جلسه ۴۷ شرح حدیث عنوان بصری

موضوع: تصحیح دیدگاه وفکر انسان نسبت به مالکیت خویش و نحوه برخورد با گرفتاری‏ها و مشکلات زندگی.

عبارت: قلت یا ابا عبدالله مالحقیقه العبودیه… حیث امرهم الله به‏

تاریخ: ۲۲ شوال ۱۴۲۱

فهرست:

  1. سلوک عبارتست از تصحیح حال که بدنبال آن تصحیح فکر و تفکر است.
  2. فرق بین شخص عارف و عالم.
  3. دین را باید از کسی گرفت که آنرا با وجدان خویش یافته و با جان و سرشت او وحدت پیدا کرده است.
  4. ذکر دو حکایت در مقایسه میان عملکرد مرحوم علاّمه طهرانی و یکی از اعاظم علمای نجف در مسأله تعیین مهر.
  5. خداوند تبارک و تعالی توسط جبرئیل به پیامبر خویش می فرماید: مهر دختر خود را مهر السنه قرار بده تا امّت تو از نظر کمی مهر به تو تأسّی کنند.
  6. انسانها باید اموال خویش را مال الله دیده و تعلق خود را نسبت به آن تصحیح کنند.
  7. افراد باید بر اساس تکلیف عمل کنند و اجازه ندهند تخیلات و تصوّرات واهی مانع از رسیدن ایشان به سعادت ابدی شود.
  8. دیدگاه اشخاص به مایملک خویش باید مانند دیدگاه بندگان نسبت به موالی خویش باشد.
  9. ذکر حکایتی در ارتباط با مرحوم حداد رضوان الله علیه مبنی بر عدم تعلق ایشان نسبت به مال و اموال دنیا.
  10. اولیای الهی به درجه‏ای می‏رسند که توجه به بدن و وجود خویش را مانع از رسیدن به کمال مطلق می‏بینند.
  11. اصحاب سیدالشهداء علیه السلام از شدّت اشتیاق وصال معبود درد اسباب و آلات جنگ را احساس نمی‏کردند: لا یمسّون الم الحدید
  12. سه دستور اخلاقی مرحوم انصاری به مرحوم آیت الله سید محمد تقی خوانساری.
  13. شخص مؤمن باید با دید توحیدی انفاق کند و بداند که از جیب خداوند متعال انفاق می‏کند.
  14. بالاترین مرتبه انفاق خارج کردن مال از ملک پروردگار و قرار دادن آن در ملک اوست.
  15. حکایت سلطان محمود و شکستن گوهر گرانبها توسط ایاز.
  16. تفسیر آیه ۱۵۵ سوره مبارکه بقره: ولنبلونکم بشی‏ء من الخوف و
  17. انسان در فراز و نشیب زندگی باید تسلیم محض اراده و مشیت پروردگار باشد چرا که او صاحب اصلی و حقیقی همه امور است..
  18. استفاده از اذکار و اوراد و ادعیه مخصوصه برای جلوگیری از ورشکستگی، رفع گرفتاریها و موانع و… خلاف مکتب عرفان و سیره اولیاء الهی می‌باشد.
  19. در مکتب عرفان مبنای عملکرد افراد باید بر اساس عمل بر طبق ظواهر بوده وتسلیم اراده و مشیت پروردگار درجریانات و قضایای عالم باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن