جلسه ۲۶ شرح حدیث عنوان بصری
تاریخ: ۱۴۲۰ هجری قمری
مدت زمان: ۵۸:۴۹
موضوع: حقیقت علم حصولی و حضوری
فقره: فقال یا ابا عبدالله! لیس العلم بالتعلم انما هو نورٌ… فاطلب اولّا فی نفسک حقیقه العبودیه
فهرست:
- توضیحی راجع به علم حصولی و دلیل خطا پذیر بودن آن
- تنها در صورتی انسان میتواند از همه قوای خود در آن واحد به نحو کامل بهرهمند شود که اشراف بر قوای ظاهر و باطن پیدا کند
- حجّیت خبر واحد اختصاص به باب احکام شرعی داشته و در مسائل و مبانی اعتقادی فاقد ارزش و اعتبار میباشد
- خطاپذیری علوم حصولی شامل ادراک صور و معانی به واسطه قوا و مدرکات باطنی هم میشود
- اعتماد بر منامات و مکاشفات یکی از بزرگترین مهالکی است که سالکان راه خدا امکان ابتلاء به آن را دارند
- توضیحی راجع به عقل متصل و منفصل در انسانها
- توضیحی راجع به حقیقت علم حضوری و عدم خطاپذیری آن
- تنها در صورتی مدرکات و معلومات انسان به نحو کامل با واقعیت تطبیق میکند که هیچ گونه بینونیتی میان مدرکات انسان و واقعیت خارجی وجود نداشته باشد تا انسان عین واقعیت خارجی بشود
- بیان توضیحی در ارتباط با این شعر:
- من کیم لیلی و لیلی کیست من ما یکی روحیم اندر دو بدن
- فردی که دارای علم حضوری میباشد با نگاه کردن به وجود خود إخبار از تمام حالات و سکنات افراد میدهد
- تشریح وقایع و جزئیات جنگ موته همزمان با تحقق آنها توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مدینه
- ملاقات حضرت موسی علیه السلام با حضرت خضرعلیه السلام و عدم قدرت حضرت موسی علیه السلام بر تحمّل کارهای حضرت خضرعلیه السلام
- کیفیت نزول مشیت و تقدیر پروردگار توسط ملائکه نسبت به امور مختلف
- تفاوت قائل شدن میان مظهریت ملائکه و حضرت خضرعلیه السلام در اجرای تقدیر و مشیت الهی در سلسله علل و اسباب منجرّ به اعتراض حضرت موسی علیه السلام میشود
- ذکر حکایتی مبنی بر نجات پیدا کردن طفل شیرخواری از مرگ توسط فردی در حال خواب
- بیان حکایتی آموزنده مبنی بر فراهم شدن همه اسباب و مسبّبات در اجرای تقدیر و مشیت الهی در عالم وجود
- حضرت خضر علیه السلام با بهرهمندی از علم حضوری همانند ملائکه مجری نزول اراده و مشیت پروردگار در عالم هستی میباشد
- عدم تنافی میان توفّی و قبض روح افراد توسط ملائکه و پروردگار
- تفسیر این بیت از حافظ شیراز رحمه الله علیه: طی این مرحله بی همرهی خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی