سلامت

نکات دهگانه پیرامون سلامت دهان و دندان

۱- تنها در سال گذشته در کشور امریکا، بزرگسالان بیش از ۱۶۴ میلیون ساعت کاری و کودکان بیشتر از ۵۱ میلیون ساعت درسی خود را به خاطر مشکلات مربوط به دهان و دندان از دست داده‌اند. با مراجعه به موقع به دندان پزشک جهت معاینه دندا‌‌نهایتان مانع از هدر رفتن زمان مفید خود شوید.

۲- بعد از هر بار استفاده از مسواک آن را با آب گرم بشویید و فراموش نکنید که بعد از یک دوره آنفولانزا، سرماخوردگی یا سایر عفونت‌های ویروسی مسواک خود را تعویض کنید در غیر اینصورت شما در معرض عفونت مجدد قرار خواهید گرفت.

 

سلامت دهان و دندان
سلامت دهان و دندان

۳- محکم مسواک زدن کار درستی نیست وباعث فرسایش و آسیب برگشت ناپذیر به می‌نای دندان شده و حساسیت دندانی یا مشکلات دیگری را ایجاد می‌نماید. بوی بد دهان باعث آزار اطرافیان می‌شود با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن همنشینی و همکاری با شما مثل نشستن کنار کولر خوشایند است.

۴- بعد از گذشت سه ماه از شروع استفاده از مسواک، الیاف آن فرسوده می‌شود و دیگر در تمیز کردن دندان‌ها موثر نیست. پس هر سه ماه مسواک خود را عوض کنید.

۵- جرج واشنگتن یکی از معدود افراد خوش‌شانسی بوده که توانسته است در قرن هجدهم از دندان مصنوعی استفاده کند. بین مردم شایع شده بود که دندان مصنوعی او چوبی است اما آن‌ها هرگز از چوب ساخته نشده بودند و برای ساختن دندان‌های جورج واشنگتن از سرب، دندان‌های افتاده خودش، عاج فیل، شیرآبی و اسب و گاو استفاده شده بود. آن‌ها با کمک فنرهای فلزی که درد مشقت‌باری ایجاد می‌‌کرد به دهان وی متصل می‌شدند.

۶- مراقبت دندان‌های خود باشید- ما در طول عمر خود فقط دو دوره دندانی خواهیم داشت (دندان‌های شیری و دائمی) اما کوسه‌ها به طور مداوم دندان‌هایشان را استفاده می‌کنند و از دست می‌دهند. برخی از گونه‌ها در طول عمر خود نزدیک به ۳۰ هزار دندان درمی‌آورند. عمل جایگزینی دندان در این جانوران دریایی همیشه رخ می‌دهد. هریک از دندان‌های کوسه در ردیفی واقع شده است که با شکستن یکی، دیگری جایگزین آن می‌شود.

۷- سودا یا آب گازدار را ننوشید. افرادی که تمایل به نوشیدن سه لیوان یا بیشتر از آب گازدار در روز را دارند ۶۲ درصد بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر پوسیدگی و از دست دادن دندان‌ها قرار دارند. در حقیقت، در سالی که اولین نوشابه‌های گازدار معرفی شدند افزایش عظیم و ناگهانی در تعداد بیماران مبتلا به پوسیدگی دندانی ایجاد شد.

۸- هنگام سفر، درپوش روی مسواک خود نگذارید. درپوش گذاشتن روی مسواک باعث تجمع رطوبت در زیر آن و ایجاد محیط مناسب برای رشد باکتری‌ها می‌شود.

۹- مسواک خود را خارج از توالت نگهداری نمایید. زمانی که سیفون را می‌کشید ذرات کوچک باکتری می‌توانند تا فاصله نزدیک به دو متر از محل سیفون جا به جا شوند پس از باکتری‌های خطرناک فاصله بگیرید و جا مسواکی خود را داخل دستشویی نگذارید.

۱۰- اولین مسواک استاندارد توسط دکتر باتلر معرفی شد. چیدمان الیاف این مسواک به گونه‌ای است که خود به خود روی زاویه ۴۵ درجه قرار می‌گیرید و بدون نیاز به توجه مصرف کننده نقاطی را که محل شیوع پوسیدگی دندانی و بیماری‌های لثه هستند را تمیز می‌کند. تاکنون نیز این مسواک توسط دندان پزشکان توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا