جلسه ۷۵ شرح حدیث عنوان بصری
موضوع: حقیقت عقل عملی و نظری و تفسیر کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام بر طبق آن
عبارت: قلت یا ابا عبدالله ما حقیقه العبودیه… و لا یدبِّر العبد لنفسه تدبیراً
تاریخ: ۱۹ رجب ۱۴۲۳ هجری قمری مدت زمان: ۱:۱:۲۶
[button color=”orange” size=”small” link=”http://file.pormatlab.com/kimiyasaadat/onvan75.mp3″ icon=”” target=”false”]دریافت صوت[/button]
فهرست:
- در این دنیا هیچ فردی بدون توجه به جنبه معنوی و الهی موجود در نظام آفرینش و نظام خلقت نمیتواند مصالح و منافع خود را در گرایشهای مختلف و در تدوین قوانین نادیده بگیرد
- وظیفه عالم دینی تنها بیان مطالب و رساندن احکام در حدود فهم و استعداد خویش میباشد و وظیفه متولی دین و صاحب شریعت امام زمان علیه السلام حفظ و نگهداری دین میباشد
- خداوند متعال خطاب به پیامبر اکرم میفرماید: ما علیک الا البلاغ، وظیفه تو بیان مطالب میباشد حال مردم آن را بپذیرند یا امتناع کنند
- برخی بر این باورند که وظیفه عالم دینی حفظ دین و قوانین آن به هر نحو ممکن و تفسیر و توجیه متون دینی بر اساس خواست افراد جامعه و سلیقههای ایشان میباشد
- عدم اظهار عجز برخی افراد نسبت به فهم و شناخت پارهای از متون دینی ایشان را وادار به توجیهات غیرصحیح و ناروا و در برخی اوقات انکار اسانید روایات میکند
- عدم صحت تفسیر و توجیه احکام و قوانین دین بر اساس اختلاف ازمنه و امکنه
- ذکر برخی تفاسیر نادرست و مضحک بعضی از افراد نسبت به کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام در نهجالبلاغه
- اختلاف ائمه معصومین علیهم السلام در امور ظاهری و سعه وجودی مانع از اتحاد ایشان در دارا بودن ولایت کلیه الهیه و حکومت بر ملک و ملکوت نمیباشد
- ذکر دو تعریف از عقل نظری و عقل عملی و بیان اشکالات وارده بر تعریف اول
- ادراک قوانین و قضایای کلی را عقل نظری و انطباق و تطبیق شرائط وجودی انسان بر آن قوانین و قضایای کلی را عقل عملی گویند
- ذکر قضیهای مبنی بر عمل نکردن یکی از مراجع در فتوای خود بر اساس مبنای عقل عملی
- در نظام اجتماعی عالم آنچه موجب اصلاح جامعه شده و برای رشد و تکامل نظام جامعه مفید است عمل بر طبق مقتضای عقل عملی میباشد
- همه ظلمها و تعدیها و عدم رعایت حقوق افراد و خلافها در جامعه به خاطر عدم رعایت مقتضای عقل عملی میباشد
- مرحوم علاّمه طهرانی می فرمودند: من بعد از رحلت مرحوم آیه الله سید عبدالهادی شیرازی دیگر شخصی را به مرجع تقلیدی ارجاع نداده ام
- بر اساس کلام امیر المؤمنین علیه السلام جنبه نقصان عقل زنان مربوط به کدام یک از دو جنبه عقل نظری یا عقل عملی میشود