سلامت

نابودی حس چشایی با خمیردندان

سایت پر مطلب: گزارش انجمن شیمی آمریکا نشان داده است که خمیر دندان باعث نابودی سلول‌های گیرنده طعم و مزه موجود در زبان و منجر به احساس مزه تلخی می‌شود. این حالت به ویژه زمانی بارز است که شخص بعد از شستن دهان با خمیر دندان، آب پرتقال می‌نوشد و مزه تلخی تندی را حس می‌کند.

خمیر دندان-مسواک
خمیر دندان-مسواک

بر اساس بررسی‌های کار‌شناسان انجمن شیمی آمریکا این طعم تلخی تند در نتیجه اثر مواد تشکیل‌دهنده خمیر دندان است که از چهار ترکیب اساسی یعنی آب، مواد رسوب‌زدا و سفید‌کننده، فلوراید و مواد تمیز‌کننده برای تولید آن استفاده می‌شود.

مهم‌ترین ماده تمیزکننده موجود در خمیر دندان سدیم لورت سولفات (Sodium laureth sulfate) است که از همین ماده شیمیایی در شامپو‌ها و رنگ‌ها نیز استفاده می‌شود. سدیم لورت سولفات گیرنده‌های سلول‌های حس‌گر طعم شیرین را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و ترکیبات روغنی به نام فسفولیپید (phospholipid) در غشای سلول‌های حس‌گر زبان را نابود می‌کند.

وظیفه اصلی این ترکیبات روغنی جلوگیری از احساس طعم تلخی تند است و نتیجه تأثیر مخرب این ماده تمیزکننده احساس طعم تلخی تند در نتیجه نوشیدن آب پرتقال شیرین است.

گفتنی است، زبان انسان دارای بیش از ۱۰ هزار جوانه چشایی است که مسئولیت تشخیص انواع مزه‌های شیرین، شور، ترش و تلخ را علاوه بر مزه جدید به نام «لذیذ» را بر عهده دارند.
منبع: ایسنا

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا