فهرست جلد چهارم کتاب مطلع انوار

فهرست جلد چهارم

عبارات و أدعیه ….. ص : ۳۲
[احادیثى در باب طلب و ذکر] ….. ص : ۳۵
[تفاوت ادعیه و اوراد با روایات‏] ….. ص : ۳۵
از اعمال هنگام خوابیدن ….. ص : ۳۶
[دستور قرائت مسبحات قبل خواب از امام باقر علیه‌‏السلام‏] ….. ص : ۳۷  
[دستورى براى رؤیت افراد در خواب‏] ….. ص : ۳۷
ادعیه موقع خواب رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم ….. ص : ۳۸   
[دعا براى رؤیت رسول خدا در خواب‏] ….. ص : ۳۹
[دعاى وقت خواب: اللهم یا من احتجب بشعاع نوره…] ….. ص : ۴۰
[دعایى براى طلب رزق و گشایش امور] ….. ص : ۴۲
[دعائى براى وسعت روزى‏] ….. ص : ۴۲
دعا براى وسعت روزى ….. ص : ۴۳
دستورى جهت قضاء حوائج ….. ص : ۴۳
دستورى جهت برآورده شدن حاجات ….. ص : ۴۴
[دستورالعملى براى حفظ، از میرزا احمد آشتیانى‏] ….. ص : ۴۴
[دستورالعملى براى رفع مانع و پیشرفت امر] ….. ص : ۴۵   
دعائى براى قضاء حوائج ….. ص : ۴۵   
[دستور العملى براى حفظ مراسله‏] ….. ص : ۴۶  
فقراتى از دعاى افتتاح درباره دولت درخشان امام زمان عجل الله فرجه ….. ص : ۴۶
[دعاى فرج امام زمان علیه‌‏السلام‏] ….. ص : ۴۷
[دستورالعملى براى رؤیت حضرت قائم علیه‏السلام‏] ….. ص : ۴۸
[دستورى براى توسل به حضرت ولى عصر عجل الله فرجه الشریف‏] ….. ص : ۴۸
[صلوات مخصوصه عالیه المضامین براى امام زمان عجل الله تعالى فرجه‏] ….. ص : ۴۹
[عملى مجرب براى فرج‏] ….. ص : ۴۹
[وجه ایستادن مردم هنگام برده شدن نام قائم علیه‏السلام‏] ….. ص : ۵۰   
[کیفیت نماز عید قربان و فطر] ….. ص : ۵۱
[نماز حضرت حجت عجل الله تعالى فرجه‏] ….. ص : ۵۲
[دعاى بعد از هر نماز] ….. ص : ۵۳
[دعاى بعد از نماز نافله مغرب‏] ….. ص : ۵۳
[دعاى بعد از نماز صبح براى دفع کورى و دیوانگى و جذام و…] ….. ص : ۵۳
[دعاى بعد از نماز صبح براى قضاء حاجت و کفایت کردن حق تعالى امور مهم را] ….. ص : ۵۴
کیفیت نوافل موظفه شهر رمضان ….. ص : ۵۴
[کیفیت صلاه أمیرالمؤمنین علیه‏السلام‏] ….. ص : ۵۵
[کیفیت صلاه حضرت زهرا سلام الله علیها] ….. ص : ۵۵
[کیفیت صلاه حضرت جعفر طیار علیه‏السلام‏] ….. ص : ۵۶
راجع به نماز استخاره ….. ص : ۵۶
راجع به افضلیت نماز ….. ص : ۵۸
صلاه الغدیر ….. ص : ۵۹
[منتخبى از فقرات دعاى ندبه‏] ….. ص : ۶۰
دعاى نور ….. ص : ۶۰
[دعاى نور در صحیفه ثانیه علویه‏] ….. ص : ۶۱
[زیارت جامعه کبیره‏] ….. ص : ۶۱
کیفیت زیارت عاشورا ….. ص : ۶۸
[فرازى از دعاى بیستم صحیفه سجادیه‏] ….. ص : ۶۹
[دعائى از صحیفه ثانیه علویه‏] ….. ص : ۶۹
[دعاء أمیرالمؤمنین علیه‏السلام فى الإنقطاع إلى الله‏] ….. ص : ۶۹
[دعاء أمیرالمؤمنین علیه‏السلام لطلب ما یصلح من الدنیا] ….. ص : ۷۰
[سخنان نه‏گانه أمیرالمؤمنین علیه السلام که چشمه‏هاى بلاغت را آرایش و گوهرهاى حکمت را بى‏بدیل نمود] ….. ص : ۷۰
[نجات أعمش از زندان منصور به واسطه خواندن دعاى لیله المبیت أمیرالمؤمنین علیه السلام‏] ….. ص : ۷۱
[دعاى منقول از أمیرالمؤمنین علیه‏السلام در سجده‏] ….. ص : ۷۳
[دعاى أمیرالمؤمنین علیه‏السلام هنگام صبح‏] ….. ص : ۷۳
[دعاى منقول هنگام صبح و شام‏] ….. ص : ۷۴
[دعایى از أمیرالمؤمنین علیه السلام در وقت اراده تزویج‏] ….. ص : ۷۴
[دعاى منقول از أمیرالمؤمنین علیه السلام در بازگشت بینایى شخص نابینا] ….. ص : ۷۵
[دعاى منقول از أمیرالمؤمنین علیه السلام براى اهل قبور] ….. ص : ۷۶
[دعاى أمیرالمؤمنین علیه السلام در صبحگاه و شامگاه‏] ….. ص : ۷۶
[کیفیت و اثر توسل به حقیقت هر یک از اهل بیت علیهم السلام‏] ….. ص : ۷۷
[دعاى أمیرالمؤمنین علیه‏السلام در هر حادثه و سختى‏] ….. ص : ۷۸
[دعاى مأثور بعد از نماز صبح و هنگام خواب و حکایتى لطیف از امام سجاد علیه السلام‏] ….. ص : ۷۸
[دعاى هنگام اکل طعام‏] ….. ص : ۷۹      
[دعاى هنگام فراغ از اکل طعام‏] ….. ص : ۷۹
[دعاى إلهى کیف أدعوک و قد عصیتک‏] ….. ص : ۸۰
[دعاى اللهم إنک آنس الآنسین لأولیائک‏] ….. ص : ۸۰
[بار پروردگارا! آبروى مرا به گشاده دستى نگه دار و وجاهت مرا به تنگ‏دستى از میان مبر…] ….. ص : ۸۱
[دعاى منقول از رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم در شب نیمه شعبان‏] ….. ص : ۸۱
[دعاى مروى از امام رضا علیه السلام براى دفع شدت و غم‏] ….. ص : ۸۲
[دعا براى اداء قرض‏] ….. ص : ۸۴
دعا براى موقع مطالعه ….. ص : ۸۴
[دعاى یا من أظهر الجمیل‏] ….. ص : ۸۴
[دعا جهت رفع و نجات از بلیه و گرفتارى‏] ….. ص : ۸۵
[دعاى قبل از طلوع و غروب آفتاب‏] ….. ص : ۸۵
[دعاى هنگام ورود استاد به جلسه درس‏] ….. ص : ۸۶
[دعاى هنگام قیام از مجلس‏] ….. ص : ۸۶
[دستورالعملى براى حفظ از خطر دشمن‏] ….. ص : ۸۶
[دستورالعمل براى رفع حوادث ناگوار] ….. ص : ۸۷
[عملى مفید جهت تشرف به حضور حضرت ولى عصر صلوات الله علیه‏] ….. ص : ۸۷
[حرز حضرت جواد علیه‏السلام‏] ….. ص : ۸۸
دعاى قبل از طعام و بعد از طعام ….. ص : ۸۸
دعاى وقت طعام خوردن ….. ص : ۸۹
[دعایى براى پیدا شدن گمشده‏] ….. ص : ۹۰
أدعیه بعد از غسل زیارت و بعد از نماز زیارت ….. ص : ۹۰
[دعا بعد از وضو و غسل‏] ….. ص : ۹۱
[دعاى رسول خدا هنگام خروج از منزل به نقل از ام سلمه‏] ….. ص : ۹۱
[استحباب قرائت آیه سخره در موقع خروج از منزل و مسافرت‏] ….. ص : ۹۲
[دعاى وارد در زیارت حرم پیامبر أکرم صلى الله علیه و آله و سلم‏] ….. ص : ۹۲
[دعاى هنگام افطار] ….. ص : ۹۳
[طریق استخاره ذات الرقاع‏] ….. ص : ۹۳
در کیفیت استخاره ….. ص : ۹۴
دعاهائى که مناسب است انسان در قنوت بخواند ….. ص : ۹۶
دعایى براى عاقبت به خیر شدن ….. ص : ۱۰۷
[دعایى عالیه المضمون از أمیرالمؤمنین علیه السلام‏] ….. ص : ۱۰۷
[دعاى تعلیمى رسول خدا به أمیرالمؤمنین علیه السلام: یا عماد من لا عماد له‏] ….. ص : ۱۰۸
دعاى قنوتیه منسوب به أمیرالمؤمنین علیه السلام ….. ص : ۱۰۹
[دعاى قرائت شده در قنوت نمازهاى آقاى حداد، رضوان الله علیه‏] ….. ص : ۱۰۹
[دعاى: یا من أظهر الجمیل و ستر القبیح‏] ….. ص : ۱۱۰
دعایى که مناسب است در سجده خوانده شود ….. ص : ۱۱۱
[دعایى که مرحوم آقاى حداد(ره) در سجده آخر نماز مى‏خواندند] ….. ص : ۱۱۲
[دستورالعمل توبه از رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم‏] ….. ص : ۱۱۲
[ذکر شریف: یا هو، یا من لا هو إلا هو] ….. ص : ۱۱۲
[دعاى تعلیمى مرحوم قاضى به حاج شیخ عباس قوچانى رضوان‏الله‏علیهما] ….. ص : ۱۱۳
دستور تکبیرات افتتاحیه ….. ص : ۱۱۴
[ذکر«یا حى یا قیوم» بین نماز شفع و وتر] ….. ص : ۱۱۶
[طریقه منقوله از آقا محمد بیدآبادى در تصفیه قلب و سلوک سالک‏] ….. ص : ۱۱۷
نمازى که در آن حقیقه الوجود به خداوند اطلاق شده است ….. ص : ۱۱۷
[دعاى نور منقول از رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم‏] ….. ص : ۱۱۹
[دعایى براى روشنى چشم‏] ….. ص : ۱۲۰
[مناجاتى از بایزید بسطامى‏] ….. ص : ۱۲۱
[دستور العملى براى پیدا کردن راه و عمل به وظیفه‏] ….. ص : ۱۲۱
صلوات خواجه نصیر الدین طوسى ….. ص : ۱۲۲
راجع به استحباب احیاء در چهار شب سال ….. ص : ۱۲۲
صلواتى از محیى الدین عربى(ره) ….. ص : ۱۲۳
صلوات معروفه محیى الدین عربى(ره) ….. ص : ۱۲۴
[دعا هنگام عزم بر سفر و دفع مرض و رفع گرفتارى‏] ….. ص : ۱۲۹
دعاى حضرت سجاد علیه السلام«و حبى لک شفیعى إلیک» ….. ص : ۱۲۹
[تسبیحات روزمره‏] ….. ص : ۱۳۰
[حرزى که به خط أمیرالمؤمنین علیه السلام مرقوم شده است‏] ….. ص : ۱۳۰
[باید طلب عافیت کرد نه طلب خیر مطلق‏] ….. ص : ۱۳۱
[لک یا إلهى وحدانیه العدد، و ملکه القدره الصمد] ….. ص : ۱۳۲
[دلالت جمله«ضلت فیک الصفات» بر فناى صفات و أسماء در ذات اقدس او] ….. ص : ۱۳۲
[و ألهمنا الإنقیاد لما أوردت علینا من مشیتک‏] ….. ص : ۱۳۲
[ما علمت الحیاه خیرا لى فأحینى و توفنى إذا علمت الوفاه خیرا لى‏] ….. ص : ۱۳۳
[فرازى از صحیفه سجادیه راجع به رؤیت هلال‏] ….. ص : ۱۳۳
[فرازهائى از صحیفه سجادیه، راجع به افضل بودن انسان از ملائکه‏] ….. ص : ۱۳۴
[افضلیت پیامبر أکرم بر ملائکه مقرب و أنبیاء مرسل‏] ….. ص : ۱۳۴
[ترجمه و تفسیر فرازهائى از صحیفه سجادیه به قلم آیه الله شعرانى(ره)] ….. ص : ۱۳۵
[فرازى از دعاى چهل و هفتم صحیفه سجادیه‏] ….. ص : ۱۳۶
[فرازى از دعاى امام سجاد علیه السلام در صلوات بر حضرت آدم على‏نبینا و آله و علیه السلام‏] ….. ص : ۱۳۶
قسمت اول دعاى سى و نهم از صحیفه سجادیه در طلب عفو و رحمت ….. ص : ۱۳۶
[امام سجاد علیه‏السلام: الهى عبیدک بفنائک، مسکینک بفنائک…] ….. ص : ۱۳۷
[مناجات امام سجاد علیه السلام در حجر اسماعیل در حال سجده‏] ….. ص : ۱۳۷
[نجواى امام سجاد علیه‏السلام در شب تار، در راه مکه‏] ….. ص : ۱۳۸
روایت تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها ….. ص : ۱۳۸
[شب وقت عبادت است و روز موقع حرکت و رفتن به دنبال زندگى‏] ….. ص : ۱۴۰
[کلام أمیرالمؤمنین علیه السلام پیرامون ذکر] ….. ص : ۱۴۰
[غیر قابل انکار بودن صدور کرامت از اهل ذکر] ….. ص : ۱۴۲
[مناجات امام سجاد علیه السلام در سجده شکر] ….. ص : ۱۴۳
زیارت اهل قبور ….. ص : ۱۴۴
[آیاتى که مستحب است انسان شب‏ها قبل از خواب بخواند] ….. ص : ۱۴۶
دستورات حضرت آیه الحق، آقاى شیخ محمد تقى لارى، دامت برکاته ….. ص : ۱۴۷
دستور آقاى شیخ محمد تقى لارى دامت برکاته، براى رمضان سنه ۱۳۷۴ ….. ص : ۱۴۸
راجع به لغات دعاى«خاب الوافدون على غیرک» ….. ص : ۱۴۹
ابحاث اخلاقى ….. ص : ۱۵۱
[حدیث عنوان بصرى‏] ….. ص : ۱۵۳

۱ – علم و علماء ….. ص : ۱۶۱
[آیات و روایاتى چند در فضیلت علم و علماء] ….. ص : ۱۶۱
[کلام أمیرالمؤمنین علیه السلام به کمیل: إن هذه القلوب أوعیه…] ….. ص : ۱۶۳
[أمیرالمؤمنین علیه السلام: هم قوم هجم بهم العلم على حقیقه الأمر] ….. ص : ۱۶۵
[روایات و مطالبى از کتاب بحارالأنوار درباره منزلت علماء] ….. ص : ۱۶۵
[شعرى در فضیلت کسب علم‏] ….. ص : ۱۶۶
[امام کاظم علیه السلام: لا تجلسوا عند کل عالم‏] ….. ص : ۱۶۷
[راجع به لزوم توأم بودن علم و عمل‏] ….. ص : ۱۶۷
[حیاء و دین مأمور به همراهى عقلند] ….. ص : ۱۷۰
[در معناى معرفت‏] ….. ص : ۱۷۱
[بشارت رسول خدا به آمدن مجدد دین در رأس هر صد سال‏] ….. ص : ۱۷۱
[مطالبى درباره علم از سفینه البحار] ….. ص : ۱۷۱
[آیات و روایات داله بر لزوم استفاده از کلام خوب و حکمت بدون نظر به گوینده آن‏] ….. ص : ۱۷۶
[لا طاعه لمخلوق فى معصیه الخالق‏] ….. ص : ۱۷۷
[مطالبى راجع به علماء سوء] ….. ص : ۱۷۷
راجع به انتقال علم از کوفه به قم ….. ص : ۱۷۹
[العلم خلیل المؤمن‏] ….. ص : ۱۷۹
راجع به آنکه بر علماء واجب است حقایق را براى مردم بیان کنند ….. ص : ۱۸۱
[أجرؤکم على الفتیا أجرؤکم على جراثیم جهنم‏] ….. ص : ۱۸۱
[مصاحب و ملازم با اولیاء بودن دلیل بر بزرگى شخص نیست‏] ….. ص : ۱۸۱
[هفتصد فرسخ همراهى حکیمى براى به دست آوردن هفت کلمه حکیمانه‏] ….. ص : ۱۸۲
[قدر و قیمت هر شخصى به مقدار معرفت اوست‏] ….. ص : ۱۸۲
[جایگاه عقل در کلماتى از أمیرالمؤمنین علیه‏السلام‏] ….. ص : ۱۸۳
الأحادیث الداله على حجیه العقل و أنه أفضل ما خلق الله ….. ص : ۱۸۴
الأخباریون الذین یذهبون إلى عدم حجیه العقل فکلامهم مردود معیوب بشواهد کثیره من الأخبار ….. ص : ۱۸۵
[لا نجاه إلا بالطاعه، و الطاعه بالعلم و العلم بالتعلم و التعلم بالعقل یعتقد] ….. ص : ۱۸۵
[کسى به ولایت اهل بیت علیهم السلام نمى‏رسد مگر به عمل و ورع‏] ….. ص : ۱۸۶
الروایه الداله على أن المؤمن الشیعى لابد و أن یواظب بالأعمال الصالحه أکثر من غیره ….. ص : ۱۸۶
روایات وارده در فضیلت کتابت ….. ص : ۱۸۷
فضیلت کتابت در کلمات حکماء و علماء و لزوم تقویت عربیت ….. ص : ۱۸۹
[اشتباه بعضى أعلام در لغت‏] ….. ص : ۱۹۰
[لزوم تهذیب و تصحیح بعض کتب متداول درسى‏] ….. ص : ۱۹۱
در تعلم صناعات دنیویه ….. ص : ۱۹۲
ترغیب به تعلم و تعلیم علوم الهیه ….. ص : ۱۹۲
[امام صادق علیه السلام: لیس العلم بکثره التعلم‏] ….. ص : ۱۹۳
افضلیت کتابت و قلم بر شمشیر و نیزه ….. ص : ۱۹۴
[کلماتى از أمیرالمؤمنین علیه السلام در فضیلت علم‏] ….. ص : ۱۹۴
علامه حلى: مردم به کتب سید مرتضى(شافى) تا آخر زمان روزگار محتاجند ….. ص : ۱۹۵
[نجات شیعه از حملات معاندین در گرو طبع آراسته و محقق کتب مفید و علم الهدى و… مى‏باشد] ….. ص : ۱۹۶
روایات مستفیضه درباره لزوم کسب و ارتزاق از جوارح ….. ص : ۱۹۶
روایات مستفیضه درباره لزوم کسب وارتزاق از جوارح، وعدم أکل از بیت المال ویا کل برمردم شدن ….. ص : ۱۹۷
[در مذمت انداختن بار خود بر دوش دیگران‏] ….. ص : ۱۹۹
طلاب علوم دین اگر امکان کسب برایشان نمى‏باشد، خداوند روزى ایشان را از من حیث لایحتسب مى‏فرستد ….. ص : ۲۰۰
طلاب علوم وعرفاى غیر امامیه اگر بانیت خالص باشند، عنایت إلهیه بمعرفت امام آنها را فرامى‏گیرد ….. ص : ۲۰۱
علماى غیر امامیه که تحقیقا در این راه به یقین نرسیده‏اند همیشه متزلزل و مشکوک مى‏باشند ….. ص : ۲۰۲
اشعار فخر رازى و محمد شهرستانى در تحیر و عدم وصولشان در آخر الأمر ….. ص : ۲۰۳
حملات و اعتراضات شدید محقق فیض کاشانى بر محیى الدین عربى صاحب فتوحات ….. ص : ۲۰۴
بسیارى از مطالب محیى الدین صحیح مى‏باشد و فیض کاشانى براساس اصول شیعه بر آن اشکال دارد ….. ص : ۲۰۸
[بسیارى از مطالب محیى الدین خروج از مذاهب اربعه بوده و به تشیع قریب است‏] ….. ص : ۲۱۰
اگر ابن عربى را سنى مالکى بدانیم – کما هو الأمر – آن‏وقت درمى‏یابیم که: بسیارى از مطالب او خروج از جمیع مذاهب اربعه بوده و به تشیع قریب است ….. ص : ۲۱۰
کلمات ابن‏عربى وقتى معجب است که در حدود شاکله او یعنى یک مرد سنى عامى او را قرار دهیم ….. ص : ۲۱۰

۲ – حلم ….. ص : ۲۱۳
أهمیه الحلم و فضله و شرفه و أن العلم بدون الحلم لا فائده فیه ….. ص : ۲۱۳
أمیرالمؤمنین علیه‏السلام أمر قنبرا بحلمه عن شتم‏شاتمه ….. ص : ۲۱۴
[اشعارى در فضیلت حلم‏] ….. ص : ۲۱۵

۳ – تفکر و تعقل ….. ص : ۲۱۶
[تدبیر و دقت در هر کارى موجب ایمنى از پشیمانى است‏] ….. ص : ۲۱۶
[تفکر افضل اعمال است‏] ….. ص : ۲۱۶
[اقسام تفکر ممدوح‏] ….. ص : ۲۱۷
[تفکر در فناء دنیا و اهل دنیا] ….. ص : ۲۱۸
[تفکر در مرگ و حقیقت دنیا] ….. ص : ۲۱۹
[آثار تفکر در پنج أمر] ….. ص : ۲۲۰
شیخ مفید، اولین کسى بود که راه تفکر و عقل را در نصوص دینیه گشود ….. ص : ۲۲۱

۴ – نفس ….. ص : ۲۲۳
[مطالبى پیرامون حقیقت نفس‏] ….. ص : ۲۲۳
عقیده غزالى در باب نفس ….. ص : ۲۲۳
فى اصناف الناس ….. ص : ۲۲۶
[تنها راه وصول إلى الله، ترک نفس است‏] ….. ص : ۲۲۷
مقصود از تشریع دین مقدس اسلام تطهیر تمام مراتب انسانى است ….. ص : ۲۲۷
[حدیث شریف: قضوا الجهاد الأصغر و بقى علیهم الجهاد الأکبر] ….. ص : ۲۲۸
[بزرگ‏ترین دشمن آدمى‏] ….. ص : ۲۲۹
[لا تزال بخیر ما کان لک واعظ من نفسک‏] ….. ص : ۲۲۹
[از نفوس خود حساب گیرید پیش از آنکه از شما حساب گیرند] ….. ص : ۲۳۰
[شدت و مداومت در محاسبه‏] ….. ص : ۲۳۱
[مراد از«اطلبوا العلم و لو بالصین» علم معرفه النفس و معرفه الرب مى‏باشد] ….. ص : ۲۳۱
استفت قلبک و إن أفتوک ….. ص : ۲۳۲
[الإثم ما حاک فى نفسک‏] ….. ص : ۲۳۲
از وصایاى حضرت أمیرالمؤمنین به حضرت امام حسن علیهما السلام ….. ص : ۲۳۳
[إعرف نفسک تعرف ربک‏] ….. ص : ۲۳۴
روایات معرفت نفس از غرر و درر آمدى ….. ص : ۲۳۴
[راه شناخت حق چیست؟] ….. ص : ۲۳۶
أصل الورع دوام محاسبه النفس و الخروج من کل شبهه ….. ص : ۲۳۷
راجع به رجاء بى‏مورد به خداوند با أعمال زشت و معاصى ….. ص : ۲۳۸
[یا کمیل! لا رخصه فى فرض و لا شده فى نافله] ….. ص : ۲۳۹
[صبر نسبت به ایمان به منزله سر است براى بدن‏] ….. ص : ۲۳۹
فوالله ما شیعتنا إلا من أطاع الله عزوجل ….. ص : ۲۳۹
[یا جابر! و الله ما نتقرب إلى الله تعالى إلا بالطاعه] ….. ص : ۲۴۰
[امام صادق علیه السلام: لا یفقدک الله حیث أمرک‏] ….. ص : ۲۴۰
[آنکه از آوازه ورعش زنان پرده‏نشین سخن نگویند شیعه ما نیست‏] ….. ص : ۲۴۱
[میزان صبر و بردبارى امام باقر علیه السلام در مصاحبت أهل و عیال‏] ….. ص : ۲۴۱
شستن حضرت عیسى على نبینا و آله و علیه السلام پاهاى حواریین خود را ….. ص : ۲۴۲
در مسجد قبا رسول خدا افطار نمود؛ و عس مخیض بعسل‏[قدح شیر آمیخته به عسل‏] را از دهان دور کرد ….. ص : ۲۴۲
[در درگاه الهى فقط کلام حکیمانه‏مقرون به خلوص و رضاى الهى پذیرفته است‏] ….. ص : ۲۴۳
[هر شب و روز ملکى ندا مى‏کند: مهلا مهلا عباد الله!] ….. ص : ۲۴۳
[خداوند مؤمن را به جهت عمل صالحش مؤمن نامیده است‏] ….. ص : ۲۴۳
قال رسول الله صلى الله علیه و آله: من قال على ما لم أقل فلیتبوء مقعده من النار ….. ص : ۲۴۴
[هیچ شفیعى رستگارکننده‏تر از توبه نیست‏] ….. ص : ۲۴۴
[گناهکار خندان در حال گریه به آتش مى‏رود] ….. ص : ۲۴۴
[دروغ، خلف وعده، خیانت در امانت، از أدنى منازل کفر است‏] ….. ص : ۲۴۵
روایت حضرت صادق از رسول الله صلى الله علیهما که بیست و چهار چیز از مکروهات است ….. ص : ۲۴۵
حدیث فر من المجذوم فرارک من الأسد ….. ص : ۲۴۶
[اسباب موجبه فقر و وسعت روزى‏] ….. ص : ۲۴۷
الروایات الوارده فى الحث عن الحذر عن حب الجاه و الرئاسه والترأس ….. ص : ۲۴۸
درباره لزوم خویشتن دارى از غضب ….. ص : ۲۴۹
عن أمیرالمؤمنین علیه السلام: إن الله یعذب السته بالسته ….. ص : ۲۵۰
[در تحریم تکبر] ….. ص : ۲۵۱
[کراهت افتخار] ….. ص : ۲۵۱
بیان رسول الله لأبى‏ذر الغفارى:«صحف ابراهیم أمثال کلها» ….. ص : ۲۵۲
اشعارى از هاتف اصفهانى در باب عزت نفس ….. ص : ۲۵۳

۵ – توبه ….. ص : ۲۵۵
[آیات و روایاتى در باب توبه‏] ….. ص : ۲۵۵
[حسنات، محوکننده سیئات‏] ….. ص : ۲۵۸
جرائمى که مؤمنین انجام مى‏دهند، پى‏آمدش در دنیا وجود أمراض و ابتلائات است ….. ص : ۲۵۹
من یموت بالذنوب أکثر ممن یموت بالآجال؛ و من یعیش بالإحسان أکثر ممن یعیش بالأعمار ….. ص : ۲۶۰
[برخى آثار سوء گناه‏] ….. ص : ۲۶۰
[سه عامل تسلط شیطان بر نفس آدمى‏] ….. ص : ۲۶۱
[هلاکت شش گروه به شش امر است‏] ….. ص : ۲۶۲
[اقسام گناهان از منظر حضرت أمیرالمؤمنین علیه‏السلام‏] ….. ص : ۲۶۳
حکمت نهج البلاغه در آنکه مرض، کفاره گناه است ….. ص : ۲۶۳
[در فضیلت و تأثیر استغفار بعد از گناه‏] ….. ص : ۲۶۴
المبتدع دینا الداعى إلیه لا تقبل توبته حتى یرد الناس عن الابتداع إلى الحق ….. ص : ۲۶۵
حقیقت توبه ….. ص : ۲۶۶
توبه یا در حقوق خداست، یا در حقوق ناس ….. ص : ۲۶۶
[آیات و روایات داله بر سعه عفو و رحمت الهى‏] ….. ص : ۲۶۷
[رحمت عامه و خاصه پروردگار] ….. ص : ۲۷۲
[از شرائط توبه اداء حق هر ذى حقى است‏] ….. ص : ۲۷۳
[توبه و استغفار رسول خدا در هر روز] ….. ص : ۲۷۳
[خدا عذر انسان را تا شصت سالگى مى‏پذیرد] ….. ص : ۲۷۳
[آیات و روایات داله بر پذیرش توبه تا قبل از معاینه موت‏] ….. ص : ۲۷۴

۶ – أمر به معروف و نهى از منکر ….. ص : ۲۷۶
[تفصیلى از روایت«الجهاد على أربع شعب» در دو مقام‏] ….. ص : ۲۷۶
[در مراتب امر به معروف‏] ….. ص : ۲۸۰
[در شرائط امر به معروف‏] ….. ص : ۲۸۱
ما قدست امه لم یؤخذ لضعیفها من قویها غیر متعتع ….. ص : ۲۸۲
[عدم وجوب الأمر بالمعروف على جمیع الامه] ….. ص : ۲۸۳
معناى«أفضل الجهاد کلمه عدل عند إمام جائر» ….. ص : ۲۸۴
[جعل الله اللسان و الید یبسطان معا و یکفان معا] ….. ص : ۲۸۴
[بدعت‏هاى دینى، قلب مؤمن را در سینه‏اش مانند سرب در آتش ذوب‏مى‏کند] ….. ص : ۲۸۴
[تعلیل أمیرالمؤمنین علیه السلام بر جواز قتل لشگرى که شاهد قتل مظلومى شوند و دفاعى نکنند] ….. ص : ۲۸۵
[الراضى بفعل قوم کالداخل معهم فیه‏] ….. ص : ۲۸۵
والله ما الناصب لنا حربا بأشد علینا مئونه من الناطق علینا بما نکره ….. ص : ۲۸۶
[پیشواى مردم باید قبل از تعلیم به دیگران به تعلیم خویش بپردازد] ….. ص : ۲۸۶
فى أن طاعه المخلوق فى معصیه الخالق کفر بالله ….. ص : ۲۸۷
من أطاع المخلوق فى معصیه الخالق فقد عبده ….. ص : ۲۸۷
إیاک و الخصومات! فإنها تورث الشک و تحبط العمل و تردى صاحبها ….. ص : ۲۸۸
أربعه مفسده للقلوب: الخلوه بالنساء، والاستمتاع منهن، والأخذ برأیهن، و مجالسه الموتى ….. ص : ۲۸۸
[احادیثى در باب بدعت و کیفیت مواجهه با اهل بدعت و شک‏] ….. ص : ۲۸۹
خمس إن أدرکتموهن فتعوذوا بالله منهن ….. ص : ۲۹۰
[إذا فشا أربعه ظهرت أربعه] ….. ص : ۲۹۱
إن من بقاء المسلمین و بقاء الإسلام أن تصیر الأموال عند من یعرف فیها الحق و یصنع المعروف ….. ص : ۲۹۲
کل معروف صدقه ….. ص : ۲۹۲
[شفاعت فقرا در روز قیامت از کسانى که براى خدا به آنها کمکى کرده‏اند] ….. ص : ۲۹۳
فاعل الخیر خیر منه و فاعل الشر شر منه ….. ص : ۲۹۳
الروایات الوارده فى لزوم اصطناع المعروف إلى من هو أهله ….. ص : ۲۹۴
صنایع المعروف تقى مصارع السوء، و الصدقه خفیا تطفئ غضب الرب ….. ص : ۲۹۵
[حوائج برآورده نمى‏شوند مگر به سه أمر] ….. ص : ۲۹۶
لا تدخل لأخیک فى أمر مضرته علیک أکثر من منفعته له ….. ص : ۲۹۶
[زیادى نعمت‏هاى خدا مسئولیت انسان را نسبت به حوائج مردم سنگین‏ترمى‏کند] ….. ص : ۲۹۷
[کمک‏هاى آسمانى به اندازه احتیاج افراد است‏] ….. ص : ۲۹۷
[اختصاص نعمت خدا به بعض افراد، به جهت نفع رساندن به دیگران است‏] ….. ص : ۲۹۷
أحسنوا جوار نعم الله و احذروا أن تنتقل إلى غیرکم ….. ص : ۲۹۸
[چون نعمت‏ها به شما روى نمود با قلت شکر دنباله آن را از خود مرانید] ….. ص : ۲۹۸
فى الحث و الترغیب على لزوم الاهتمام بأمر المسلمین ….. ص : ۲۹۸
ومن أصبح لا یهتم بامورهم فلیس منهم ….. ص : ۲۹۹
أهمیه قضاء حاجه المؤمن و إدخال السرور فى قلبه و إزاله الکرب عنه ….. ص : ۳۰۰
قضآء حاجه المؤمن أفضل من طواف اسبوعین ….. ص : ۳۰۰
[دادرسى مظلوم و رفع غصه اندوهگین از کفاره گناهان بزرگ است‏] ….. ص : ۳۰۱
[بیشترین توصیه‏هاى امام صادق علیه السلام در باب نیکى کردن و صله رحم است‏] ….. ص : ۳۰۱
[در وجوب تکذیب نسبت سوء به مؤمن، مادامى که به یقین نرسیده‏ایم‏] ….. ص : ۳۰۲
معنى التمحل فى القرآن: أن یکون وجهک أعود من وجه أخیک، فتمحل‏له ….. ص : ۳۰۲
[نصیحت مؤمن بر مؤمن در حضور و غیاب واجب است‏] ….. ص : ۳۰۳
[خداوند رأى و تدبیر شخصى را که در استشاره برادرش صداقت ندارد مى‏گیرد] ….. ص : ۳۰۳
أیما مؤمن مشى مع أخیه المؤمن فلم یناصحه فقد خان الله و رسوله ….. ص : ۳۰۳
[اهمیت و ضرورت رسیدگى به نیاز و حاجت مؤمن‏] ….. ص : ۳۰۴
من أتى إلیه أخوه المؤمن لحاجه فلم یقضها له مع القدره عیره الله یوم‏القیامه ….. ص : ۳۰۵
من شکى إلیه أخوه المسلم فلم یقرضه حرم الله علیه الجنه یوم یجزى المحسنین ….. ص : ۳۰۶
[خطبه أمیرالمؤمنین علیه‏السلام در ترغیب بر جهاد و توضیح برخى از لغات آن‏] ….. ص : ۳۰۶
روایتى عجیب درباره امر به معروف و نهى از منکر از استاد علامه طباطبائى ….. ص : ۳۰۹
[تبعات شدید ترک امر به معروف و نهى از منکر] ….. ص : ۳۱۰
حکایه عابد من بنى إسرائیل أدام بعبادته و هو یرى صبیین ینتفان ریش دیک ….. ص : ۳۱۰
[روش دعوت مردم به اهل بیت علیهم السلام‏] ….. ص : ۳۱۱
[رعایت سعه افراد در بیان مطالب‏] ….. ص : ۳۱۱
کرامات سلمان فى القدر و تحته عند أبى‏ذر و المقداد و هما لا یتحملانها ….. ص : ۳۱۲
[ارزش ارشاد بنده‏اى از بندگان خدا] ….. ص : ۳۱۳
[قوموا إلى الصلاه] ….. ص : ۳۱۳
[براى بقاء اسلام و مسلمین باید اموال نزد اهل حق و معروف قرار گیرد] ….. ص : ۳۱۴
قال الرسول لعلى علیهماالسلام: علیک بصنائع الخیر فإنها تدفع مصارع‏السوء! ….. ص : ۳۱۴
[فعل معروف، فضیلت و آثار آن‏] ….. ص : ۳۱۵
ابذل لأخیک المؤمن ما تکون منفعته له أکثر من ضرره علیک ….. ص : ۳۱۶
أحى معروفک بإماتته؛ خذ المعروف ما لم یتقدمه المطل ولم یتبعه المن ….. ص : ۳۱۷
[لاعذبن کل رعیه فى الإسلام أطاعت إماما جائرا] ….. ص : ۳۱۸
[فإن القرآن حمال ذو وجوه‏] ….. ص : ۳۱۸

۷ – قرآن ….. ص : ۳۱۹
[فضیلت تلاوت قرآن‏] ….. ص : ۳۱۹
[خداوند صداى قارى قرآن را دوست دارد] ….. ص : ۳۲۰
پیامبر در احد فرمودند: هر کدام از أصحاب که قرآن را بیشتر مى‏دانند، مقدم دفن کنند ….. ص : ۳۲۱
[در ذکر برخى خصوصیات قرآن کریم‏] ….. ص : ۳۲۱
[در مورد استخاره با قرآن‏] ….. ص : ۳۲۲
[آداب قرائت قرآن‏] ….. ص : ۳۲۲
[موارد وقف غفران در قرآن کریم‏] ….. ص : ۳۲۵
آیات‏[داله‏] بر آنکه قرآن هدایت مى‏کند اشخاص راست را که طالب‏هدایتند ….. ص : ۳۲۵
آیات وارده در قرآن که دلالت دارد بر آنکه قرآن داراى مقام شامخى است که از عوالم علیا نازل شده است ….. ص : ۳۲۸
آیات قرآن از طرف خالق است نه مخلوق و داراى کجى و نقص و تناقض نیست ….. ص : ۳۲۸
آیاتى که دلالت دارد بر آنکه راه قرآن و راه پیغمبر و عترت یکى است ….. ص : ۳۳۰
[روایاتى راجع به هدایت‏گرى قرآن‏] ….. ص : ۳۳۱
[نور خانه‏اى که در آن قرآن تلاوت مى‏شود به آسمان ساطع است‏] ….. ص : ۳۳۲

۸ – آداب معاشرت و حقوق إخوان ….. ص : ۳۳۳
[سلام از منظر آیات و روایات‏] ….. ص : ۳۳۳
[در فضیلت سلام دادن و اطعام نمودن‏] ….. ص : ۳۳۵
[آداب غذا خوردن‏] ….. ص : ۳۳۶
[آداب جلوس‏] ….. ص : ۳۳۶
[از آداب مصاحبت سؤال کردن از اسم و کنیه فرد است‏] ….. ص : ۳۳۷
اشخاصى که نباید به آنها سلام نمود ….. ص : ۳۳۷
[شرائط معاشرت و مجالست و انتخاب دوست‏] ….. ص : ۳۳۸
آیات داله بر حرمت مخالطه و دوستى با کفار ….. ص : ۳۳۹
[روایات و نکاتى در مذمت و آثار سوء همنشین بد] ….. ص : ۳۴۳
[اشعارى در لزوم معاشرت با أخیار] ….. ص : ۳۴۷
[اصل مجاورت و نمونه‏هائى از آن‏] ….. ص : ۳۵۲
درباره حدیث«الأرواح جنود مجنده» ….. ص : ۳۵۳
[کل دنیا، کفاره گناه شکستن دل مؤمن نمى‏باشد] ….. ص : ۳۵۵
[حق برادرت را ضایع مگردان‏] ….. ص : ۳۵۵
[حقوق سى‏گانه مؤمن نسبت به مؤمن‏] ….. ص : ۳۵۶
[لزوم دوام رفاقت‏] ….. ص : ۳۵۸
[از جمله آداب فتوت، دوام رفاقت است‏] ….. ص : ۳۵۸
[معیار در حب و بغض، خدائى بودن آن است‏] ….. ص : ۳۵۹
معنى أخ در روایت حضرت باقر علیه‏السلام ….. ص : ۳۵۹
إعلم أن لله ظلا تحت عرشه، لا یسکنه إلا من أسدى إلى أخیه معروفا ….. ص : ۳۶۰
ثواب قضآء حاجه المؤمن أکثر من طواف بیت الله الحرام اسبوعا مع أن ثوابه لا یعلمه إلا الله تعالى ….. ص : ۳۶۱
لزوم الإخاء للإخوه المؤمنین و مواساتهم و قضاء حوائجهم فى جمیع الأحوال ….. ص : ۳۶۲
الخلق کلهم عیال الله؛ وإن أحبهم إلیه أنفعهم بخلقه وأحسنهم صنیعا إلى‏عیاله ….. ص : ۳۶۳
من سعى فى حاجه أخیه المؤمن فکأنما عبد الله تسعه آلاف سنه صائما نهاره قآئما لیله ….. ص : ۳۶۴
أما إنه لو أعانک على حاجتک کان خیرا له من اعتکاف شهر ….. ص : ۳۶۴
من لم یقض حاجه المؤمن و هو قادر علیها یقیض الله له قضآء الکافر و الفاسق و لا أجر له ….. ص : ۳۶۶
روایات بمضامین عالیه داله على لزوم البر بالإخوان و قبول هدیتهم و إتحافهم بدون تکلف ….. ص : ۳۶۷
مفاد قول عیسى علیه‏السلام للحواریین بأن من اغتاب او عیر أخاه فهو بمنزله من رأى عوره أخیه فکشف عنها ….. ص : ۳۶۸
[برادرت را تصدیق و چشمت را تکذیب کن‏] ….. ص : ۳۶۹
وجوب ستر معایب الأخ المؤمن کوجوب ستر عورته ….. ص : ۳۶۹
لم ینحصر مواساه المؤمن ببذل المال، بل لابد من أن یبذل له بجاهه ….. ص : ۳۷۰
من حقوق الأخوه، الإخلاص فى النصیحه و أن لا یختلطها بغش بل و إن کان غیر أخ فى الإیمان ….. ص : ۳۷۱
خمس لا یحل منعهن: الماء و الملح و الکلاء و النار و العلم ….. ص : ۳۷۲
[براى رفع نیازمندى‏ها از چه کسانى مى‏توان کمک گرفت‏] ….. ص : ۳۷۲

۹ – زهد و اعراض از دنیا ….. ص : ۳۷۴
[احادیث و کلماتى پیرامون زهد در دنیا و ترغیب به آخرت‏] ….. ص : ۳۷۴
[زهد و اعراض رسول خدا از دنیا] ….. ص : ۳۸۰
[حقیقت زهد در دنیا و استحباب آن‏] ….. ص : ۳۸۰
یهرم ابن آدم و یشب منه اثنتان: الحرص على المال، و الحرص على العمر ….. ص : ۳۸۱
[سفارش أمیرالمؤمنین علیه السلام به تقواى الهى و اعراض از دنیا] ….. ص : ۳۸۲
[احادیث و کلماتى پیرامون عزلت از اهل دنیا] ….. ص : ۳۸۴
روایتى به خط مرحوم جد حقیر آیه الله آقا سید ابراهیم طهرانى، أعلى الله مقامه الشریف ….. ص : ۳۸۵
[شعر منسوب به أمیرالمؤمنین علیه السلام: باتوا على قلل الأجبال تحرسهم‏] ….. ص : ۳۸۷
[انشاد امام هادى علیه السلام:«باتوا على قلل الأجبال تحرسهم» را نزدمتوکل‏] ….. ص : ۳۸۸
[نامه أمیرالمؤمنین علیه السلام به عثمان بن حنیف‏] ….. ص : ۳۸۹
[وجه تسمیه دنیا و آخرت‏] ….. ص : ۳۹۲
[مراد از حسنه دنیا و حسنه آخرت‏] ….. ص : ۳۹۲
چگونگى مصرف اموال و دارائى‏هاى انسان ….. ص : ۳۹۳
[خطبه أمیرالمؤمنین علیه السلام در لزوم تأسى به رسول خدا و زهد در دنیا] ….. ص : ۳۹۳
راجع به عدم جواز زندگانى مترفهانه و خارج از متعارف ….. ص : ۳۹۶
پیام بین حضرت صادق علیه السلام و منصور دوانیقى ….. ص : ۳۹۷
[نصیحت امام صادق علیه‏السلام به منصور دوانیقى‏] ….. ص : ۳۹۸
[نامه أمیرالمؤمنین علیه السلام به سلمان فارسى در حقیقت دنیا] ….. ص : ۳۹۸
[نامه أمیرالمؤمنین علیه السلام به ابن عباس‏] ….. ص : ۳۹۹
[نامه أمیرالمؤمنین علیه السلام به محمد بن أبى‏بکر] ….. ص : ۳۹۹
أشعارى عالى‏المضمون در عزت و غناى نفس ….. ص : ۴۰۰
لزوم رفع فقر مادى و لزوم غناى نفسى عند الفقر ….. ص : ۴۰۱
[اشعارى در قناعت و زهد] ….. ص : ۴۰۲

۱۰ – سوء ظن ….. ص : ۴۰۴
[آیات و روایاتى در نکوهش سوء ظن‏] ….. ص : ۴۰۴
[جمع بین روایاتى که منافات بدوى با روایات حسن ظن دارد] ….. ص : ۴۰۵
[گناه شخص دزد زده به جهت تهمت زدن به دیگران از گناه دزد بیشتر است‏] ….. ص : ۴۰۶
[پیش‏گیرى رسول خدا از سوء ظن مرد انصارى نسبت به ایشان‏] ….. ص : ۴۰۶

۱۱ – غیبت ….. ص : ۴۰۸
کلام شیخ انصارى راجع به جواز غیبت مخالفین ….. ص : ۴۰۸
[کلام شیخ انصارى راجع به موضوع غیبت و کفاره غیبت‏] ….. ص : ۴۱۰
[آثار سوء غیبت‏] ….. ص : ۴۱۴
[راجع به جواز هجاء اهل ریب و بدعت‏] ….. ص : ۴۱۵
[در جواز هجاء فاسق‏] ….. ص : ۴۱۵
راجع به تعییب زراره مصلحه ….. ص : ۴۱۶
[راجع به فضل حق مؤمن‏] ….. ص : ۴۱۷
[جمع عالمانه شهید ثانى بین دو روایت درباره کفاره غیبت‏] ….. ص : ۴۱۸
[السکوت من غیر فکره غى‏] ….. ص : ۴۱۸
ابیاتى در مدح عزلت و مدح سکوت ….. ص : ۴۱۹
[ابیاتى در مدح سکوت‏] ….. ص : ۴۱۹

۱۲ – حسن خلق ….. ص : ۴۲۱
[روایاتى از کتاب وسائل الشیعه در باب حسن خلق‏] ….. ص : ۴۲۱
[بد خلقى گناهى نابخشودنى است‏] ….. ص : ۴۲۳
یا عویش یا حمیراء! إن شر الناس عند الله یوم القیامه من یکرم اتقاء شره ….. ص : ۴۲۳

۱۳ – تواضع ….. ص : ۴۲۵
[تواضع کوه جودى در برابر سفینه نوح‏] ….. ص : ۴۲۵
أمر أبوجعفر علیه‏السلام محمد بن مسلم بالتواضع، فأخذ قوصره من تمر و میزان و جلس على باب مسجد الجامع ینادى علیه – الروایه ….. ص : ۴۲۵
[حقیقت تواضع در کلام امام صادق علیه السلام‏] ….. ص : ۴۲۶
أتى أوس بن خوله رسول‏الله بعس من لبن مخیض بعسل لإفطاره، و نحاه الرسول عن فمه ….. ص : ۴۲۷
لا تجعل عیادتى إیاک فخرا على قومک، و تواضع لله یرفعک ….. ص : ۴۲۸
[لا یفخر أحد على أحد] ….. ص : ۴۲۹
[چند طائفه که از دائره انسانیت خارجند] ….. ص : ۴۲۹
[انسان متکبر حتما به عذاب دوزخ گرفتار مى‏شود] ….. ص : ۴۳۰

۱۴ – شوق و محبت ….. ص : ۴۳۱
[عشق و محبت در گرو غلبه اشتغال انسان به خداست‏] ….. ص : ۴۳۱
[میزان شوق و رغبت پروردگار در توبه و رجوع بنده به او] ….. ص : ۴۳۱
[از لوازم محبت به خدا خلوت و بیدارى شب است‏] ….. ص : ۴۳۲
ود المؤمن من أعظم عرى الإیمان ….. ص : ۴۳۲
هل الدین إلا الحب ….. ص : ۴۳۳
[ثبات مؤمن در سخت‏ترین شرائط] ….. ص : ۴۳۴
لا تأکلوا الناس بآل محمد علیهم السلام ….. ص : ۴۳۴
قال موسى بن جعفر علیهماالسلام: لا تقولوا لمن أحبنا و والانا هو فاسق‏فاجر ….. ص : ۴۳۵
إنا لا ننال محبه الله إلا ببغض کثیر من الناس، و لا ولایته إلا بمعاداتهم ….. ص : ۴۳۶
بکاء رسول الله صلى الله علیه و آله عند أنس حین الموت مما ینزل بأمته من بعده ….. ص : ۴۳۶
[لا یضع الله الرحمه إلا على رحیم‏] ….. ص : ۴۳۷
الإقتحام على السدد المضروبه دون الغیوب ممنوع شرعا و عقلا ….. ص : ۴۳۷
إیاکم و جدال کل مفتون! فإنه ملقن حجته إلى انقضاء مدته، فإذا انقضت مدته ألهبته خطیئته و أحرقته ….. ص : ۴۳۸
[من عشق فعف و مات، مات شهیدا] ….. ص : ۴۳۹
[اشعارى در باب شوق و محبت‏] ….. ص : ۴۴۱
[اشعارى در شکایت از فراق و هجران‏] ….. ص : ۴۴۱
[اشعارى در بحث عشق از کتاب أسفار أربعه‏] ….. ص : ۴۴۳
[اشعارى راجع به اتحاد نفس عاشق با معشوق‏] ….. ص : ۴۴۴
[شعرى در باب عشق از حکیم نظامى‏] ….. ص : ۴۴۵
[اشعارى شیوا و دلربا از دیوان شاطر عباس صبوحى‏] ….. ص : ۴۴۶
[اشعار ملا مهرعلى تبریزى در باب عشق‏] ….. ص : ۴۴۸
شعرى در باب عشق ….. ص : ۴۴۹
[اشعارى که سید حیدر آملى در اکثر اوقات بر زبان جارى مى‏نمود] ….. ص : ۴۵۰
کلام علامه طباطبائى(ره) راجع به عشق بنده با خدا ….. ص : ۴۵۰

۱۵ – نیت و صدق و اخلاص ….. ص : ۴۵۳
[روایات و کلماتى در باب نیت و صدق و اخلاص‏] ….. ص : ۴۵۳
من حسن إسلامه و صح یقین إیمانه، لم یأخذه الله بما عمل ….. ص : ۴۵۷
[مقایسه سیاست معاویه با أمیرالمؤمنین علیه السلام‏] ….. ص : ۴۵۸
[مطالبى راجع به کذب از کتاب لؤلؤ و مرجان‏] ….. ص : ۴۵۸
[شعرى از سعدى در باب اخلاص‏] ….. ص : ۴۶۰

۱۶ – صبر و شکر و توکل و رضا ….. ص : ۴۶۱
آیات داله بر لزوم توکل، و نفع و ضرر را از خدا دانستن ….. ص : ۴۶۱
[در حقیقت توکل‏] ….. ص : ۴۶۲
[تأثیر توکل و رضا در استجابت دعا] ….. ص : ۴۶۳
[یا موسى! ما دمت لا ترى زوال ملکى فلا ترج أحدا غیرى‏] ….. ص : ۴۶۵
[یا داود! وضعت رضائى فى سخط الناس‏] ….. ص : ۴۶۵
[مباهات پروردگار هنگام صبر کردن بنده در برابر مشکلات‏] ….. ص : ۴۶۶
[برترین عطایاى الهى براى کسانى است که اشتغال به ذکر آنها را از درخواست باز مى‏دارد] ….. ص : ۴۶۷
[فوت الحاجه أهون من طلبها إلى غیر أهلها] ….. ص : ۴۶۷
تعذر قضاء حاجت براى شخص غیر متمکن، موجب شرمندگى است ….. ص : ۴۶۸
حدیثى در باب توکل به نقل از مکاسب شیخ انصارى ….. ص : ۴۶۸
قال النبى صلى الله علیه و آله: ینزل المعونه على قدر المئونه ….. ص : ۴۷۰
[حکایت شخصى که امام صادق علیه السلام برایش منزلى در بهشت خریدند] ….. ص : ۴۷۰

۱۷ – جود و بخل ….. ص : ۴۷۲
راجع به بخل ورزیدن ….. ص : ۴۷۲
[کلام امام حسن عسکرى علیه السلام در حد بخل و سخاء] ….. ص : ۴۷۳
[حکایت جود أمیرالمؤمنین علیه السلام و بخل ورزیدن فرد دیگر] ….. ص : ۴۷۴

۱۸ – عدل و ظلم ….. ص : ۴۷۶
راجع به حرمت سکوت در مقابل ظلم و تن زیر بار ذلت دادن ….. ص : ۴۷۶
[یک ساعت به عدالت رفتار کردن بهتر از هفتاد سال عبادت کردن است‏] ….. ص : ۴۷۶
[قواى ثلاثه موجود در انسان‏] ….. ص : ۴۷۷
[نتیجه تأخیر در پرداخت حق دیگران‏] ….. ص : ۴۷۷
[جایگاه اعوان ظلمه در روز قیامت‏] ….. ص : ۴۷۸
درباره حدیث: إن الله لا یقدس امه لیس فیهم من یأخذ للضعیف حقه ….. ص : ۴۷۹
[کلام حضرت أمیرالمؤمنین علیه السلام در وجوب اعراض أئمه عدل از دنیا] ….. ص : ۴۸۰
[کلام أمیرالمؤمنین علیه السلام هنگام بیعت مردم با ایشان بعد از قتل عثمان‏] ….. ص : ۴۸۰
[هشدار أمیرالمؤمنین علیه السلام نسبت به آثار سوء ظلم‏] ….. ص : ۴۸۱
الروایات الکثیره عن أمیرالمؤمنین علیه السلام فى قبح البغى و العدوان على مانقله الآمدى فى الغرر و الدرر ….. ص : ۴۸۲
[برخى عواقب و آثار ظلم‏] ….. ص : ۴۸۲
[جایگاه سلطان عادل و ظالم‏] ….. ص : ۴۸۵
عواقب عظیمه شدیده للظلم؛ لا یکبرن علیک ظلم من ظلمک فإنما یسعى فى مضرته و نفعک ….. ص : ۴۸۵
نهج البلاغه: الظلم ثلاثه: فظلم لا یغفر، و ظلم لا یترک، و ظلم مغفورلایطلب ….. ص : ۴۸۷
[شعرى از پروین اعتصامى در باب ظلم‏] ….. ص : ۴۸۷

۱۹ – صفات مؤمن ….. ص : ۴۸۹
[اوصاف شیعه در کلام امام صادق علیه السلام‏] ….. ص : ۴۸۹
فى جمیع الصفات الحمیده التى لا مناص للانسان أن یلتزم بها ….. ص : ۴۹۰
[المؤمن حسن المعونه خفیف المئونه] ….. ص : ۴۹۱
[لا یکون المؤمن مؤمنا حتى یکون فیه ثلاث خصال‏] ….. ص : ۴۹۱
حدیث امام جعفر صادق علیه السلام به جابر جعفى در عدم فائده ولایت بدون عمل صالح ….. ص : ۴۹۲
[مؤمن به ملاقات مؤمن آرامش مى‏گیرد] ….. ص : ۴۹۴
[لزوم مراقبه مؤمن نسبت به زبان، شکم و نفس خویش‏] ….. ص : ۴۹۴
[کلام أمیرالمؤمنین علیه السلام در اوصاف اولیاء الهى‏] ….. ص : ۴۹۵
[توصیف خوف و رجاء اصحاب رسول خدا در کلام أمیرالمؤمنین علیه‏السلام‏] ….. ص : ۴۹۵
من کان مطیعا نفعته ولایتنا و من کان عاصیا لم تنفعه ولایتنا ….. ص : ۴۹۶
[مردم ولایت على بن أبى‏طالب را که یکى از پنج امر مفروض است، ترک‏گفتند] ….. ص : ۴۹۶
معنى اسلام و ایمان ….. ص : ۴۹۷
[تشیع در نظر شهید ثانى به معنى اعتقاد شخص به ائمه گذشته تا زمان همان فرد مى‏باشد] ….. ص : ۴۹۷
[شبهات قاضى عبدالجبار در المغنى پیرامون امامت و پاسخ جامع سید مرتضى در الشافى‏] ….. ص : ۴۹۸
[افتراء قاضى عبدالجبار به شیعه و اعتماد احمد امین به قول وى‏] ….. ص : ۴۹۸

۲۰ – متفرقات ….. ص : ۵۰۰
[معناى حدیث: إن هذا الدین یسر] ….. ص : ۵۰۰
از منهاج النجاه فیض در لزوم حفظ اوقات ….. ص : ۵۰۰
[شش امرى که حسن است ولى صدورش از شش گروه أحسن است‏] ….. ص : ۵۰۱
[قوام و پایدارى دنیا به چهار چیز است‏] ….. ص : ۵۰۲
[وصیت أمیرالمؤمنین علیه السلام به پنج أمر مهم‏] ….. ص : ۵۰۲
فى بعض آداب الجمعه ….. ص : ۵۰۳
[بنى آدم اعضاى یک پیکرند] ….. ص : ۵۰۵
نصایح رسول الله به صورت جملات قصار در حین خروج و حرکت به غزوه تبوک ….. ص : ۵۰۶
[کلماتى قصار از أمیرالمؤمنین علیه السلام‏] ….. ص : ۵۰۷
[توصیف آتش وادى برهوت در کلام پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم‏] ….. ص : ۵۱۰
[آشکار شدن باطن و سریره کافر در آخرالأمر] ….. ص : ۵۱۰
درباره بعضى از احادیث مثنوى ….. ص : ۵۱۱
[حدیثى از مجمع البیان در رفع مؤاخذه از نسیان‏] ….. ص : ۵۱۷
درباره نذر چیزى براى بیت الله الحرام و درباره سراق الله ….. ص : ۵۱۷
[خطبه رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم در غزوه احد] ….. ص : ۵۱۹
[زیارت قبور شهداء احد توسط رسول خدا وحضرت زهرا و اصحاب، دلیل برجواز زیارت قبور] ….. ص : ۵۲۰
[هرچه انسان بخواهد مسلما به او داده خواهد شد] ….. ص : ۵۲۱
[حدیث شریف: إیاک و مشاوره النساء] ….. ص : ۵۲۲
راجع به عرضه داشتن حضرت عبدالعظیم ایمان خود را به امام هادى علیه‏السلام ….. ص : ۵۲۴
[حدیث شریف نبوى: إنى أحب من الصبیان خمسه خصال‏] ….. ص : ۵۲۴
راجع به مجالس تغنى عبدالله بن جعفر ….. ص : ۵۲۵
[قضاء نماز شب فوت شده را مى‏توان در روز بجا آورد] ….. ص : ۵۲۶
[در باب فضیلت انگشتر به دست کردن‏] ….. ص : ۵۲۶
البعوض أعظم من الفیل خلقه ….. ص : ۵۲۷
[سه جمله حکیمانه از أمیرالمؤمنین علیه السلام‏] ….. ص : ۵۲۸
[بیان آثار چهار مرحله سنى انسان در کلام امام صادق علیه السلام‏] ….. ص : ۵۲۸
وضعت خمسه فى خمسه و الناس یطلبونها فى خمسه فلا یجدونها ….. ص : ۵۲۹
[بیست و پنج مورد از مطلوبات فطرى انسان در کلام امام صادق علیه السلام‏] ….. ص : ۵۲۹
الأخبار الوارده فى ذم الصوفیه ….. ص : ۵۳۰
فهرست تألیفات ….. ص : ۵۳۵

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن