علّت تأیید شرایع الهى بر تربیت پاکان و برگزیدگان
شرایع و ادیان الهى براى همین منظور و مقصود آمدهاند تا با تأیید و مساعدت عقول منفصل و تربیت پاکان و برگزیدگان، انسان قادر بر دستیابى به مبانى والاى فطرت و توحید گردد و از فرو غلطیدن در این خطرات و مهالک در امان بماند و روح و جان خویش را به عطر و فضاى عوالم قدسى معطّر و نشیط گرداند.
و از همینجا است که به هر میزان ما از دستورات و آموزههاى شرع مبین فاصله بگیریم، غلبه هوى و حکومت احساسات و سلطه تخیّلات و توهّمات در نفس و قلب ما بیشتر خواهد شد و از موازین عقلى و منطقى دورتر خواهیم گشت.
و در این مسأله هیچ فرقى بین عالم و جاهل، روحانى و فرد عادى، مطّلع و بىاطّلاع وجود نخواهد داشت؛ زیرا همه ما داراى نفس و تخیّل و توهّم مىباشیم و به هیچیک از افراد، تضمین سعادت و دورى از خدعه و فریب شیطان ندادهاند و دامن هیچ فرد، منزّه و مبرّى از خطا و لغزش و عصیان و خودمحورى نمىباشد، و شیطان با هر فرد از راه و مسیر مقتضى خود او همراه و همراز خواهد گشت؛ با جوان از راه شهوت، و سالخورده از راه حبّ دنیا و زخارف آن، و اهل علم از راه شهرت و سُمعه و هکذا.
منبع: کتاب نوروز در جاهلیّت و اسلام، ص۳۹
…