کتاب عنوان بصری
کتاب عنوان بصری تالیف مرحوم آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله نفسه الزکیه
جلد اول
پیش در آمد ….. ص : ۵
مقدمه ….. ص : ۱۹
متن و ترجمه حدیث عنوان بصرى ….. ص : ۲۳
مجلس ۱: اهمیت حدیث عنوان بصرى در تبیین سیر و سلوک الهى ….. ص : ۳۶
شروع جلسات علامه طهرانى قدس الله نفسه در طهران با شرح نهج البلاغه ….. ص : ۳۷
اهتمام مرحوم علامه طهرانى بر قرائت و تفسیر قرآن ….. ص : ۳۷
کتاب امام شناسى و معاد شناسى، ثمره جلسات روزهاى جمعه و ماه مبارک در مسجد قائم ….. ص : ۳۸
اهتمام شدید حضرت علامه طهرانى در خدمت به اسلام و تبلیغ احکام آن ….. ص : ۳۹
اقامت علامه طهرانى در طهران، بر اساس دستور استاد ….. ص : ۳۹
علامه طهرانى اهل تعریف از خود نبودهاند ….. ص : ۳۹
مطالب عرفاء الهى، ملهم از عالم حقیقت و واقع ….. ص : ۴۰
در دسترس بودن علامه طهرانى در ایام اقامت در طهران ….. ص : ۴۱
انسان همیشه دسترسى به بزرگان ندارد ….. ص : ۴۲
کیفیت تشکیل جلسات عنوان بصرى ….. ص : ۴۲
مثنوى بسیار عالى و راقى حضرت حافظ و تفسیر آن ….. ص : ۴۵
چرا حدیث عنوان بصرى براى بحث انتخاب شد؟ ….. ص : ۴۶
دستورالعمل سلوکى امام صادق علیهالسلام، به عنوان بصرى ….. ص : ۴۷
سالک باید در مقام عمل اثر تکوینى تمام اعمالش را دریابد ….. ص : ۴۸
واکنش مرحوم قاضى نسبت به برخورد مرحوم حداد با فرزندشان ….. ص : ۴۸
حضرت حداد:«هر سخنى در نفس اثر تکوینى ایجاد مىکند که دیگر از بین نمىرود» ….. ص : ۴۹
روایت عنوان بصرى به نقل از مرحوم شیخ بهائى اعلى الله مقامه ….. ص : ۵۰
لزوم ذکر و ورد براى تلطیف و تجرد نفس ….. ص : ۵۱
خطبه أمیرالمؤمنین علیهالسلام در بیان صفات اولیاء خدا ….. ص : ۵۱
اولیاء الهى در همین دنیا در آخرت مستقر شده و آن را مشاهده نمودهاند ….. ص : ۵۲
داستان شخصى معترض به نظام تقدیر و مشیت الهى ….. ص : ۵۳
حکایتى بسیار جالب و آموزنده از کتاب خاطرات محمد رضا شاه ….. ص : ۵۵
اولیاء با گذشتن از مقام جمال و جلال، نظارهگر حضرت حقند ….. ص : ۵۶
مجلس ۲: حقیقت ولایت و کیفیت هدایت ….. ص : ۵۹
منظور امام صادق علیهالسلام از«إنى رجل مطلوب» ….. ص : ۶۱
اطوار و ادوار مختلف تاریخ ائمه علیهم السلام ….. ص : ۶۲
فلسفه غزوات و جنگها در اسلام ….. ص : ۶۳
بروز شبهات و اشکالات به واسطه نگرش کثرتى به دین ….. ص : ۶۴
برطرف شدن اشکالات به واسطه نگرش وحدتى به دین ….. ص : ۶۴
حسن عقلى تحمیل حق نسبت به فرد جاهل ….. ص : ۶۴
به ریسمان کشیدن مشرکین در جنگ بدر از باب استعلا و قهر نبوده است ….. ص : ۶۵
وجه تبسم رسول خدا از دیدن اسرا در جنگ بدر ….. ص : ۶۶
چرا گوسفند از شبانى چون حضرت موسى مىگریزد ….. ص : ۶۶
عمل پیامبران و اولیاء بر طبق عقل و منطق خود است نه بر طبق تمنیات مردم ….. ص : ۶۷
