جلسه ۸۸ درس خارج فقه، مبحث حج
موضوع: استطاعت
استاد: حضرت آیت اللـه حاج سیّد محمّد محسن حسینی طهرانی – تاریخ: ۱۳ ذی الحجه الحرام ۱۴۳۰ ه.ق
[button color=”orange” size=”small” link=”http://file.pormatlab.com/kimiyasaadat/haj088.mp3″ icon=”” target=”false”]دریافت صوت[/button]
[button color=”red” size=”small” link=”http://file.pormatlab.com/kimiyasaadat/haj088.pdf” icon=”” target=”false”]دریافت متن[/button]
خلاصه:
۱- مجتهد اگر خود را در شرایط صدور روایت قرار ندهد، نمیتواند به حکم واقعی برسد. وقتی یک مجتهد ببیند در زمان صدور روایات کیفیت حج به چه صورتی بوده از پیاده رفتنها یا کجاوهها و سختیهای موجود در مکه و عرفه و منی که برای اجاره کردن یک مکان علاوه بر مبالغ هنگفت میبایستی زودتر میرسیدند و الاّ مکانی نبود و در عین حال ائمه علیهمالسلام حتی به فرد مدیون توصیه مینمودند که استدانه کند و به حج برود، آن وقت دیگر سرسری از حج نمیگذشتند.
۲- مجتهد مانند مرحوم آقاست که میگوید: اگر پول نداری برای غسل جمعه به حمام بروی برو قرض کن و غسل را انجام بده زیرا به خیرات و برکات کثیره غسل جمعه و سایر اعمال واقف است، یا به فردی که به جای حضور در تشییع جنازه مؤمن، نشسته بود و کتاب المیزان میخواند فرمودند: مطالعه به جای خود و تشییع جنازۀ مؤمن نیز به جای خود، اگر در آن شرکت کنی با حضور ملائکه و اثرات تربیتی تشییع جنازه نفست آماده استفاده از المیزان و غیره میشود و الاّ فقط یکسری مطالعات ذهنی خواهد بود.
۳- با توجه به روایاتی که امام میفرمایند: قرض کنید و به حج بروید ولو اینکه مدیون هستید و سایر روایات به این میرسیم که حج نه تنها واجب مشروط نیست بلکه از هر واجبی مطلقتر است.