جلسه ۱۴۶ شرح حدیث عنوان بصری

 

۱۰ شعبان ۱۴۲۰ هجری قمری‏

موضوع: کیفیت سلوک عقلانی‏

فقره: فانها وصیتی لمریدی الطریق الی الله‏

[button color=”orange” size=”small” link=”http://file.pormatlab.com/kimiyasaadat/onvan146.mp3″ icon=”” target=”false”]دریافت صوت[/button]

فهرست:

  1. داستان کثرت کلام یکی از علماء در حضور حضرت سید هاشم حدّاد رضوان الله علیه.
  2. گفتار علاّمه طهرانی درباره عالمی که در فرانسه حقوق خوانده بود.
  3. انسان پر حرف و بی‏عمل مانند ضبط صوت و نوار است.
  4. معنای احیاء ذکر توسّط حضرت استاد طهرانی دام ظلّه.
  5. جلوگیری حضرت استاد طهرانی از جریان انحرافی بعد از ارتحال حضرت علاّمه طهرانی.
  6. لزوم استاد برای نشان دادن مواضع نقص است.
  7. اولیاء خدا چشم بصیرت دارند.
  8. مرحوم قاضی رضوان الله علیه علاوه بر ذکر مراقبه را هم لازم می‏شمردند.
  9. معاندین مرحوم قاضی نمی‏توانند کمترین خرده‏ای بر ایشان بگیرند.
  10. مکاشفه جالب علاّمه طباطبائی در مورد تحت الحنک بستن در نماز.
  11. نماز مرحوم قاضی با دیگران متفاوت است.
  12. نماز مرحوم انصاری همدانی در منزل و مسجد متفاوت است.
  13. مقصود از وصیت امام صادق علیه السلام چیست؟
  14. مطالب راهگشا و کارساز در مکتب علاّمه طهرانی چیست؟
  15. هر لحظه‏ای که بر ما می‏گذرد لحظه حضور و شهود است.
  16. داستانی بسیار جالب از مرحوم قاضی قدّس الله نفسه.
  17. تعجّب مرحوم علاّمه از مشتری کتاب برای دکور منزل خود.
  18. توصیف رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از مالک بن نویره.
  19. گفتار مالک بن نویره به کسیکه برای رفتن به بهشت به او متوسّل شده بود.
  20. مایه تأسّف است که هر روز مبانی اصیل تشیع در فکر بعضی کمرنگ‏تر می‌شود.
  21. متأسّفانه ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام و مسأله غدیر در نزد بعضی مسأله‏ای اجتهادی تلقّی شده است.
  22. معنای کلام جسارت‏بار خلیفه ثانی نسبت به پیامبر اکرم: «إنّ الرّجل لیهجر».
  23. لغزش‏های بعضی از علماء بواسطه کنار گذاشتن دروس توحید و امامت و ولایت و عرفان و حکمت است.
  24. عامّه و اهل تسنّن تاکنون در جهت وحدت و اتّحاد یک قدم پیش نگذاشته‏اند.
  25. انکار بعضی از وقایع مسلم تاریخی به بهانه وحدت، از دست دادن اصول و مبانی است.
  26. معنای وحدت ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام است.
  27. بعضی برای رسیدن به جاه و مقام حقائق دینی را انکار می‏کنند.
  28. بعضی افراد در عین اظهار تشیع گرایش به منکران ولایت دارند.
  29. مکتب امام صادق علیه السلام مکتب حقّ و پذیرش واقع است.
  30. مکتب امیرالمؤمنین علیه السلام حقّ است و از مناظره و محاجّه پروائی ندارد.
  31. امیرالمؤمنین علیه السلام برای رسیدن به وحدت کلمه دست از امامت خود برنمی‏دارد.
  32. ولایت و امامت یک مسأله تکوینی و الهی است که از ناحیه پروردگار آمده است.
  33. امامت و خلافت ظاهری با اختیار مردم است و تکوینی نیست.
  34. معنای کلام امام صادق علیه السلام «هذه وصیتی…».
  35. کسانی که فقط به ظاهر شرع اکتفا می‏کنند سالک راه خدا نیستند.
  36. داستان خلف وعده یکی از شاگردان مرحوم علاّمه طهرانی و برخورد ایشان با شخص متخلّف.
  37. معنای توبه متخلّف.
  38. شخص متخلّف علاوه بر جبران ضررهای مادّی باید آبروی مظلوم را هم جبران نماید.
  39. موفقیت انسان تنها به سعی وتلاش نیست بلکه خواست ودعای امام زمان علیه السلام را می طلبد.
  40. اگر کسی به علم خود عمل نکند خداوند بر دل او مُهرمی زند.
  41. انسان بی عمل به عذاب استدراج دچار می گردد.
  42. گفتار مرحوم آیه الله خوئی با علامه طهرانی و پاسخ ایشان‏
  43. بزرگان وعرفا از همه اعلم وأعقل واز نظر جایگاه رفیع تر بود.
  44. گفتار مرحوم قاضی به کسی که از ایشان طلب نصیحت کرده بود.
  45. برخوردتند مرحوم علامه طهرانی به شخصی که در حرم سید الشهداءعلیه السلام به ایشان متوسل شده بود.
  46. بیان ارتباط احیاءشب نیمه شعبان ولیالی قدر ماه مبارک رمضان‏
  47. اعمال وتکالیف در شب نیمه شعبان.
  48. نتائج ماه صیام در دهه آخر بروز وظهور پیدا می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن