جلسه ۲ شرح حدیث عنوان بصری

کیفیت هدایت و دستگیری توسط امام معصوم علیه السلام‏

سخنران: حضرت آیت اللـه حاج سیّد محمّد محسن حسینی طهرانی
عبارت: انی رجل مطلوب و مع ذلک لی أوراد فی کل ساعه من آناء اللیل والنهار فلا تشغلنی عن وردی
تاریخ: ۲۴ /۱/ ۱۴۱۹ ه.ق – مدت زمان:   ۵۹:۱

 

خلاصه و چکیده:

[box type=”note” align=”aligncenter” class=”” width=””]

  1. در این فقره شریفه امام علیه السلام به دو مانع از موانع و مشکلات خویش در بُعد شخصی و اجتماعی اشاره می‏کنند.
  2. بر اساس عبارت «انی رجلٌ مطلوب» آیا قضایا و امور خارجی و اجتماعی مانع از هدایت و دستگیری امام علیه السلام از افراد می‌شود.
  3. سیره پیامبر اکرم و ائمه اطهار سلام الله علیهم در طول حیات خویش بر هدایت و دستگیری از افراد بوده است‏.
  4. فلسفه غزوات و جهاد در اسلام به دلیل عمومیت لطف و رحمت الهی در هدایت ودستگیری از همه‏ انسانها می‌باشد.
  5. دیدگاه نادرست گروهی از افراد دین را عامل تهدید و ارعاب و مخالف با اختیار و آزادی تلقی می‏کنند.
  6. دیدگاه و عملکرد پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم نسبت به اسراء جنگ بدر نشأت گرفته از اختلاف مُدرکات حضرت بر اساس مقام لطف و رحمت ایشان می‌باشد.
  7. تفسیر آیه ۵۷ سوره مبارکه فرقان: قل ما أسئلکم علیه من أجر.
  8. انبیاء و اولیاء الهی با عقل و سرّ و روح خود با مردم برخورد می‏کنند نه بر اساس تمنّیات و نحوه تفکر مردم‏.
  9. دستگیری و اتمام حجت امیرالمؤمنین علیه السلام با افراد پس از به خلافت رسیدن ابوبکر.
  10. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: فاطمه بضعه منی من آذاها فقد آذانی و من آذنی فقد آذی الله‏.
  11. اختلاف کیفیت هدایت و دستگیری ائمه اطهار نسبت به افراد در زمان‏های مختلف‏
  12. سخن ناصحیح یکی از بزرگان مبنی بر تفاوت قائل شدن میان تأثیر حضور و غیبت امام علیه السلام در مسأله هدایت و دستگیری‏
  13. مسأله اساسی در امر هدایت عبارت است از ایجاد ربط بین نفوس و بین مبدأ اعلی‏
  14. اشراف و احاطه ولایت معنوی و باطنی امام علیه السلام نسبت به جمیع موجودات عالم‏
  15. در صورتی که هدایت و دستگیری امام معصوم علیه السلام اختصاص به حضور و ارتباط ظاهری افراد با حضرت داشته باشد این مسأله ظلمی است نسبت به سایر افراد که دسترسی به امام معصوم علیه السلام ندارند
  16. سخن مرحوم علامه طهرانی مبنی بر لزوم تطبیق حرمت سالک الهی بر اساس تقدیر و مشیت پروردگار متعال در سختی‏ها و گشایش ها.
  17. دستگیری و هدایت خداوند متعال متوقف بر دو امر می‌باشد، عنایت پروردگار متعال و اهتمام افراد
  18. در مکتب عرفان عُسر و یسر هر دو از مظاهر پروردگار متعال و از یک مبدأ و منبع سرچشمه می گیرد
  19. مشیت الهی برای هدایت هر فرد، او را در تمام جریانات و فراز و نشیب‏ها به نحوی قرار می‏دهد که او غیر از یک مبدأ در تمام این اطوار نبیند.
  20. بر اساس کلام سید الشهداء علیه السلام: وجود فراز و نشیب‏ها و اختلاف أطوار افراد در مسأله هدایت الهی به منظور تحقّق تمامی صفات پروردگار در وجود افراد می‌باشد.

[/box]

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن