جلسه ۳۷ شرح حدیث عنوان بصری
موضوع: پرهیز از ورود در عالم کثرات و اعتباریات
عبارت: قلت: یا شریف! فقال: قل: یا ابا عبدالله!
تاریخ: ۳۰ ربیع الاول ۱۴۲۱
فهرست:
- امام صادق علیه السلام تجلّی به جلوات نورانیه پروردگار و تحلّی به حلیه انوار الهی را از آثار عبودیت بیان میکنند
- حقیقت عبودیت چه میباشد و چگونه انسان میتواند این حقیقت را در وجود خویش محقق کند
- امام صادق علیه السلام به جهت رعایت دو امر بسیار مهم و حیاتی عنوان بصری را از اینکه ایشان را به شریف خطاب کند منع میکنند
- چگونه امام سجاد علیه السلام در دعای ابی حمزه ثمالی ارتکاب گناهان را به خود نسبت میدهند با وجود اینکه ایشان دارای مقام ولایت کلیه و عصمت مطلقه میباشند.
- چگونگی توغّل انسانها در عالم کثرات وتوهمات و جایگزین کردن امور اعتباری به جای امور واقعی.
- امام صادق علیه السلام عظمت وجود پروردگار متعال و فقر وجودی خویش را در قبال او ادراک کرده است فلذا از اموری که موجب تعظیم نفس می شود منع میکنند.
- انجام تکالیف دینی و عبادات در صورتی که در بستر مناسب خود قرار گیرد تأثیرگذار و موجب رشد انسان میشود و در غیر این صورت نفس عبادات موجبات بُعْد و دوری انسان را فراهم میکنند.
- ذکر روایت بسیار دقیق و جالبی در ارتباط با یکی از انبیاء مبنی بر کیفیت نفوذ و فریب شیطان.
- امام صادق علیه السلام به عنوان بصری میفرمایند: انتساب خود به القاب و مدائح بزرگترین ضربه مهلک و کارساز بر نفس و وجود شخص میباشد.
- سخن مرحوم علاّمه طهرانی نسبت به شخصی که قصد داشت ایشان را با لقبی در خور شایستگی مقام علمی و عرفانی ایشان خطاب قرار دهد.
- در مکتب اسلام برگزاری مراسم تولد و سالگرد و بزرگداشت اختصاص به پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهم السلام دارد.
- کیفیت تغییر و تبدیل عجیب حال روحی مرحوم علاّمه طهرانی در ارتباط با شخصی که برای ایشان در سالروز تولدشان هدیهای آورده بود.
- کیفیت سلوک و سیره مرحوم علاّمه طهرانی حاکی از وجود مقام خضوع و تذلّل و عبودیت محضه درقبال پروردگار متعال درایشان می کند.
- مخالفت و براءت حضرت استاد از اینکه شخصی ایشان را هم سطح و هم رتبه مرحوم علاّمه طهرانی قرار دهد.
- کیفیت نفوذ و تأثیر جلوهها و جاذبههای عالم دنیا در افراد و میراندن حقیقت عبودیت در وجود ایشان.
- استعمال تعابیری چون علی زمان و حسین زمان که اختصاص به ذوات مقدسه معصومین سلام الله علیهم دارد در ارتباط با سایر افراد خلاف فرهنگ و مکتب تشیع میباشد.
- توضیحی راجع به سخن امیرالمؤمنین علیه السلام: الهی کفی بی عِزّاً ان اکون لک عبداً و کفی بی فخراً ان تکون لی ربّاً.