جلسه ۲۳ شرح حدیث عنوان بصری

تاریخ: ۱۱ ربیع الاول ۱۴۲۰

مدت زمان: ۴۷:۵۱

فقره: فقال یا ابا عبدالله! لیس العلم بالتعلم انما هو نورٌ… فاطلب اولّا فی نفسک حقیقه العبودیه

موضوع: کیفیت نزول حقیقت علم در مجاری عالم وجود

فهرست:

  1. مراد از نور در کلام امام صادق علیه السلام چه می‌باشد؟
  2. بیان حکایتی از مثنوی معنوی مبنی بر تفاوت دیدگاه و برداشت‏های افراد نسبت به امری بدلیل عدم وجود نور.
  3. در چه صورت انسان می‏تواند به واقع آنگونه که هست دسترسی پیدا کند.
  4. امام سجاد علیه السلام در نامه‏ای خطاب به یکی از اصحاب می‏نویسد، نگاه به عبادت و امور چشمگیر ظاهری افراد نکنید.
  5. تفسیر بخشی از آیه ۳ سوره مبارکه رعد: (أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِیه بِقَدَرِها… فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما ینْفَعُ النَّاسَ فَیمْکثُ فِی الْأَرْضِ)
  6. همه علوم ظاهری از فقه و فلسفه تا علوم طبیعی بدون در نظر گرفتن جنبه الهی و ربط و تعلّق آن به مبدأ اعلی از مصادیق زَبَدْ در آیه شریفه می‌باشند.
  7. خواص گیاهان مختلف در علاج بیماری های ناعلاج در کلام مرحوم انصاری رضوان الله تعالی علیه‏
  8. مراد از «ماء» درآیه شریفه جرقّه‏ ها و انکشافاتی می‌باشد که برای افراد در مراتب مختلف علمی و معنوی به منظور وصول به مراتب تکامل و رشد، تحقق پیدا می‏کند.
  9. غفلت و عدم توجه افراد نسبت به نازل کننده حقیقت ماء در عالم وجود و توجه ایشان به زبد و ظواهر.
  10. مهارت بی‏نظیر ابن سینا در امر طبابت و عجز او از درمان بیماری خود.
  11. مشاهده و انتساب اسماء و مظاهر کمالیه پروردگار به افراد و غفلت از مبدأ و منشأ اصلی آن حقیقت معنای زبد می‌باشد.
  12. افرادی که دارای دید باطن و بصیرت می‌باشند با گذر از حجاب ظواهر حقیقت اسماء و مظاهر کمالیه افراد را از مبدأ و منشأ اصلی آن نظاره می‏کنند.
  13. امیرالمؤمنین علیه السلام حقیقت ما ینفع الناس فیمکث فی الارض را در وجود خویش محقق ساخته بود.
  14. ذکر برخی از توصیه های جنگی امیر المومنین علیه السلام به محمد بن حنفیه‏
  15. هر یک از اموری که در عالم وجود تحقق دارد دارای دو جنبه باطل و حق در انتساب به فاعل و مبدأ اصلی هستند.
  16. فرق بین عارف الهی و دیگران در این است که او حقیقت ماء و دست پروردگار را در امور مشاهده می کند وسایر افراد زبد و ظواهر امور را.
  17. حقیقت علم که همان نور می‌باشد عبارتست از حقیقتی که در وراء همه پدیده‏ها و امور قرار دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن