جلسه ۱۲۶ شرح حدیث عنوان بصری
وجوب حرکت سالک الهی براساس سلوک عقلانی
تاریخ: محرم ۱۴۲۶ هجری قمری
موضوع: لزوم حرکت سالک الهی بر اساس سلوک عقلانی
فقره: و لا یدع أیامه باطلًا
[button color=”orange” size=”small” link=”http://file.pormatlab.com/kimiyasaadat/onvan126.mp3″ icon=”” target=”false”]دریافت صوت[/button]
فهرست:
- مقصود و منظور از حرکت به سمت پروردگار متعال وصول به مرتبه تکامل و فعلیت تامه استعدادات است و این امر جز با تعبد و التزام به ملاکات و مبانی راه امکانپذیر نمیباشد.
- سیر و سلوک در راه پروردگار متعال خارج از نظام حاکم بر عالم وجود که مبتنی بر سعی و تلاش و عمل افراد در رسیدن به غایت و مقصود خود است نمیباشد.
- حمایت خالد بن ولید از خلیفه اول مانع از اجرای حد بر او در جریان قتل مالک بن نویره و عمل زشت او شد.
- مقایسه ای میان عملکرد خلفاء و امیرالمؤمنین علیهالسلام در ارتباط با وقایع و جریانات مختلف.
- اطاعت و تبعیت اصحاب از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم بر اساس احساسات و نه بر پایه موازین و مبانی عقلانی علیرغم ۲۳ سال تلاش پیامبر در هدایت ایشان منجر به کنار زدن امیرالمؤمنین علیهالسلام از جایگاه خلافت و جانشینی میشود.
- عدم پذیرش عقلانی حقیقت و واقعیت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم و مبانی آن حضرت توسط افراد در جریان جنگ خندق و احد ظاهر و آشکار میشود.
- تقاضای خلیفه اول از امیرالمؤمنین علیهالسلام علامت و نشانهای را برای اثبات حقانیت خود در مسأله خلافت و مشاهده پیغمبر اکرم صلوات الله علیه.
- امیرالمؤمنین علیهالسلام و اصحاب خاص پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم ایشان را از دریچه اعجاز و انجام امور غیرعادی و احساسات مشاهده نمینمودند بلکه از دریچه حق و واقع و نفس اطاعت از پروردگار متعال نظاره میکردند.
- چگونه انسانها در بسیاری از موارد مسحور احساسات و چهره به ظاهر صلاح و مقدسنمای افراد قرار میگیرند.
- عدم بهرهمندی و استفاده شایسته و مبتنی بر مبانی عقلانی افراد از اولیاء الهی و بزرگان در مسیر تربیت نفس و تکامل وجودی خویش و حسرت نعمت از دست رفته ایشان.
- عدم شناخت عقلانی واقعیت و حقیقت شخصیت مرحوم علاّمه طهرانی و مکتب ایشان منجر به ایجاد فتنهای کبری پس از رحلت ایشان شد.
- ذکر برخی از حالات مرحوم علاّمه طهرانی قبل از رحلت که حاکی از عدم تعلق وجود ایشان به عالم دنیا و مافیها میکند.
- بیان برخی از سنن و رسوماتی که خلاف فرهنگ اسلام و مکتب تشیع بوده و در مجالس عزاداری و ترحیم رواج پیدا کرده است.
- در سلوک عقلانی سالک، استاد و ولی کامل الهی را به عنوان معبر و گذر و راهنما در مسیر حرکت به سمت پروردگار متعال نظاره میکند نه به عنوان یک اصل.
توضیحی راجع به سخن امیرالمؤمنین علیهالسلام در ارتباط با علاج بیماریهای نفسی و روحی افراد توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم: طبیبٌ دوّارٌ بطبّه.