فهرست کتاب اربعین در فرهنگ شیعه
مقدّمه ۱۳ ـ ۲۳
شامل مطالب:
- معنای «شِعار» به نقل از «لسان العرب»
- تفسیر لغت «شعار» در «لغت نامه دهخدا»
- کیان اقوام و ملل بر حفظ سنّتها و شعارهای آنان است
- در مکتب شیعه ولایت و امامت محور اصلی و شعار است
- رجوع شیعه به امام معصوم به عنوان یک مرجع دینی نمیباشد
- هویّت مکتب شیعه در انقیاد مطلق از امام معصوم است
- برگزاری مجالس هفتم و چهلم و سال برای متوفّی از رسوم غلط میباشد
- مجلس اربعین از اختصاصات سیّد الشّهداء است
فصل اوّل: واژه «اربعین» در فرهنگ اسلام ۲۷ ـ ۴۶
شامل مطالب:
- در فرهنگ اسلام نوعی رابطه تکوینی و تشریعی نسبت به لفظ «اربعین» وجود دارد
- انسان در چهل سالگی به بلوغ عقلانی میرسد
- کسی که خمر بنوشد تا چهل روز نماز او قبول نمیشود
- کسیکه غیبت مسلمانی را کند تا چهل روز نماز و روزهاش قبول نمیشود
- شهادت چهل مؤمن بر جنازه مسلمانی موجب غفران اوست
- حدّ همسایگی تا چهل منزل از هر طرف است
- انقطاع وحی از رسول خدا به مدّت چهل روز
- حضرت یونس علیه السّلام چهل روز در شکم ماهی بود
- تنبیه پیامبر از ناحیه پروردگار جهت ارتقاء او بوده، و منافی با عصمت نمیباشد
- تأثیر عدد «چهل» در به فعلیّت درآوردن استعدادات در روایات
- کلام مرحوم سیّد بحرالعلوم در مورد عدد «چهل»
- تذییل مرحوم علاّمه طهرانی بر کلام سیّد بحرالعلوم
فصل دوّم: فلسفه قیام حضرت أباعبدالله الحسین علیه السّلام ۴۹ ـ ۷۲
شامل مطالب:
- حفظ حریم و حدّ و حدود مقام ولایت و امامت از مبانی تشیّع است
- قیام سیّد الشّهداء علیه السّلام حیاتیترین شاخص حقّ و باطل است
- مجالس عزاداری سالار شهیدان از مبانی اصیل خود فاصله گرفته است
- قیام سیّد الشّهداء علیه السّلام را در مبارزه با ظلم نباید منحصر نمود
- اعتراض به امام مجتبی علیه السّلام به عدم قیام ناشی از جهالت است (ت)
- ارزش تاریخ عاشورا به حضور امام معصوم در آن است
- دعوت امام علیه السّلام به جهاد یا صلح تابع اراده حقّ و شرائط زمان است
- سیّد الشّهداء علیه السّلام فقط در حادثه کربلا تفسیر و خلاصه نمیشود
- مبارزه سیّد الشّهداء با یزید مقدّمه إحیاء سنن و بیان معارف است
- در مورد إحیاء سنن میفرماید: إنّی لَم أخرُج أشِرًا و لا بَطِرًا و لا مُفسِدًا و لا ظالمًا
- در بیان معارف فرمود: أیّها النّاسُ! إنّ اللهَ ما خَلَقَ خَلْقَ اللهِ إلاّ لِیَعرِفوهُ
- آسمان در ماتم امام حسین علیه السّلام چهل روز خون گریست
فصل سوّم: اختصاص «اربعین» به سیّد الشّهداء علیه السّلام شعار شیعه است ۷۵ ـ ۱۰۶
شامل مطالب:
- امام حسن عسکری علیهالسّلام زیارت اربعین را علامت ایمان و شعار شیعه میداند
- امروزه در جامعه شیعه «اربعین» ویژگی شعارگونه خود را از دست داده است
- اهل بیت سیّدالشّهداء علیه السّلام پس از ورود به مدینه طبق سنّت سه روز عزاداری نمودند
- استدلال بعدم منع شارع از انعقاد مجالس اربعین برای اموات مخدوش است
- ترک زینت برای زنان در عزای میّت بیش از سه روز جایز نیست
- مستحبّ است تا سه روز برای صاحبان مصیبت طعام برد
- روایات اهل سنّت نیز دلالت دارند بر اینکه مجلس ترحیم تا سه روز است
- ایراد بر کلام مرحوم نراقی که تحدید به سه روز را در مجالس عزا لازم نمیداند
- متأسّفانه مراسم و مجالس عزا در جامعه ما موجب عبرت نمیگردد
- گوشهای از انحرافات پدید آمده در امر تدفین به نقل از «معاد شناسی»
- بدعتهای راه یافته از غرب در مجالس ترحیم
- از شرکت زنان در مراسم تشییع و تدفین نهی شده است
- در اسلام مجلس ترحیمی به نام «هفت» و «اربعین» و «سال» نداریم
- اگر «اربعین» را برای عموم جایز بدانیم از عنوان شعار بودن خارج میگردد