سلامت

پیر شدن و از دادن دندانها

پرمطلب: یک صورت بدون دندان صورت زیبایی نیست. اگر شما در ارتباط با پیر شدن و گونه های فرو رفته و دندان مصنوعی نگران هستید این متن را بخوانید.

اغلب افراد تصور می کنند از دست دادن دندانها در سنین پیری گریزناپذیر است. از دست دادن دندان متداول است اما در اغلب موارد، درست مانند سایر چیزها در زندگی، اگر شما دندانتان را از دست بدهید خودتان مقصرید.

دندانهای شیری خودشان می افتند و دندانهای دائمی جایگزین آن می شوند. اما دندانهای دائمی خودشان بی دلیل نمی افتند. بیماری یا ضربه از متداولترین دلایل افتادن دندان می باشد.

ضربه و از دست دادن دندان

مسلما، یک  ضربه شدید به صورت شما می تواند منجر به افتادن دندانتان یا آسیب شدید به دندانها شود. این امر در فعالیتهای ورزشی از جمله بیس بال، فوتبال یا بکس زیاد رخ می دهد. هرچقدر ضربه شدیدتر باشد احتمال آسیب برگشت ناپذیر دندان و در نتیجه از دست دادن دندان بیشتر است.

یکی دیگر از دلایل آسیب دیدن و ضربه زدن به دندان استفاده از دندان بعنوان یک ابزار می باشد. بازکردن بطری با دهان، نگهداشتن دستگیره با دندان یا شکستن یخ با دندان نمونه ای از این کاربردهای نادرست است.

برخی از عادات نیز می توانند باعث ضربه زدن به دندان شوند. بعنوان مثال نگهداشتن تنباکو در دهان با استفاده از دندانها برای طولانی مدت، جویدن خودکار یا مداد، جویدن ناخنها، نگهداشتن گیره کاغذ یا دیگر وسایل توسط دندان و به هم ساییدن دندانها.

دندان قروچه و به هم فشار دادن دندانها می تواند بیش از ۸۰۰ پوند فشار روی دندان شما وارد آورد. این امر مسلما منجر به شکستن و از دادن دندان می شود.  تقریبا در ۷۰ درصد موارد استفاده از محافظ دندان می تواند به جلوگیری از شکستن دندانها کمک نماید.

بیماری و از دست دادن دندان

اگر شما بدلیل بیماری دندانتان را از دست بدهید می تواند دو دلیل داشته باشد. بیماری می تواند مستقیما به لثه و دندانها برگردد از جمله بیماری لثه بسبب بهداشت ضعیف دهان و دندان، یا ممکن است یک منبع سیستمیک داشته باشد. بیایید به این دو نمونه نگاه دقیقتری بیندازیم.

افسانه های عجیب در مورد بیماری لثه

بیماری لثه از همان بدو شروع بصورت شدید و مزمن آغاز نمی شود بلکه یک بیماری تدریجا پیش رونده است. این بیماری، بیماری خاموش نامیده می شود زیرا می تواند پنهانی باشد. قبل از اینکه شما متوجه این بیماری شوید علائمی که نادیده گرفته اید منجر به تخریب استخوان و از دست دادن دندان می شوند.

علائم اولیه میتوانند با خونریزی اندکی در هنگام مسواک زدن آغاز شوند. متاسفانه اغلب افراد فکر می کنند که خونریزی اندک لثه امری طبیعی است. اما این یک هشدار است. فقط تصور کنید هنگام شانه زدن موهایتان شروع به خونریزی کنند! این امر می تواند یک هشدار باشد. در مورد دندان و لثه ها نیز به همین صورت است.  هر گونه خونریزی هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان نشانه یک التهاب است.

تورم و التهاب یک نماد جدی از بیماری است. در دهان، التهاب که منجر به تورم و قرمزی لثه ها می شود می تواند در نهایت بافتهای حمایت کننده ای را که دندان را در جای خود نگاه می دارند از بین ببرد.

دندانپزشکان گامهای اولیه بیماری لثه را آماس (ورم لثه) می نامند. خونریزی ملایم لثه در هنگام مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و بوی بد دهان اغلب علائم قابل توجه این مرحله از بیماری هستند. اگر شما این علائم را که تا حد زیادی قابل جبران هستند نادیده بگیرید، بیماری پیشرفته تر می شود و در نهایت دندانهایتان را  از دست می دهید.

در مراحل پیشرفته بیماری شاهد علائم زیر خواهید بود:

  • بافتها قرمز تر و متورم تر می شوند
  • لثه ها با سادگی خونریزی می کنند
  • لثه ها جدا شده از دندان  به نظر می آیند
  • بوی بد دهان مکرر تر می شود

پیشگیری از بیماری لثه اگر ناشی از داروهایی که مصرف می کنید و بیماریهای سیستمیک نباشد سخت نیست. چکاپهای منظم و بهداشت مناسب در منزل از بیماری لثه جلوگیری خواهد نمود.

در کنار بیماری لثه، بیماری سیستمیک نیز می تواند منجر به بروز مشکلات جدی در دهان و دندان شود. بیماریهای مزمن از قبیل دیابت، سرطان، و بیماریهای مقاوم می توانند منجر به از دست دادن دندان شوند.

هر یک از این بیماری تاثیر سوء متفاوتی روی سلامتی دهان و دندان دارند. برای مثال، از دست دادن دندان در افرادی که دیابت دارند ممکن است مربوط به مستعدتر شدن عفونت در بافتهای لثه بسبب توانایی کمتر بدن در  حمله به عفونت رخ دهد.

شیمی درمانی، بویژه پرتودرمانی سر و گردن می تواند منجر به از دست دادن دندان شود. درمان ورم استخوان نیز منجر به آسیب فک  یا مرگ فک و از دست دادن دندان می شود.

این ضرورتا یک واقعیت نیست که بیماری سیستمیک لثه منجر به از دست دادن دندان خواهد شد. اما بیماریهای سیستمیک شرایطی را در دهان ایجاد می کنند که می تواند منجر به از دست دادن دندان شود. با چکاپهای منظم و رعایت بهداشت دهان و دندان در منزل، شما دندانتان را از دست نخواهید داد، حتی اگر پرتودرمانی سر و گردن انجام دهید.

دیگر دلایل از دست دادن دندان

در کنار بیماری های سیستمیک و بیماریهای موضعی بدلیل بهداشت ضعیف دهان و دندان، دلایل دیگری نیز منجر به از دست دادن دندان می شوند:

  • سیگار کشیدن
  • داروهای
  • مصرف الکل بیش از حد
  • تغذیه نامناسب
  • برخی از داروهای خاص

موارد لیست شده در بالا دلایل غیر مستقیم از دست دادن دندان هستند. اغلب افراد سیگاری متوجه نیستند که مواد مغذی حیاتی که از بافتها کم می شوند نگهداری سلامت لثه را با دشواری مواجه می سازند. این امر آسیب پذیری لثه را بیشتر می کند.

تغییر مداوم هورمونها در طول دوران بارداری ممکن است روی واکنش خانمها به بیماری تاثیر منفی گذارد. در این حالت بافت لثه به بهداشت ضعیف دهان و دندان سریعتر واکنش نشان خواهد داد. مواد غذایی نامناسب از جمله شیرینی های بیش از حد، منجر به پوسیدگی و از دست دادن دندان می شوند. موارد زیر انواعی از غذاهایی هستند که اسیدهای مخرب دندان را تولید می کنند:

  • گوشت قرمز
  • نان سفید
  • شکلات یا غذاهایی با قند بالا
  • نوشیدنی های شیرین کربونات
  • خوردن در شب

خوردن در شب قبل از رفتن به رختخواب می تواند جدا مسئله ساز باشد. زمانیکه شما می خوابید ترشح بزاق در دهان کم می شود، که در نتیجه خشکی دهان را ایجاد می کند که مورد علاقه باکتری هاست. در یک محیط خشک دهان، باکتری ها راحتتر غذا را به اسید تبدیل می کنند، بویژه اگر شما غذاهای قابل تخمیر از جمله پاستا، نان سفید یا گوشت خورده باشید.

هرگونه ناتوانی چه به سن مربوط باشد چه به موارد دیگر، چالشهایی را در نگهداری از دندانها و لثه  به همراه خواهد داشت. بسته به مقدار ناتوانی، یک مسواک برقی ساده یا در موارد شدیدتر یک پرستار خانگی می تواند در این امر به فرد کمک نماید.

افزایش سن چه ارتباطی به افتادن دندانها دارد؟

همانگونه که در بالا دیدید، در بین دلایلی که منجر به از دست دادن دندان می شوند فاکتور «افزایش سن» مطرح نشده است. سلامتی دندان شما ربطی به سن و سال ندارد.

مطالعات نشان داده اند که مهمترین عامل از دست دادن دندان در بزرگسالان بیماری لثه است و از اغلب موارد بیماری لثه در نتیجه ی عدم مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بطور  منظم و صحیح رخ می دهد.  با استفاده از دست دندان کامل تغییری در ظاهر صورت ایجاد می شود. گونه ها فرورفته به نظر می آیند و مهمتر اینکه توانایی شما در جویدن غذاها تغییر می کند.  حتی بهترین نوع دندانهای مصنوعی که دندانهای اکرلیکی هستند باز هم با دندان طبیعی فرق دارند. ایمپلنت گزینه خوبی است اما در هر فردی قابلیت اجرایی ندارد، برای انجام این درمان استخوانهای فرد باید سالم باشند.

بهترین کار برای جلوگیری از افتادن دندانها چکاپهای مرتب و بهداشت مناسب می باشد. فقط ۲ تا ۳ دقیقه در روز وقت گذاشتن، بویژه قبل از خواب، می تواند برای تمام عمر لبخند را روی صورت شما نگه دارد.

عامل اصلی  از دست دادن دندانهادر پیری؟

مطالعات نشان می دهد بیماری های لثه، علت اصلی است، در اکثر موارد، برای از دست دادن دندان در سالمندان..

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا