جلسه ۱۰ شرح حدیث عنوان بصری
موضوع: حقیقت دنیا در کلام اولیاء الهی وتأثیر ذکر و ورد در رشد و تکامل سالک الهی
عبارت: انی رجل مطلوب و مع ذلک لی أوراد فی کل ساعه من آناء اللیل والنهار فلا تشغلنی عن وردی
سخنران: حضرت آیت اللـه حاج سیّد محمّد محسن حسینی طهرانی
تاریخ: ۱۶ رجب ۱۴۱۹ مدت زمان: ۱:۳۴:۳۴
فهرست:
نقش ذکر و ورد در تکامل انسان و تفسیر کلام حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام.
بیان معنای دنیا در فرهنگ نهج البلاغه و اولیاء و بزرگان.
تفسیر حدیث: «الدنیا ملعون و ملعون مَن فیها»
هر موجودی دارای دو وجهه «خلقی» و «ربطی» میباشد و اگر جنبه ربطی او را بگیرند میشود «دنیا».
تمام عوالم وجود از در صورت عدم لحاظ جهت ربطی مشمول قانون عدم هستند.
تمام موجودات مُتدلّی و متّکی به حضرت حق هستند. نه مانند کارخانه ماشینسازی و نه مانند مادر و طفل.
قطع نمودن شیر مادر از طفل خود بزرگترین خیانت میباشد.
بیان کیفیت ارتباط موجودات با حضرت حق.
چشم مردم به ظاهر دنیا است و از باطن آن خبر ندارند.
نقل خاطرهای از علی اصغر حکمت وزیر فرهنگ و معارف رضا شاه از تیمور تاش وزیر دربار او
عالم أمر و خلق و معنای آن و کیفیت تعلّق اراده و مشیت حضرت حق بر ایجاد یک شی
اشیاء و موجودات خارجی أثرات و ظهورات اراده پروردگار بوده ولی مردم به این مسئله توجه ندارند.
تفسیر آیات «ذلک بانّ الله هو الحق» «سَنُریهِمْ آیاتِنا… حَتَّی یتَبَینَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ»
معنای آیات آفاقی و أنفسی.
نامه حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به خسرو پرویز و بیادبی او نسبت به نامه حضرت.
داستان متوکل عباسی مبنی بر تهیه بهترین شمشیر موجود برای او و کشته شدنش با همان شمشیر.
تفسیر دنیا عبارتست از جنبه ظاهری؛ و آخرت عبارتست از جنبه باطنی.
بیان تفاوت میان اهل دنیا و اهل آخرت در اختلاف نیات ایشان.
تفسیر و تعریف منطقی از دنیا و آخرت.
صفات اهل الذّکر در بیان امیرالمؤمنین علیه السلام.
تفسیر و تعریف حقیقت «ذکر» و «ورد».
خطبه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در ذیل سوره مبارکه «التکاثر»
داستان جالب قالب پنیر و میمون و تشبیه آن به تکاثر.
تفاخر نمودن به شخصیتهای سیاسی دینی، ملّی و نژادی شیوه دنیازدگان است.
تمامی بزرگان وعرفاء شامخین افتخار میکنند که خاک در خانه ائمه اطهار علیهم السلام را سُرمه چشم خود کنند.
فریادهائی که بر اساس تفاخر نسبت به شخصیتهای بزرگ از حنجره عدهای بیرون میآید براساس ملیگرائی و تبعیض نژادی و پیروی از کفر میباشد.
فردوسی بزرگترین جنایت و خیانت را به زبان عربی که زبان قرآن است نموده است و تکریم و تعظیم شاهنامه او هَدم و از بین بردن قرآن است.
افرادی که در تلاش برای تبدیل زبان عربی به فارسی هستند اهل تکاثر می باشند.
اگر عبارات عربی و اشارات و کنایات و تمثیلات عربی را از دیوانهای مثنوی و حافظ بگیرند هیچ افتخاری برای دستاندرکاران تغییر فرهنگ اسلامی به ایرانی و ملی باقی نمیماند.
ابوعلی سینا، فارابی و ابوریحان که از پایه گذاران علوم هستند بیشتر تألیفاتشان به عربی بوده است.
نظریه اسلام اتحّاد همه دول بر اساس توحید و ولایت است.
اسلام گوینده شهادتین را هم وطن دانسته و غیر آنها را اجنبی میداند.