أمیرالمؤمنین علیهالسلام چون پدرى دلسوز، خود به سراغ مردم مىرفت ….. ص : ۶۸
چرا سیره أمیرالمؤمنین پس از اتمام حجت با مردم تغییر کرد ….. ص : ۶۹
چرا مردم پس از رسول خدا حتى حضرت زهرا را از یاد بردند ….. ص : ۶۹
پس از أمیرالمؤمنین ارتباط مردم با ائمه به آسانى ممکن نبوده است ….. ص : ۷۱
آیا هدایت پروردگار منوط به ارتباط ظاهرى با امام است؟ ….. ص : ۷۱
آیا در زمان غیبت باب وصول و هدایت و سلوک إلى الله مسدود است ….. ص : ۷۱
ولایت عبارت است از: احاطه نیروئى مرموز بر ماسوى الله ….. ص : ۷۲
هدایتگرى امام علیهالسلام در حضور و غیبت یکى است ….. ص : ۷۲
تحلیل«إنى رجل مطلوب» در کلام امام صادق علیهالسلام ….. ص : ۷۳
پاسخ مرحوم علامه در گلایه شخصى از گرفتارىها و مشکلات ….. ص : ۷۴
سالک باید خود را با قضا و تقدیر الهى تطبیق دهد ….. ص : ۷۴
معنا نداشتن توحید، بدون اختلاف در شبکات و مظاهر آن ….. ص : ۷۴
یکسان بودن نزول فیض هدایت و دستگیرى پروردگار در همه ادوار ….. ص : ۷۵
در هدایت انسان فقط مشیت الهیه دخیل است نه غیبت و ظهور ….. ص : ۷۵
مکتبى که در دستوراتش توحید را ملاحظه کند به واقعیت نزدیکتر است ….. ص : ۷۶
مجلس ۳: هدایت تکوینى و تشریعى ائمه علیهم السلام ….. ص : ۷۹
علوم لدنى ائمه علیهم السلام ….. ص : ۸۱
اگر آیات و روایات در کلام ما نباشد، متاعى براى عرضه کردن نداریم ….. ص : ۸۳
هر گویندهاى باید مدارک گفتار خود را بیان کند ….. ص : ۸۳
کلام معصوم، معصوم و جاوید است ….. ص : ۸۴
در دسترس بودن أمیرالمؤمنین به مدت بیست و پنج سال ….. ص : ۸۵
خفقان و اختناق شدید در دوران امام کاظم و عسکریین علیهم السلام ….. ص : ۸۵
تعریف هدایت در مکتب عرفان و عرفاء الهى ….. ص : ۸۵
معیت أمیرالمؤمنین با تمام شراشر وجود افراد ….. ص : ۸۶
حقیقت ولایت در مقام اظهار و إخفاء یکى است و یک اثر دارد ….. ص : ۸۶
بىفائده بودن قرب ظاهرى با ولى خدا در صورت عدم اتصال باطنى ….. ص : ۸۷
پاسخ مرحوم علامه به شخصى که از فراق گلایه داشت ….. ص : ۸۸
امام زمان علیهالسلام از خود ما به ما نزدیکتر است ….. ص : ۸۹
قسمتى از روایت معروف حضرت امام عسکرى علیهالسلام ….. ص : ۸۹
تفسیر و تعریفى از ولایت ….. ص : ۹۰
احاطه على امام زمان علیهالسلام بر تمام عوالم سفلى و علوى ….. ص : ۹۱
غنیمت دانستن فرصت، رمز موفقیت سالک ….. ص : ۹۲
بروز و ظهور نفس اعمال انسان در روز قیامت ….. ص : ۹۳
تبیین کلام امام عسکرى علیهالسلام در کیفیت دستگیرى از مؤمن صافىضمیر ….. ص : ۹۴
زنده شدن کبوتر مرده، به دست ولى خدا و دستگیرى مردى از أعیان همدان ….. ص : ۹۵
کیفیت هدایت، فقط در دست ولى خداست ….. ص : ۹۸
حکایت استدراج فردى که اصرار بر دیدن مرحوم علامه در شب احیاء داشت ….. ص : ۹۹
مجلس ۴: احاطه على و علمى امام مبین در هدایت انسان ….. ص : ۱۰۳
عدم تأثیر حضور و غیبت امام علیهالسلام، در هدایت و دستگیرى مردم ….. ص : ۱۰۵
هدایت و دستگیرى امام ارتباطى قلبى و ملکوتى است که زمان و مکان برنمىتابد ….. ص : ۱۰۶
وجود امام، تفسیر«امام مبین» و«امام مبین» باطن و حقیقت«کتاب مبین» است ….. ص : ۱۰۶
خداوند هر چیزى را در«امام مبین» إحصا و جمعآورى کرده است ….. ص : ۱۰۷
تمامى موجودات به نحو علم حضورى در نفس امام وجود دارند ….. ص : ۱۰۷
وجود امام علیه السلام، نسخه اصلى پدیده عالم خلقت ….. ص : ۱۰۸
در روایات«امام مبین» به نفوس معصومین تفسیر شده است ….. ص : ۱۰۹
احاطه على و علمى امام در کلام حضرت بقیهالله عجل الله فرجه ….. ص : ۱۰۹
ظهور امام زمان زمانى است که مردم خلأ وجود حضرت را ادراک کنند ….. ص : ۱۱۰
تقاضاى دستورى از حضرت حداد براى ملاقات با امام زمان علیهالسلام و پاسخ ایشان ….. ص : ۱۱۰
قرب ظاهرى و ادراک حضور پیامبر ملاک و معیار نیست ….. ص : ۱۱۱
بعد از پیامبر فقط سه نفر باقى ماندند ….. ص : ۱۱۱
امام زمان علیهالسلام بر تمام وجود ما احاطه علمى دارند ….. ص : ۱۱۱
ما نسبت به مراعات شما اهمال نداریم ….. ص : ۱۱۲
متلاشى شدن بدن افراد عادى در فرض ادراک سر ملکوت ….. ص : ۱۱۳
اگر عنایت امام زمان نباشد دشمنان ما را از پاى درمىآورند ….. ص : ۱۱۴
ولایت یعنى احاطه على و واقعى بر همه مقدرات و نفوس ….. ص : ۱۱۵
کیفیت نزول اسماء و صفات کلیه الهیه در مجالى آفاق و انفس ….. ص : ۱۱۵
امام علیهالسلام، مجرى علم پروردگار در مجالى و مظاهر کثرت ….. ص : ۱۱۵
اختراع عبارت است از: نود و نه درصد الهام و یک درصد تلاش ….. ص : ۱۱۶
حکایت عالمى که خود را از حضرت ابوالفضل علیهالسلام اعلم مىدانست ….. ص : ۱۱۶
داستان بسته شدن باب علم بر عالمى که بر شهید ثانى جسارت نمود ….. ص : ۱۱۷
شرحى کوتاه از حالات شهید اول و ثانى(ت) ….. ص : ۱۱۷
حکایتى در بسته شدن باب علم بر انسان ….. ص : ۱۱۹
امام علیه السلام، دست مخفى پروردگار در عالم وجود ….. ص : ۱۱۹
شرط سلوک خلوص و تسلیم است، نه حضور امام و ولى ….. ص : ۱۲۰
دست بزرگان طریق از ابتدا در دست ولى خدا نبوده است ….. ص : ۱۲۱
تقاضاى دستور عدهاى از علماء نجف از مرحوم قاضى و پاسخ ایشان به آنها ….. ص : ۱۲۱
حکایت علمائى که به اندازه قلیان کشیدن براى بیدارى شب وقت نداشتند ….. ص : ۱۲۲
پاسخ جالب مرحوم شیخ انصارى به عدهاى از مقلدین خویش ….. ص : ۱۲۴
مجلس ۵: حقیقت و معناى سیر و سلوک الهى ….. ص : ۱۲۶
سلوک یعنى قیام به آنچه مورد رضاى حق است ….. ص : ۱۲۷
مرحوم علامه:«بدانید که قدم از قدم برنمىدارید إلا بالعمل برضى الله» ….. ص : ۱۲۸
مرحوم آیه الله انصارى: سلوک یعنى عمل کردن به احکام خمسه ….. ص : ۱۲۹
سؤال جالب آیه الله حسنزاده آملى از آقازاده مرحوم قاضى رضوان الله علیه ….. ص : ۱۲۹
کلام امام زمان علیهالسلام در نامهاى به شیخ مفید أعلى الله مقامه ….. ص : ۱۳۰
تقاضاى دستور یکى از علماى معروف قم از علامه طهرانى و پاسخ ایشان ….. ص : ۱۳۱
مراجعه به استاد به شرط عدم پیروى در بعضى موارد، توجیه عقلى و منطقى ندارد ….. ص : ۱۳۲
شمهاى از حالات آیه الله حاج ملاعلى کنى رحمه الله علیه ….. ص : ۱۳۴
کشیدن خط راهآهن توسط انگلیسىها در ایران، بهانه براى ورود استعمار ….. ص : ۱۳۴
تشبیه لطیف نفس به گوسالهاى که به گاو تبدیل مىشود ….. ص : ۱۳۵
داستان شخصى که قبل از رسیدن منصب و مقام به دیگران اعتراض مىنمود ….. ص : ۱۳۶
عنایت و لطف، پشتیبان کسانى است که قدم صدق در راه او برمىدارند ….. ص : ۱۳۷
مرحوم علامه طهرانى:«سالک باید مثل کسى باشد که شب امتحانش را مىگذراند» ….. ص : ۱۳۷
سالک واقعى در خود احساس درد مىکند و تمام توجهش به ولى خداست ….. ص : ۱۳۹
علامه طهرانى، تنها فردى که در خدمت حضرت حداد سرگرم به خود بود ….. ص : ۱۴۰
بهدست دادن ملاکات، یکى از مسائل مورد نظر مرحوم علامه ….. ص : ۱۴۱
مطلوبیت مجالس سیدالشهداء، جهت رسیدن به ملاکات است ….. ص : ۱۴۱
اگر فرضا عاشوراى دیگرى تکرار شود ما در کدام سپاه قرار داریم؟ ….. ص : ۱۴۲
ملاکهائى که مرحوم علامه درصدد بیان آن بودند ….. ص : ۱۴۳
مرحوم علامه تنها مرد عمل به آنچه که خود مىگفت ….. ص : ۱۴۳
مجلس ۶: امکان طى طریق، قبل از وصول به ولى الهى ….. ص : ۱۴۶
نکته مهمى که تا قبل از زمان تألیفات علامه طهرانى رضوان الله علیه روشن نشده بود ….. ص : ۱۴۸
رجوع به استاد کامل شرط اصلى سلوک إلى الله است ….. ص : ۱۴۸
آیا علامه طهرانى از ابتدا در خدمت استاد کامل بودهاند؟ ….. ص : ۱۴۹
علامه طهرانى در برههاى نسبتا طولانى در خدمت استاد کامل نبودهاند ….. ص : ۱۴۹
بعضى از اساتید علامه طهرانى قطعا کامل نبودند ….. ص : ۱۵۰
مقدمهاى مهم در پاسخ به اشکال رجوع به فرد ناقص ….. ص : ۱۵۱
سالک پیوسته باید بر اساس فهم و یقین به دنبال مطلوب حرکت نماید ….. ص : ۱۵۱
اختلاف در کیفیت مقدرات الهى براى سالک مهم نیست ….. ص : ۱۵۱
حکایتى در میزان ادراک مردم از امامت حضرت جواد علیهالسلام ….. ص : ۱۵۲
در هیچ زمان و مکانى راه رسیدن به خدا مسدود نیست ….. ص : ۱۵۳
مرحوم علامه طهرانى:«ما این سفره را براى همه باز کردیم» ….. ص : ۱۵۴
حکایت عالمى بزرگوار که صددرصد وجود خود را تسلیم نکرده بود ….. ص : ۱۵۴
تنها محور ورود به خیمه ولایت، قلب صاف و خلوص نیت است ….. ص : ۱۵۵
میزان اطاعت علامه طهرانى از حضرت حداد قدس الله نفسهما ….. ص : ۱۵۶
تسلیم در مقابل مشیت الهى، مهمترین مسأله براى سالک ….. ص : ۱۵۷
حضرت حداد:«بعضىها راه نرفته سالکاند!» ….. ص : ۱۵۷
داستان کتابفروش دورهگردى که سالک استاد ندیده بود ….. ص : ۱۵۸
عبارات عجیب مرحوم علامه طهرانى در مورد شهید طیب حاجرضائى ….. ص : ۱۵۹
علامه طهرانى:«طیب دوران سلوکش را در زندان گذراند!» ….. ص : ۱۶۱
گاهى صلاح سالک در عدم وصول به ولى خداست ….. ص : ۱۶۲
مراحل مختلف سیر حضرت علامه طهرانى قدس سره ….. ص : ۱۶۲
عبارت عجیب مرحوم علامه طهرانى در هنگام وصول به مرحوم حداد قدس الله اسرارهما ….. ص : ۱۶۳
چرا باید وصى ظاهر علنا معرفى گردد؟ ….. ص : ۱۶۴
حجیت امامت ثبوتى است و نیازى به وصایت و اثبات ندارد ….. ص : ۱۶۵
یعنى اگر حضرت موسى بن جعفر حتى به یک نفر هم نمىگفت، باز امام ….. ص : ۱۶۵
اگر معرفى رسول خدا در غدیر نبود عقلا از چه کسى باید تبعیت شود؟ ….. ص : ۱۶۶
امام علیهالسلام را چگونه باید شناخت؟ ….. ص : ۱۶۶
دستگیرى امام کاظم از مردى که بعد از امام صادق علیهماالسلام متحیر بود ….. ص : ۱۶۷
حجیت در وصایت بر مبناى حجیت در خبر واحد است ….. ص : ۱۶۹
حجیت در امامت و ولایت بر مبناى حجیت خبر متواتر است ….. ص : ۱۶۹
امام و ولى الهى چون خورشید در وسط آسمان، احتیاجى به افاضه حجیت از غیر ندارد ….. ص : ۱۷۰
چرا بزرگان براى خودشان وصى ظاهر تعیین مىکنند؟ ….. ص : ۱۷۰
مرحوم قاضى در زمان حیات خود افرادى را به غیر مرحوم قوچانى ارجاع مىدادند ….. ص : ۱۷۳
لزوم اطاعت همه افراد از وصى ظاهر، تقدیم مفضول بر فاضل است ….. ص : ۱۷۴
مرحوم علامه طهرانى قطعا کسى را به عنوان وصى ظاهر چه علنا و چه کتبا معرفى نکردند ….. ص : ۱۷۶
عبارات روح مجرد در باب وصى ظاهر سندى مهم است ….. ص : ۱۷۶
وظیفه شاگردان و ارادتمندان علامه طهرانى در شرائط حاضر ….. ص : ۱۷۶
بزرگانى چون علامه طباطبائى و سید حسن مسقطى، به مقام فناء رسیدند و در خدمت مرحوم حداد هم نبودند ….. ص : ۱۷۶
اشکال شاگردان مرحوم انصارى انکار اصل لزوم رجوع به استاد و ولى بود ….. ص : ۱۷۷
شاگردان مرحوم انصارى قدرت مقابله با منطق آقاى حداد و علامه طهرانى را نداشتند ….. ص : ۱۷۸
در مبانى اعتقادى فقط خبر واحد قطعىالصدور و قطعىالدلاله قابل پذیرش است ….. ص : ۱۷۸
سعادت و شقاوت انسان به مبانى اعتقادى بستگى دارد ….. ص : ۱۷۹
وظیفه سالک در صورت عدم دسترسى به ولى کامل ….. ص : ۱۷۹
مرحوم علامه طهرانى در زمان حیات مرحوم انصارى بدون ارجاع ایشان، به مرحوم حداد مراجعه مىکنند ….. ص : ۱۸۰
هر کسى باید بر اساس فهم و بینش و وظیفه خود حرکت کند ….. ص : ۱۸۰
در راه خدا منازعه و مخالفت و تحمیل وجود ندارد ….. ص : ۱۸۱
سلوک حرکت در مسیرى است که خداوند آن را تعیین و مقدر فرموده است ….. ص : ۱۸۲
رفیق، کیمیاى سعادت است و گاه از استاد مفیدتر ….. ص : ۱۸۲
مجلس ۷: اختلاف شواکل لازمه اختلاف در کیفیت هدایت ….. ص : ۱۸۵
سلوک یعنى حرکت انسان به سوى مبدأ کمالیه خود ….. ص : ۱۸۷
لازمه کیفیت شاکله هر فرد، اختلاف در مسیر است ….. ص : ۱۸۷
اختلاف شاکله حتى در ائمه علیهم السلام هم وجود دارد ….. ص : ۱۸۸
نقش پدیدهها و ارتباطات در برداشت و ادراک انسان ….. ص : ۱۸۹
نقش زمان و مکان در ادراک انسان ….. ص : ۱۸۹
برخى خصوصیات نفسى افراد، متأثر از زمان و مکان و پدیدهها نیستند ….. ص : ۱۹۰
جز اولیاء خدا، هیچ کس بر خصوصیات نفسانى افراد اشراف ندارد ….. ص : ۱۹۱
اولیاء خدا با یک نگاه به تمام خصوصیات افراد پى مىبرند ….. ص : ۱۹۱
ولى خدا با بینش الهى به تمام زوایاى نفس تسلط دارد ….. ص : ۱۹۳
یک لحظه ادراک حقیقت حضرت حداد بر دنیا و آخرت ترجیح دارد ….. ص : ۱۹۴
انسان دردمند فقط به فکر درمان خویش است ….. ص : ۱۹۴
حکایتى عبرتانگیز از بىاعتبارى دنیا و بىوفائى دوستان و آشنایان ….. ص : ۱۹۵
دستور مرحوم آیه الله حجت بر شکستن مهر خود در هنگام ارتحال ….. ص : ۱۹۶
پس از ارتحال علامه طهرانى وظیفه همه ارحام و شاگردان ایشان روشن بود ….. ص : ۱۹۷
حالات توحیدى حضرت سیدالشهداء علیهالسلام در روز عاشورا ….. ص : ۱۹۸
عدم اتکاء اهل بیت سیدالشهداء علیهالسلام به آن حضرت در روز عاشورا ….. ص : ۱۹۹
داستان رباعى خواندن مرحوم حاج میرزا حسن نورى همدانى نزد مرحوم علامه طهرانى ….. ص : ۲۰۰
سیدالشهداء خود و همه اصحابش را فداى توحید نمود ….. ص : ۲۰۰
مسأله اول در مقام جمعالجمعى رعایت شئون عالم ظاهر است ….. ص : ۲۰۱
داستان شخصى که با کسالت سرطان خون از همه چیز مأیوس شده بود ….. ص : ۲۰۱
مقام جمعالجمعى حضرت سیدالشهداء در روز عاشورا ….. ص : ۲۰۲
مسأله دوم در مقام جمعالجمعى مراعات شئون عالم باطن است ….. ص : ۲۰۳
عملکرد سیدالشهداء در جمع بین مقام وحدت و کثرت به نحوى بود که تا أبد احدى نتواند کمتر خردهاى بگیرد ….. ص : ۲۰۴
مبناى حرکت در مکتب مرحوم علامه طهرانى براساس توحید است ….. ص : ۲۰۵
حالات حضرت علامه طهرانى قدس الله نفسه در شب و صبح وفات ….. ص : ۲۰۵
چرا رسول خدا پس از ممانعت عمر، از نوشتن وصیت خوددارى نمود؟ ….. ص : ۲۰۶
علت پیشنهاد رسول خدا بر نوشتن وصایت، رحمت مطلقه او بر امت بود ….. ص : ۲۰۹
رسول خدا با ننوشتن وصیتنامه سند توحید خود را امضاء فرمود ….. ص : ۲۱۰
تعبیر أمیرالمؤمنین علیهالسلام از بیعتکنندگان با ایشان بعد از خلفاء ثلاثه ….. ص : ۲۱۰
تعبیر حضرت صدیقه سلام الله علیها از غاصبین خلافت، به سامرى و گوساله سامرى ….. ص : ۲۱۰
عملکرد أمیرالمؤمنین علیهالسلام نسبت به مردم بر اساس مسأله توحید ….. ص : ۲۱۱
فهارس عامه ….. ص : ۲۱۳
آثار منتشره ….. ص : ۲۴۱