جلسه ۱۴۱ شرح حدیث عنوان بصری

تقوا و آثار آن (١)

 

تاریخ: ۹ ربیع الثانی ۱۴۲۸ هجری قمری‏

موضوع: حقیقت معنای تقوا و آثار آن‏

فقره: تِلْک الدَّارُ الْآخِرَه نَجْعَلُها لِلَّذینَ لا یریدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَه لِلْمُتَّقینَ‏

فهرست:

  1. تفسیر آیه ۸۳ سوره مبارکه قصص: تِلْک الدَّارُ الْآخِرَه نَجْعَلُها لِلَّذینَ لا یریدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَه لِلْمُتَّقینَ
  2. یکی از اموری که بسیار در حرکت سالک بسمت پروردگار متعال مؤثر می‌باشد وجود جمعیت خاطر در او و پرهیز از اضطراب و تشویق و تمریج قلب و ذهن می‌باشد.
  3. حضرت عیسی علیه السلام در خطاب به حواریون خود می‏فرماید: من شما را نه تنها از انجام اعمال خلاف نهی می‏کنم، از تصور و نیت آن هم شما را باز می‏دارم.
  4. آنچه موجب کدورت نفس و ابتعاد آن از پروردگار متعال می‌شود نفس عمل خارجی افراد نمی‌باشد بلکه صورت مثالی و ملکوتی آن منجّر به این امر می‌شود.
  5. مسأله وابستگی و تعلق انسان نسبت به دنیا و مسائل اعتباری آن از این امر نشأت می‏گیرد که نفس انسان بواسطه توجه به زرق و برق دنیا و جلوه‏های آن، از آن جوهره صاف و پاک و بی‏آلایش خود که عبارتست از حقیقت ربطیه بین او و عالم تجرد فاصله می‏گیرد.
  6. ذکر تشبیهی لطیف در ارتباط با اینکه چگونه انسان در اثر بعد و ابتعاد از حقیقت وجود خویش و عدم رعایت مراقبه و پایبندی به مبانی و ملاکات وارد در عالم انانیت و کثرت و توغلات عالم دنیا می‌شود.
  7. تفسیر بخشی از آیه ۲۸ سوره مبارکه حدید: یا أیهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ
  8. معنای ایمان آوردن دوباره افراد پس از حصول ایمان و تقوا چه می‌باشد.
  9. توضیح فرمایش امام صادق علیه السلام در ارتباط با مسئله نیت و آن پشتوانه‏ای که افراد در اعمال و عبادات خویش باید مورد لحاظ قرار دهند: انَّ قوماً عبدوالله وحده لا شریک له و اقاموا الصلوه و…
  10. امروزه برخی از علماء یکی از ضروری‏ترین مسائل مکتب اسلام را که عبارتست از خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علیه السلام و تمسک به ولایت ایشان را از جمله مسائل اجتهادی و فرعی تلقی می‏کنند.
  11. امام صادق علیه السلام می‏فرمایند: بنی الاسلام علی خمس… و ما نودی بشی‏ءٍ مثل ما نودی بالولآیه.
  12. افتخار مکتب شیعه به این است که اصل پیکره اعتقادی او را امام حی معصوم تشکیل می‏دهد.
  13. توضیحی راجع به فرمایش امام باقر علیه السلام به فرزند خویش امام صادق علیه السلام در ارتباط با کیفیت انجام عبادات: یا بنی انَّ الله اذا یقبل من عبد عملًا یقبل من یسیر.
  14. اشتغال افراد به کثرت تلاوت قرآن و عبادات شرعیه بدون وجود پشتوانه عقلی نسبت به آنها موجب رشد و تعالی انها نمی‌شود.
  15. لزوم تأمل و تفکر افراد در فقرات بسیار عجیب زیارت جامعه کبیره از امام هادی علیه السلام بمنظور اطلاع حاصل کردن از حقیقت ولایت و پشتوانه دین و مکتب.
  16. ذکر برخی از آثاری که مترتب بر حصول ملکه تقوا در وجود انسان می‌شود: یا أیهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ یؤْتِکمْ کفْلَینِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ یجْعَلْ لَکمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ.
  17. چگونه با حاصل شدن نور الهی و فرقان در قلوب افراد بواسطه تقوا، ایشان قادر بر تشخیص حق از باطل می‌باشند.
  18. بهره‏گیری و طلب راهنمایی مرحوم آیت الله میلانی از مراجع بزرگ شیعه در ارتباط با برخی از وقایع و جریانات مهم از مرحوم حاج هادی ابهری.
  19. در صورتی که اشتغال و پرداختن انسان به امور ظاهری و دنیوی بر اساس پشتوانه عقلانی و منطقی و بر اساس تکلیف باشد، این توجه و اشتغال دیگر توجه به دنیا نمی‌باشد.
  20. کیفیت عملکرد امیرالمؤمنین علیه السلام با طلحه و زبیر که خواستار رسیدن به مناصب حکومتی بودند منجر به مخالفت ایشان با حضرت و بر پا کردن جنگ جمل توسط آنها شد.
  21. چگونه مسائل اعتباری وخواسته ها وتمایلات نفسانی افراد پرده بر قلب آنها افکنده از ادراک حقائق و واقعیات محروم می شوند.
  22. بهره مندی حاج هادی ابهری از نور الهی در نهایت منجر به تشخیص حق از باطل وحقیقت از مجاز در نزد او پس از فتنه ایجاد شده بعد از رحلت مرحوم انصاری شد
  23. تفاوت میان کیفیت معیشت وحشر ونشر مرحوم حاج ملا علی کنی با مرحوم شیخ مرتضی انصاری.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن