مبحث 9 و 10: امكان ديدار و لقاء خداوند براي مؤمنين خوش كردار
تفسير «الميزان» دربارۀ آيۀ: فَمَن كَانَ يَرْجُوا لِقَآءَ رَبِّهِ
لقاء خداوند فقط با توحيد بدون شائبۀ شرك جليّ و خفيّ امكان پذير است
يَا مَنْ دَلَّ عَلَي ذَاتِهِ بِذَاتِهِ ، وَ تَنَزَّهَ عَنْ مُجَانَسَةِ مَخْلُوقَاتِهِ
بِكَ عَرَفْتُكَ وَ أَنْتَ دَلَلْتَنِي عَلَيْكَ وَ دَعَوْتَنِي إلَيْكَ
إلَهي كَيْفَ يُسْتَدَلُّ عَلَيْكَ بِما هُوَ في وُجودِهِ مُفْتَقِرٌ إلَيْكَ
ماذا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ؟! و ما الَّذي فَقَدَ مَنْ وَجَدَكَ؟!
يا مَنِ احْتَجَبَ في سُرادِقاتِ عِزِّهِ عَنْ أنْ تُدْرِكَهُ الابْصارُ
مناجاتيكهازابن عطاءالله مشهور است ، از اوست و إسنادش به سيّدالشّهداء غلط ميباشد
نزد عرفاي عاليمقدار ، پرده برگرفتن از رخ عبارت است از تجلّي جمال
در اثر كردار ستودۀ انسان ، خداوند حجاب را از چشم او برميگيرد
محبّت خدا به عبد تجلّي و رفع حُجب است؛ و محبّت عبد به خدا انجذاب سرّ اوست
حديث « كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ » مُتّفقٌ عليه ميان همۀ اهل اسلام است
مصادر بسيار معتبر شيعه راجع به حديث لَايزَالُ الْعَبْدُ ...
تحقيق شيخ بهائي پيرامون خبر « لَا يَزَالُ الْعَبْدُ » بنا به نقل مجلسي
نقل مجلسي (ره) دقيقترين معني را در مضمون « لَا يَزَالُ الْعَبْدُ »
نقل مجلسي تحقيق محقّق طوسي و ديگران را در حديث « لَا يَزَالُ الْعَبْدُ »
روايات مرويّه از كتب خاصّه دربارۀ حديث « لَا يَزَالُ الْعَبْدُ »
روايات مرويّه از كتب عامّه دربارۀ حديث « لَا يَزَالُ الْعَبْدُ »
بيان و تفسير خبر « لَا يَزَالُ الْعَبْدُ » در كتب اساطين و اعلام اهل عرفان
ابيات ابن فارض در پيرامون حديث « لَا يَزَالُ الْعَبْدُ »
استشهاد سعدالدّين سعيد فرغاني به حديث « لَا يَزَالُ الْعَبْدُ »
شرح فرغاني اشعار ابن فارض را در حديث « لَا يَزَالُ الْعَبْدُ »
معني سَمِعَ اللَهُ لِمَنْ حَمِدَهُ ، كلام خداوند است بر لسان بندۀ خود
معني« كُنْتُ سَمْعَهُ وَ ... » انكشاف تجلّي وجود خداوند است در افعال سالك محبّ
معني كلام امام صادق عليه السّلام: حَتَّي سَمِعْتُهَا مِنَ الْمُتَكَلِّمِ بِهَا
مبحث 11 و 12: خداوند همه جا هست؛ چشم بگشا و ببين!
تفسير آيۀ: مَن كَانَ يَرْجُوا لِقَآءَ اللَهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَهِ لَاتٍ
تفسير «الميزان» راجع به آيۀ: مَن كَانَ يَرْجُوا لِقَآءَ اللَهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَهِ لَاتٍ
تفسير آيات اوائل سورۀ عنكبوت در امتحان مؤمنين و رجاء لقاي خداوند
مراد از « الَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّـَاتِ» مشركين هستند كه مؤمنين را از راه خدا باز ميدارند
بيان علاّمه: لقاء الله منحصر به قيامت نيست؛ و معني حقيقي آن مراد است
مراد از لقاء الله: وُقوفُ الْعَبْدِ مَوْقِفًا لا حِجابَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ رَبِّهِ
بيان علاّمه: كسي كه توقّع لقاء خدا را دارد بايد كمر همّت به جهاد بربندد
لاميّۀ ابن فارض، شرح عظيمي در آثار عشق خدا بيان ميكند
لزوم چشم فروبستن از غير براي لقاء خداوند، در اشعار ابن فارض
لاميّۀ ابن فارض متضمّن آخرين دقائق و لطائف عشق ميباشد
منهاج و روش موحّدين در توحيد و معرفت الهي، در حديث امام صادقعليه السّلام
بيان امام: معرفت خداوند از طريق دارج و رائج بدست نميآيد
روايت «مصباح الشّريعة»: وَ إنَّ الْمُوقِنِينَ لَعَلَي خَطَرٍ عَظِيمٍ
شرح ملاّ عبدالرّزّاق گيلاني پيرامون حديث «مصباح الشّريعة»
تنها نيروي عشق حقيقي است كه راه وصول به خدا را باز مينمايد
عشقبازي سر حلقۀ عاشقان: حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام
استيذان طائفۀ جنّ از سيّدالشّهداء براي كارزار، و بيان حضرت در جواب ايشان
ملاقات عبدالله بن عبّاس و عبدالله بن عمر و عبدالله بن زُبير با حضرت سيّدالشّهداء
عبدالله بن عمر، امام حسين را نصيحت ميكند كه با دشمنان صلح و از جنگ بپرهيز
ملاقات فرزدق با حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام در راه كوفه
ابيات حضرت در توجّه به عالم بقاء و اعراض از دنياي فاني