سلامت

دهانشویه زمانی که ضروری است توصیه می شود

سایت پر مطلب: برخی افراد که بیش از حد نگران سلامت دهان و دندان هایشان هستند، علاوه بر مسواک زدن از دهانشویه ها نیز استفاده می کنند. با این حال استفاده از این محصولات صرفا زمانی که ضروری است توصیه می شود، چون استفاده ی طولانی مدت و مکرر از دهانشویه ها، عوارضی برای سلامت دندان ها وهمچنین سلامت عمومی بدن دارد.

دهانشویه

اگر لازم است که از دهانشویهاستفاده کنید، حتما برچسب محصول و روش استفاده از آن را با دقت بخوانید. حتما از دهانشویه بدون الکل، محافظت کننده، ضدعفونی کننده، تمیزکننده و ضدآفت استفاده کنید.

بهتر است بدانید که خودتان نیز می توانید دهانشویه های طبیعی و خانگی تهیه کرده و استفاده کنید. این دهانشویه ها نیز به اندازه محصولات به فروش رسیده در داروخانه ها موثر خواهند بود.

در این مطلب علاوه بر ارائه ی اطلاعاتی در خصوص دهانشویه ها، طرز تهیه ی چند محصول خانگی را نیز عنوان می کنیم.

دهانشویه : برای استفاده در موارد خاص

دهانشویه ها متناسب با فرمولی که دارند، برای درمان مشکلات خاص دهان و دندان تولید می شوند. این محصولات برای درمان مشکلاتی مانند حساسیت دندان ها، آفت دهان، بوی بدن دهان و … استفاده می شوند. دهانشویه ها حاوی ترکیباتی هستند که در خمیردندان ها وجود ندارد، لذا در شرایطی که مشکلی در دندان ها یا لثه وجود دارد، مکمل مسواک محسوب می شوند.

دهانشویه ها نباید بدون تجویز پزشک بیش از دو هفته استفاده شوند، چون باعث به هم زدن فلور دهان شده و در طولانی مدت باعث ایجاد قارچ می شوند

دهانشویه های ضدعفونی کننده از ترکیباتی مانند هگزتیدین و کلرهگزدین تشکیل می شوند که برای مقابله با میکروب ها در نظر گرفته شده اند. این نوع دهانشویه ها اغلب در صورت بروز التهاب و عفونت مخاط دهان استفاده می شوند. دندانپزشک ها بعد از انجام جراحی برای مقابله با تکثیر میکروب این دهانشویهها را تجویز می کنند. دهانشویه های کلرهگزدین باعث تسکین سریع دردهای ناشیاز آبسه می شود. البته گفتنی است که این دهانشویه ها به تنهایی قادر به درمان کامل عفونت های دهانی نیستند.

دهانشویه ها: استفاده ی گاه به گاه برای مقابله با پوسیدگی دندان ها

پوسیدگی دندانها جزو عوامل اصلی نابودی دندان ها محسوب می شوند. میکروب ها و باکتری هایی که مینای دندان را از بین می برند، باعث بروز پوسیدگی می شوند. توصیه می شود که هر از گاهی از دهانشویه ها استفاده کنید تا با پوسیدگی مقابله شود. این محصولات حاوی ترکیباتی هستند که مینای دندان را در برابر حملات اسیدی باکتری ها مقاوم تر می سازند.

معایب دهانشویه ها

با وجود اینکه دهانشویه ها برای ارتقای بهداشت دهان و دندان تولید می شوند، اما نباید در استفاده از آنها دچار افراط شد. باید بدانید که این محصولات اصلا مناسب بچه های کمتر از شش سال نیستند، چون دندان های آنها هنوز حساس و ضعیف است.

در بیشتر موارد، دهانشویه ها نباید بدون تجویز پزشک بیش از دو هفته استفاده شوند، چون باعث به هم زدن فلور دهان شده و در طولانی مدت باعث ایجاد میکوز (قارچ)می شوند. از این گذشته، بقایای محصول حتی بعد از آبکشی نیز در دهان می مانند. این بقایا زمانی که غذا می خورید و یا بزاق تان را می بلعید، به روده ها می رسند و باعث بر هم زدن فلور روده ها نیز می شوند.

مشکل دیگری که استفاده ی طولانی مدت از دهانشویه ها ایجاد می کند، به میزان بالای کلروهگزدین مربوط می شود. این ترکیب در طولانی مدت باعث رنگ گرفتن مخاط و دندان ها می شود. علاوه بر این استفاده ی مکرر و  افراطی از این محصولات تغییراتی در حس چشایی ایجاد کرده و مخاط را پوسته پوسته می کند.

نتایج برخی از پژوهش ها از آسیب های جدی تر این محصولات حکایت دارند. بهعقیده ی برخی محققان، استفاده ی مکرر از دهانشویه ها خطر بروز حملات قلبی ومغزیرا افزایش می دهد و دلیل آن از بین رفتن باکتری های خوبی است که به کنترل فشار خون کمک می کنند. محققان دانشگاه کویین مری لندن بعد از بررسی تاثیر استفاده از دهانشویه های حاوی کلروهگزدین متوجه افزایش فشار خون در شرکت کننده ها شدند.

این محققان به استفاده کننده های مداوم دهانشویه ها توصیه می کنند که ازانواع بدون کلروهگزدین این محصولات استفاده کنند. به عقیده ی محققان این ترکیب ضدعفونی کننده باید برای استفاده های خاص و موقت مانند موارد مربوط به جراحی دندان محدود شود.

یادتان باشد که هدف از رعایت بهداشت دهان و دندان، حذف کامل تمام باکتریهای موجود در دهان نیست، چون برخی از آنها جزو باکتری های خوب و لازم برایجویدن غذاها هستند.

دهانشویه های طبیعی به جای دهانشویه های شیمیایی

همیشه روش های طبیعی و خانگی برای مقابله با مشکلات روزمره موثر عمل می کنند. شما می توانید با یک سری مواد طبیعی، دهانشویه های خانگی بسازید.

دهانشویه ای با جوش شیرین

دهانشویه ی تهیه شده از جوش شیرین برای داشتن تنفسی تازه، تسکین آفت و پیشگیری از جرم های دهانی موثر عمل می کند.

برای تهیه ی این محصول خانگی کافیست یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یکلیوان آب حل کرده و بعد از مسواک به عنوان دهانشویه استفاده کنید. این دهانشویه را به مدت چند دقیقه در دهان بچرخانید و سپس دهان را با آب خنک بشویید. اگر به این ترکیب یک تا دو نوک انگشت نمک نیز اضافه کنید تاثیر آن چند برابر می شود.

برای اینکه دهانشویه تان طعم بهتری داشته باشد می توانید چند قطره عصارهی روغنی مانند عصاره ی روغنی لیموترش یا وانیل به آن اضافه کنید.

دهانشویه ای برای مقابله با بوی بد دهان

اگر از دهانشویه ها برای از بین بردن بوی بد دهان تان استفاده می کنید، می توانید در منزل محصول مورد نظرتان را تهیه کنید.

برای این کار، دو قطره عصاره ی روغنی نعنا فلفلی و دو قطره عصاره ی روغنی چوب میخک را در یک لیوان آب ریخته و حل  کنید. بعد از مسواک زدن دندان ها، دهان تان را به مدت ۲۰ ثانیه با این ترکیب شستشو دهید. مطمئن باشید که نفس تان خوشبو خواهد شد.

توجه داشته باشید که این محصول خانگی صرفا مناسب افراد بزرگسال است و استفاده از عصاره های روغنی برای کودکان توصیه نمی شود.

کلام آخر

برای حفظ سلامت دهان و دندان ها، روزانه دو تا سه بار مسواک زدن و استفاده از نخ دندانکافیست. اگر امکان مسواک زدن در یک وعده برایتان فراهم نیست، حتما بعد از غذا خوردن دهانتان را با آب بشویید تا بقایای مواد غذایی خارج شود.

توجه داشته باشید که انواع دهانشویه ها با مارک ها و کارایی های متفاوت در داروخانه ها وجود دارند. هر فرمولی برای برطرف کردن مشکل خاصی است.

حتما دهانشویه ها را با نظر دندانپزشک انتخاب کنید. یادتان باشد که برای رفع مشکلات دهانی و فقط به مدت یک تا دو هفته از این محصولات استفاده کنید.

می توانید هر از گاهی نیز دهانتان را با این دهانشویه ها شستشو دهید، اما نباید به آنها عادت کنید. استفاده از دهانشویه های طبیعی بیشتر به نفع سلامتی دهان و بدن تان خواهد بود.

منبع: تبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا