جلسه ۸۸ شرح حدیث عنوان بصری
تاریخ: ۲۶ ربیع الثانی ۱۴۲۴ هجری قمری
موضوع: دیدگاه مکتب عرفان در ارتباط با امتثال تکالیف و دستورات الهی
فقره: و جمله اشتغاله فیما امره تعالی به و نهاه عنه
[button color=”orange” size=”small” link=”http://file.pormatlab.com/kimiyasaadat/onvan88.mp3″ icon=”” target=”false”]دریافت صوت[/button]
فهرست:
- اساس حرکت انسان در این دنیا مبتنی بر توجه داشتن به چگونگی تأثیر افعال و تخیلات و نیات افراد بر روی نفس و روح ایشان میباشد
- در نظام عالم تکوین میان اعمال و نیات افراد و تأثیر آنها بر روی نفس و ملکوت آنها ارتباط عمیق و تنگاتنگی وجود دارد
- حقیقت نفس انسان عبارت است از پدیدهای که واجد جمیع صفات کلیه جمالیه و جلالیه پروردگار به نحو اجمال میباشد که به صورت اختلاف سعههای وجودی افراد ظهور پیدا میکند
- انسان جامع همه اسماء و صفات کلیهای میباشد که در وجود پروردگار متعال تحقق دارد
- اختلاف مراتب ائمه اطهار و اولیاء الهی بر اساس اختلاف سعههای وجودی ایشان نسبت به تلقی حقیقت نزول فیض اسماء و صفات کلیه پروردگار میباشد
- ظهور و به فعلیت رسیدن اسماء و صفات کلیه پروردگار در وجود انسان مرهون مجاهده بلیغ و تربیت صحیح نفس و رسیدن به مقام عبودیت است
- آنچه موجب رشد و کمال انسان میشود انقیاد در مقابل حق و متابعت از آن میباشد نه صرفاً انجام ظاهری تکالیف
- انحراف اهل تسنن از سنت پیامبر اکرم و مخالفت ایشان از پذیرش حق
- سیره و زندگی امیرالمؤمنین علیه السلام برای همه افراد در همه زمانها الگو و اسوه بیبدیل میباشد
- توضیحی راجع به کیفیت اراده و تصرفات پروردگار متعال بر اساس آیه: الا له الخلق و الأمر
- بر اساس آیه ۳۰ سوره مبارکه روم حقیقت دین و اوامر تشریعی پروردگار بر اساس تکوین و منطبق بر آن است.
- بیان وجه و علتِ عدم جواز تمسک و تدین به دین یهودیت و نصرانیت پس از اسلام
- ذکر حکایتی از مرحوم علاّمه طهرانی مبنی بر لزوم تبعیت ایشان از مسیر و خط مشی تعیین شده از جانب پروردگارمتعال
- بیان دیدگاه دیگری در کیفیت اطاعت از اوامر و نواهی پروردگار متعال
- مسأله دعا و مسئلت در قبال پروردگار متعال با حفظ مقام عبودیت امری ممدوح و پسندیده و مورد سفارش اولیاء دین میباشد
- برآورده شدن بسیاری از حاجات و ادعیه افراد برخلاف صلاح ایشان و موجب توقف ایشان در حرکت تکاملی به سمت پروردگار میشود
- مخفی بودن حقائق بسیاری از امور برای انسانها به منظور تقویت جنبه عبودیت واطاعت و رسیدن به رشد و کمال میباشد
سخن مرحوم حداد به شخصی که در انجام اعمال حج واجب اظهار ناراحتی و نارضایتی میکرد: تلک مجوسیه محضه.