جلسه ۱۰ شرح حدیث عنوان بصری

موضوع: حقیقت دنیا در کلام اولیاء الهی وتأثیر ذکر و ورد در رشد و تکامل سالک الهی‏

عبارت: انی رجل مطلوب و مع ذلک لی أوراد فی کل ساعه من آناء اللیل والنهار فلا تشغلنی عن وردی‏

سخنران: حضرت آیت اللـه حاج سیّد محمّد محسن حسینی طهرانی

تاریخ: ۱۶ رجب ۱۴۱۹ مدت زمان: ۱:۳۴:۳۴

فهرست:
نقش ذکر و ورد در تکامل انسان و تفسیر کلام حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام.
بیان معنای دنیا در فرهنگ نهج‏ البلاغه و اولیاء و بزرگان.
تفسیر حدیث: «الدنیا ملعون و ملعون مَن فیها»
هر موجودی دارای دو وجهه «خلقی» و «ربطی» می‌باشد و اگر جنبه ربطی او را بگیرند می‌شود «دنیا».
تمام عوالم وجود از در صورت عدم لحاظ جهت ربطی مشمول قانون عدم هستند.
تمام موجودات مُتدلّی و متّکی به حضرت حق هستند. نه مانند کارخانه ماشین‏سازی و نه مانند مادر و طفل.
قطع نمودن شیر مادر از طفل خود بزرگترین خیانت می‌باشد.
بیان کیفیت ارتباط موجودات با حضرت حق.
چشم مردم به ظاهر دنیا است و از باطن آن خبر ندارند.
نقل خاطره‏‌ای از علی اصغر حکمت وزیر فرهنگ و معارف رضا شاه از تیمور تاش وزیر دربار او
عالم أمر و خلق و معنای آن و کیفیت تعلّق اراده و مشیت حضرت حق بر ایجاد یک شی‏
اشیاء و موجودات خارجی أثرات و ظهورات اراده پروردگار بوده ولی مردم به این مسئله توجه ندارند.
تفسیر آیات «ذلک بانّ الله هو الحق» «سَنُریهِمْ آیاتِنا… حَتَّی یتَبَینَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ»
معنای آیات آفاقی و أنفسی.
نامه حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به خسرو پرویز و بی‏ادبی او نسبت به نامه حضرت.
داستان متوکل عباسی مبنی بر تهیه بهترین شمشیر موجود برای او و کشته شدنش با همان شمشیر.
تفسیر دنیا عبارتست از جنبه ظاهری؛ و آخرت عبارتست از جنبه باطنی.
بیان تفاوت میان اهل دنیا و اهل آخرت در اختلاف نیات ایشان.
تفسیر و تعریف منطقی از دنیا و آخرت.
صفات اهل الذّکر در بیان امیرالمؤمنین علیه السلام.
تفسیر و تعریف حقیقت «ذکر» و «ورد».
خطبه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در ذیل سوره مبارکه «التکاثر»
داستان جالب قالب پنیر و میمون و تشبیه آن به تکاثر.
تفاخر نمودن به شخصیت‏های سیاسی دینی، ملّی و نژادی شیوه دنیازدگان است.
تمامی بزرگان وعرفاء شامخین افتخار می‏کنند که خاک در خانه ائمه اطهار علیهم السلام را سُرمه چشم خود کنند.
فریادهائی که بر اساس تفاخر نسبت به شخصیت‏های بزرگ از حنجره عده‏ای بیرون می‏آید براساس ملی‏گرائی و تبعیض نژادی و پیروی از کفر می‌باشد.
فردوسی بزرگترین جنایت و خیانت را به زبان عربی که زبان قرآن است نموده است و تکریم و تعظیم شاهنامه او هَدم و از بین بردن قرآن است.
افرادی که در تلاش برای تبدیل زبان عربی به فارسی هستند اهل تکاثر می باشند.
اگر عبارات عربی و اشارات و کنایات و تمثیلات عربی را از دیوانهای مثنوی و حافظ بگیرند هیچ افتخاری برای دست‏اندرکاران تغییر فرهنگ اسلامی به ایرانی و ملی باقی نمی‏ماند.
ابوعلی سینا، فارابی و ابوریحان که از پایه گذاران علوم هستند بیشتر تألیفاتشان به عربی بوده است.
نظریه اسلام اتحّاد همه دول بر اساس توحید و ولایت است.
اسلام گوینده شهادتین را هم وطن دانسته و غیر آنها را اجنبی می‏داند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن