جلسه ۱۶ شرح حدیث عنوان بصری
موضوع: اهمیت جایگاه ذکر و لزوم پرداختن به آن
عبارت: انی رجل مطلوب و مع ذلک لی أوراد فی کل ساعه من آناء اللیل والنهار فلا تشغلنی عن وردی
تاریخ: ذی القعده ۱۴۱۹ مدت زمان: ۱:۸:۴۸
قهرست:
- نیاز انسان برای ورود در مقام اسماء و صفات الهی و رفع حجابهای ظلمانی و به فعلیت رساندن استعدادات خویش نیازی فطری و وجدانی میباشد.
- خواندن اسماء حسنای پروردگار متعال به معنای صرفاً تلفظ کردن آنها نمیباشد بلکه به این معنی است که انسان خود را در تحت سیطره و نفوذ و تأثیر تکوینی اسماء الهی قرار دهد.
- جمیع عوالم وجود منبعث از اسماء کلیه الهی بوده و هر یک از اسماء الهی دارای اثر خاصی در عالم تکوین میباشد.
- ذکر سخنان مرحوم علامه طهرانی به مرحوم صدر بلاغی در سنه چهل و دو در ارتباط با کیفیت اداره جوامع به دست افراد
- امروزه حرکت جوامع بشری بر اساس جهل و تحریک احساسات و نفوذ تبلیغات میباشد نه بر اساس مبانی عقلی و منطقی
- شناخت اسماء و صفات الهی و بکارگیری آنها مقدمه است برای اینکه انسان بتواند حقیقت اسماء الهی را در وجود خود محقق کند
- دستور بزرگان مبنی بر قیام در هنگام شب برای عبادت و کسب معنویات و بکار بستن فیوضات ربانی در هنگام صبح
- اشکال مرحوم علامه طهرانی نسبت به عملکرد شاگردان مرحوم انصاری بعد از رحلت ایشان
- رسیدن به رشد و تحقق کمالات الهی در وجود انسان مرهون تمرین و تربیت نفس میباشد
- اسماء و صفات پروردگار متعال در عالم وجود عبارت است از آثاری که از ذات پروردگار متعال در مقام اطلاق نشأت گرفته و حتی رسول اکرم و ائمه اطهار علیهم السلام نمیتوانند به منتهای آن اسماء در مقام اطلاق دسترسی پیدا کنند
- پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم با وجود علوّ مقام و عظمت و شأن خود در عالم وجود خطاب به پروردگار متعال میفرماید: اللهمَّ زدنی فیک تَحیراً
- بیان توضیحی راجع به سخن پیامبر اکرم صلوات الله علیه خطاب به پروردگار متعال: اللهم زِدنی فیک تحیراً
- ذکر حکایتی از نقاش معروف کمال الملک مبنی بر ادراک مهارت اعجابانگیز او تنها توسط اهل خبره و متخصّصین
- معانی و فیوضاتی را که امام علیهالسلام از حقیقت اذکار و اوراد الهی ادراک میکند سبب اشتغال و نیاز او به این امر میباشد
- توضیحی راجع به کیفیت مراقبه در راه سیر و سلوک الهی
- ذکر دو مطلب از خطاط معروف سید حسین میرخانی به استاد طهرانی مبنی بر شدت اهتمام و سعی و تلاش برای رسیدن به مطلوب و هدف