تفاوت ادعیه و اوراد با روایات‏

و در [مجموعه مقالات استاد حسن زاده آملى‏] صفحه ۱۵۶ گوید:

«آن لطائف ذوقى و عرفانى، آن نکات سرّى که در أدعیه و أوراد و مناجات‏هاى أئمّه أطهار علیهم‏السّلام ما پیدا می‌‏شود، در روایات نمى‌‏شود به دست آورد؛ زیرا که در روایات مخاطب مردم‏اند و با مردم به فراخور عقل آنها صحبت مى‏‌کردند و سخن مى‏‌گفتند، امّا در مناجات‏ها و أدعیه، در خلوت‏خانه عشق با جمال و جلال مطلق به راز و نیاز مى‌‏پرداختند، که آنچه گفتنى بود به زبان مى‌‏آوردند.

امید آنکه در حوزه‌‏هاى علمیه، صُحُف أدعیه و أذکار که از أئمّه أطهار ما صادر شده است و بیانگر مقامات و مدارج و معارج انسان است، از متون کتب درسى قرار گیرند؛ و در محضر کسانى که زبان‏فهم و اهل دعا و سیر و سلوکند و راه‏یافته‏اند و راه‏نمایند، درس خوانده شود.

مثلًا به ترتیب، اوّل مفتاح الفلاح شیخ بهائى، و پس از آن عُدَّه الدَّاعى ابن‏‌فَهد حلِّى، و بعد از آن قُوت القلوب أبوطالب مکّى، و سپس إقبال سیدبن طاووس، و در آخر إنجیل اهل بیت و زبور آل محمّد علیهم‌‏السّلام: صحیفه سجّادیه، در عداد کتب درسى درآیند، که نقش خوبى در إحیاى معارف أصیل اسلامى دارند.»

منبع: کتاب مطلع انوار، ج‏۴، ص: ۳۶

 

.

 :: مشاهده فهرست کتاب ::

 

 

pormatlab.com

 

 

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن