۱۳۲
  35. اشکال اول وارد بر صاحب جواهر در استناد استحباب غسل نوروز به شیخ طوسی  ..   ۱۳۳
  36. اشکال دوّم وارد بر صاحب جواهر در استناد استحباب غسل نوروز به متأخّرین  ..   ۱۳۳
  37. استناد به کلام صاحب جواهر مبنی بر عدم کفایت شهرت متأخّرین در استحباب غسل دحو الارض          ۱۳۴
  38. اشکال صاحب مصابیح بر شهید در استحباب غسل روز دحو الأرض  ….   ۱۳۵
  39. اشکال مؤلّف بر صاحب جواهر در کفایت شهرت متأخّرین برای استحباب غسل نوروز  .   ۱۳۶
  40. اشکال سوّم بر صاحب جواهر در تمسّک به روایت مفصّل المهذّب ابن‌فهد حلّی  ..   ۱۳۶
  41. متن روایت مفصّل نقل شده در مهذّب ابن‌فهد و بحار مجلسی در تأیید نوروز  .   ۱۳۷
  42. اعجاب مؤلّف از اباطیل و خرافات مطرح شده در این روایت مجعول  .   ۱۵۷
  43. اشکال مهمّ روایت مفصّل مجعول، در سی روز دانستن روزهای ماه  .   ۱۵۸
  44. اشکال وارد بر ترجیح این روایت مجعول و غیر مشهور بر روایات صحیحۀ مخالف  …   ۱۵۹
  45. وجوب وصول فقیه و مجتهد به حاقّ ملاکات و مبانی شرع مبین  ..   ۱۶۰
  46. روایات وارده از أمیرالمؤمنین در عدم جواز پرداختن به علم نجوم  .   ۱۶۱
  47. سیرۀ ائمّه علیهم السّلام دعوت به سوی رضا و تسلیم در برابر اراده و مشیّت حضرت حق       ۱۷۰
  48. عدم ترغیب و تشویق شرع مقدّس به فراگیری علوم غریبه  .   ۱۷۲
  49. نبودن این روایت در مصباح و مختصر آن، اشکال وارد دیگر بر صاحب جواهر  .   ۱۷۲
  50. عدم توجّه به تناقضات آشکار این روایت، اشکال وارد دیگر بر صاحب جواهر  .   ۱۷۳
  51. مصادف دانستن روز غدیر با نوروز، اشکال وارد دیگر بر صاحب جواهر  .   ۱۷۵
  52. عدم انطباق جنگ نهروان با روز نوروز  .   ۱۷۶
  53. عدم انطباق نوروز با فرستادن رسول خدا أمیرالمؤمنین را به سوی جنّیان  .   ۱۷۶
  54. عدم انطباق نوروز با روز فرمان به عبودیّت و پذیرش الوهیّت حضرت حق  ..   ۱۷۸
  55. بررسی علل ورود بسیاری از فقها در زلاّت و اشتباهات  …   ۱۷۹
  56. عدم توجّه به سند روایت معلّی بن خنیس، اشکال وارد دیگر بر صاحب جواهر  .   ۱۸۰
  57. ادّعای عدم قوّت معارضۀ روایات مخالف، اشکال وارد دیگر بر صاحب جواهر  .   ۱۸۱
  58. نهی اکید امام علیه السّلام از اطلاق عید بر روز نوروز  .   ۱۸۲
  59. ناصواب بودن سخن کسانی که این عید را عید ملّی می‌دانند نه اسلامی  ..   ۱۸۲
  60. برگزاری نوروز یعنی احیای سنن و آداب جاهلیّت و آیین زرتشتی  ..   ۱۸۳
  61. تاریخ قمری معیار و اساس تقویم و تاریخ اسلامی  ..   ۱۸۴
  62. ناصواب بودن کلام علاّمه شعرانی رحمه الله علیه در استحباب برگزاری نوروز  .   ۱۸۵
  63. شواهد و قراین کثیره در وجوب التزام به تاریخ قمری  ..   ۱۸۸
  64. تأکید بلیغ مرحوم قاضی به مرحوم قوچانی در بیداری تا طلوع شمس در شب قدر  .   ۱۸۸
  65. اشراف باطنی اولیا در دخالت تاریخ قمری در تشکّل حوادث و مناسبات مذهبی  ..   ۱۸۹
  66. مراجعه به منجّمین برای تشخیص روز نوروز، اشکال وارد دیگر بر صاحب جواهر  .   ۱۹۰
  67. تقیّه دانستن روایت مخالف نوروز، اشکال وارد دیگر بر صاحب جواهر  .   ۱۹۱
  68. نتیجه و ماحصل اشکالات وارد بر روایت معلّی بن خنیس  …   ۱۹۱
  69. داستان اصحاب الرّس و سنّت‌ها و آداب جاهلی ایشان  .   ۱۹۲
  70. پرستش اصحاب الرّس درخت صنوبری را به نام شاه‌درخت  …   ۱۹۳
  71. جشن و سرور اصحاب الرّس در مقابل شاه‌درخت  …   ۱۹۴
  72. کیفیّت به شهادت رساندن اصحاب الرّس پیغمبر زمان خویش را    ۱۹۵
  73. نزول عذاب بر اصحاب الرّس به جهت شهید نمودن پیغمبر خود  .   ۱۹۶
  74. پیروی مردم ایران از اصحاب الرّس در برگزاری جشن نوروز  .   ۱۹۷

فصل چهارم:نقد و بررسی مؤیّدات و شواهد دیگر نوروز ۲۷۴ ـ ۱۹۹

  1. تمسّک به مسألۀ تسامح در ادلّۀ سنن و روایات «من بلغ» جهت اثبات نوروز، و ردّ آن       ۲۰۱
  2. حکم به تسامح در ادلّۀ سنن با استناد به روایات «من بلغ»، و نقد آن  .   ۲۰۱
  3. انقیاد، هم‌درجۀ اطاعت است، همان‌طور که تجرّی همانند معصیت می‌باشد  .   ۲۰۲
  4. کلام مرحوم مامقانی در ممنوعیّتِ انتساب اخبار به ائمّه علیهم السّلام بدون طریق معتبر      ۲۰۳
  5. تسامح در ادلّۀ سنن یعنی بی‌اعتبار کردن کلام معصوم علیه السّلام  .   ۲۰۴
  6. بی‌اصل و اساس بودن قاعدۀ تسامح در ادلّۀ سنن  ..   ۲۰۶
  7. مورد و جایگاه استدلال به روایات «من بلغ»    ۲۰۶
  8. نقد استدلال به روایات «من بلغ» برای اثبات نوروز  .   ۲۰۷
  9. عدم وثاقت احادیث به صرف درج آنها در بحار الأنوار  .   ۲۰۷
  10. خبط و غلط فقها در استناد به روایت معلّیٰ برای تحصیل رضای خداوند  .   ۲۰۸
  11. استناد به تنقیح ملاک در کراهت و ناخرسندی خداوند از نوروز  .   ۲۰۹
  12. ترجیح جانب کراهت بر استحباب در مواقع تعارض  ….   ۲۰۹
  13. تمسّک به مسألۀ معاشرت و صلۀ رحم در تأیید نوروز، و ردّ آن       ۲۱۰
  14. اهمّیت بسیار صلۀ رحم و حسن معاشرت، در تعالیم دینی  ..   ۲۱۰
  15. کثرت روایات وارده از حضرات معصومین دربارۀ ارتباط با خویشان و دوستان  .   ۲۱۲
  16. تأثیر اکید قضای حاجت مؤمن و ایجاد مسرّت در قلب او برای صعود به مراتب کمال  .   ۲۱۲
  17. توجّه به تمام جهات و مصالح، جهت حکم به حُسن و مقبولیّت یک امر نزد شارع  .   ۲۱۳
  18. انطباق با موازین دین، دلیل مقبولیّت معاشرت‌ها و دید و بازدیدها    ۲۱۴
  19. اشکال اساسی قائلین به جمع روایات موافق و مخالف نوروز  .   ۲۱۵
  20. توجیهات غلط برخی افراد سبب دور کردن مردم از دسترسی به مبانی و حقایق مکتب  …   ۲۱۶
  21. لزوم برقراری دید و بازدیدها و معاشرت‌ها در مناسبت‌های دینی  ..   ۲۱۶
  22. خطا بودن تجدید خاطرات و اسم و رسم افراد پس از گذشت سال‌ها از فوت ایشان  .   ۲۱۷
  23. احیای واقعۀ غدیر و برگزاری جشن و سرور در ایّام غدیریّه  .   ۲۱۸
  24. ضرورت برپایی مراسم جشن عید فطر و قربان، جهت ایجاد اتّحاد و ائتلاف فرق اسلامی  ..   ۲۱۸
  25. درک ناچیز جوانان از حقیقت ولایت و محوریّت آن  .   ۲۱۹
  26. دست‌های پنهان و آشکار در احیای سنن خرافۀ جاهلی  ..   ۲۱۹
  27. اختصاص اربعین در فرهنگ شیعه به أباعبدالله علیه السّلام  .   ۲۲۰
  28. وجوب ترویج و توجّه به سنن و آداب اسلامی در قبال آیین و سنن جاهلی  ..   ۲۲۱
  29. توحید، یگانه محور نظام ادیان الهی در افعال و اعتقادات انسانی  ..   ۲۲۱
  30. عدم دخالت میل و خواست افراد در مسألۀ هدایت و شریعت  …   ۲۲۲
  31. هیچ فخری برای عرب بر عجم نیست مگر به معیار و میزان تقوا    ۲۲۳
  32. مطرود بودن قومیّت و ملّیّت در قبال محوریّت و مرکزیّت توحید  .   ۲۲۳
  33. زوال روح عبودیّت و بندگی در برخی مساجد و مشاهد کهن  ..   ۲۲۴
  34. علّت تشویق و ترغیب به زیارت قبور اولیای الهی  ..   ۲۲۵
  35. محل تردّد توریست و کسب درآمد شدن قبور اولیای الهی  ..   ۲۲۶
  36. متفاوت بودن میزان درک و معرفت افراد نسبت به ولایت و امامت  …   ۲۲۶
  37. وجوب بازگشت مساجد و مراقد اولیای الهی به حال و هوای توحیدی  ..   ۲۲۷
  38. وظیفه و تکلیف علمای راستین در احیای مساجد و قبور اولیا    ۲۲۸
  39. اشکالات وارد بر فردوسی در تدوین شاهنامه  .   ۲۲۸
  40. پشیمانی فردوسی از تدوین و تألیف شاهنامه  .   ۲۲۹
  41. عصر غزنویان عصر شکوفایی علمی و نهضت ترقّیات  …   ۲۲۹
  42. علل تدوین کتب محوری و مهمّ دانشمندان به زبان عربی  ..   ۲۲۹
  43. تمایل و اشتیاق بشر برای فراگیری و استعمال الفاظ و لغت آیین الهی  ..   ۲۳۰
  44. مرهون بودن ترقّیات نوابغ علمی و مشاهیر و بزرگان ایران به آموزه‌های معرفتی مکتب اسلام ۲۳۱
  45. دواعی و انگیزه‌های مشاهیر شعر ایرانی در سرودن اشعار عربی  ..   ۲۳۲
  46. تدوین کتب توسّط بوعلی و ابوریحان به زبان عربی علیٰ‌رغم ایرانی بودن ایشان  .   ۲۳۳
  47. غنا و قوّت و توانایی بالای زبان عربی در تأدیۀ مراد و رساندن مفاهیم  .   ۲۳۴
  48. جهان‌شمولی مکتب اسلام و خاتمیّت رسالت پیامبر اکرم  .   ۲۳۴
  49. مخالفت‌های زیاد با ترویج و ورود زبان عربی در فرهنگ و لغت فارسی  ..   ۲۳۵
  50. تصریح فردوسی به گزینش مذهب شیعه و تشیّع خویش  …   ۲۳۶
  51. احترام و اعزاز فردوسی در تمایل او به اهل بیت علیهم السّلام  .   ۲۳۸
  52. احیای زبان فارسی، علّت تدوین شاهنامه توسط فردوسی  ..   ۲۳۹
  53. اشتباه فردوسی در تشخیص ملاک مباهات و فخرفروشی ملل  ..   ۲۳۹
  54. تسخیر قلب و فکر ایرانیان با تدوین مثنوی معنوی  ..   ۲۴۰
  55. تأسّف فردوسی بر عمر بر باد رفته خویش پس از تدوین شاهنامه  .   ۲۴۰
  56. طرح مبانی ناسیونالیستی و پی‌ریزی فرهنگ پان ایرانیسم توسّط فردوسی  ..   ۲۴۲
  57. مبارزۀ اکید و شدید رژیم طاغوت با زبان عربی  ..   ۲۴۲
  58. دفاع از وطنیّت و رجوع به فرهنگ قهقرایی توسّط برخی از کوته‌نظران دوآتشه  .   ۲۴۲
  59. مبارزۀ أکید و شدید مرحوم علاّمه طهرانی با عربی‌زدایی  ..   ۲۴۴
  60. استناد صدرالمتألّهین به کلام فردوسی در باب وحدت شخصیّۀ وجود  .   ۲۴۴
  61. سوء استفادۀ دولت‌مردان، از بزرگان و علمای اهل اطّلاع  .   ۲۴۵
  62. دیدگاه مولانا در مقام فرق بین شاهنامه و قرآن  .   ۲۴۵
  63. ناپسندی صلۀ رحم و اهدای هدایا در فضای پیروی از سنن باستان و آیین کهن  ..   ۲۴۶
  64. اشکال وارد بر دستجات سینه‌زنی و سخنرانی‌ها و پخش اذان از بلندگوها    ۲۴۶
  65. استمرار بخشیدن به آیین مجوس، علّت اصلی نهی از برگزاری مراسم نوروز  .   ۲۴۷
  66. مدح برخی سنن غیر مخالف با مبانی شریعت و ملاکات دینی  ..   ۲۴۸
  67. عدم جواز برگزاری اعیاد ملّی و عزاهای عمومی در صورت تقارن با اعیاد و وفیات اسلامی       ۲۴۸
  68. وجوب إحیای سنن حسنه و پرهیز از سنن سیّئه  .   ۲۵۰
  69. روزه گرفتن بنی‌امیّه در روز عاشورا    ۲۵۰
  70. تبدّل موضوع و تغییر جهت روزه در روز عاشورا    ۲۵۱
  71. بقا و استمرار حرمت پوشیدن کراوات تا این زمان  .   ۲۵۱
  72. حرمت تشبّه به کفّار در لباس و طعام  .   ۲۵۲
  73. حرمت قرار دادن دست‌ها بر روی هم در نماز  .   ۲۵۲
  74. علّت مخالفت علمای راستین با به دست گرفتن چنگال  .   ۲۵۳
  75. مقابلۀ برخی از علما و بزرگان در زمان گذشته با استفاده از بلندگو  .   ۲۵۴
  76. خلاف سنّت پیامبر بودن استفاده از تریبون در مساجد و حسینیّه‌ها    ۲۵۶
  77. تأسّف از احیای آیین گذشتگان و جشن و پای‌کوبی برای آن به‌جای عید غدیر  .   ۲۵۶
  78. معنای عید در لغت و در اصطلاح مردم‏ و ملل و نحل  ..   ۲۵۷
  79. عید گرفتن سیّد ابن طاووس (ره) روز بلوغ فرزندش را    ۲۵۹
  80. جایگاه و منزلت عید فطر و قربان در دین مقدّس اسلام  .   ۲۶۰
  81. تطهیر و نماز جمعه و استماع خطبه‌ها، علّت عید شدن روز جمعه  .   ۲۶۲
  82. عید غدیر، روز عبودیّت و تسلیم در برابر حق‏  ..   ۲۶۳
  83. عید غدیر پاسخ دادن به ندای حضرت قدّوس و پذیرش کلام رسول خدا در حصر ولایت  …   ۲۶۳
  84. تشبیه بلند نمودن رسول خدا أمیرالمؤمنین را روی دست، به نشان دادن زلیخا یوسف را به زنان       ۲۶۴
  85. زنده نگاه داشتن عید غدیر توسّط أئمّۀ اطهار و شیعیان ایشان  .   ۲۶۶
  86. عید غدیر، در نزد سایر مسلمین از عامّه‏  .   ۲۶۷
  87. تهنیت گفتن شیخین و زنان رسول خدا به أمیرالمؤمنین در روز غدیر  .   ۲۶۹
  88. لزوم جایگزینی عید غدیر به‌جای روز تاج‌گذاری و به سلطنت رسیدن شاهان  .   ۲۷۰
  89. مصافحه و بیعت مردم با أمیرالمؤمنین علیه السّلام در روز غدیر  .   ۲۷۱
  90. نپذیرفتن أمیرالمؤمنین هدایای روز نوروز را، دلیل بر بطلان آن  .   ۲۷۲
  91. اعتراض أمیرالمؤمنین به علّت پذیرش هدایای نوروز، دلیل واضح بر بطلان آن  .   ۲۷۳

خاتمه: تاریخ نوروز و نگرش اسلام به آن ۲۸۴ ـ ۲۷۵

  1. نکتۀ اوّل: تاریخچۀ نوروز و کیفیّت پدید آمدن آن  .   ۲۷۷
  2. کلام ابوریحان در کیفیّت پدیدآمدن نوروز  .   ۲۷۷
  3. کلام آقا رضی قزوینی در کیفیّت پیدایش نوروز  .   ۲۷۸
  4. اختلاف در ابتدای سال در زمان‌های گذشته  .   ۲۷۹
  5. نکتۀ دوم: کیفیّت نگرش اسلام به روز نوروز  .   ۲۸۰
  6. اسم نبردن شیخ مفید در مقنعه و شیخ طوسی در تهذیب از نوروز و مستحبّات آن  .   ۲۸۱
  7. عدم التفات متأخّرین بر جعل و دَسّ و خیانت جاعل در مصباح شیخ  ..   ۲۸۲
  8. مخدوش بودن سند و دلالت روایت معلّی بن خنیس  …   ۲۸۲
  9. اشکالات وارد بر مقاله‌های مثبت و نافی نوروز  .   ۲۸۳

 

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن